بلاتکلیفی در قیمت و عرضه خودرو متقاضیان را سردرگم کرده است

پنج شنبه 15 آذر 97 ساعت 03:24
بلاتکلیفی در قیمت و عرضه خودرو متقاضیان را سردرگم کرده است

بازار خودرو همچنان در رکود به سر می‌برد. فعالان بازار می‌گویند، به خاطر بلاتکلیفی در قیمت گذاری خودرو، این روزها متقاضیان بیش از پیش سردرگم به نظر می‌رسند. به گفته آنها بی انگیزگی در دلالان و همچنین متقاضیانی که برای کسب سود در این بازار سرمایه گذاری کرده‌اند هم موج می‌زند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر، حضور این سرمایه‌های سرگردان و فعالیت دلالان موجب شده بود تا بازار روند افزایشی پیدا کند. در وضعیتی که بازار خودرو برای سرمایه‌های سرگردان جذابیت گذشته را ندارد، بازهم شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

دست اندرکاران بازار این بار انگشت اتهام را به طرف گروه‌های خودروساز نشانه می‌روند. آن‌ها عقیده دارند در وضعیتی که دلالان و همچنین متقاضیانی که برای کسب سود در این بازار حضور پیدا کرده‌اند، به تدریج در حال خروج از بازار هستند، گروه‌های خودروساز با عرضه قطره چکانی به بازار موجب می‌شوند که قیمت‌ها روند کاهشی پیدا نکند. البته خودروسازان از ابتدا علت این موضوع را کمبود قطعه و زمینگیر شدن تولیدات خود در کف کارخانه عنوان کرده‌اند، موضوعی که با دیده تردید از طرف فعالان بازار به آن نگاه می‌شود. پایین نیامدن قیمت در بازار، موجب شده تا همچنان مصرف کنندگان واقعی حضور کمرنگی در بازار داشته باشند. تنها علتی که موجب حضور انگشت شمار مصرف‌کنندگان واقعی در بازار می‌شود، نیاز به خرید خودرو به خاطر شرایط خاص مصرف‌کنندگان است.

از سوی دیگر در طول این هفته شاهد حضور اعتراض بعضی از متقاضیانی هستیم که اقدام به پیش خرید خودروهای داخلی کرده بودند. علت اصلی این موضوع را باید در سردرگمی گروه‌های خودروساز در قبال خودروهای پیش فروش شده جست و جو کرد. عمده‌ترین این اعتراض‌ها مربوط به خودروهای خانواده رنو است. پیش‌تر گروه سایپا اعلام کرده بود که از ۴۸ هزار خودروی ثبت نامی، توانایی تحویل ۱۲ هزار خودرو را تا پایان سال دارد و در ارتباط با ۳۶ هزار خودروی پیش فروش شده دیگر، در پی راهکارهایی است تا حقوق ثبت نام کنندگان را تأمین کند. راهکارهایی که همچنان از طرف این خودروساز رسانه‌ای نشده و همین بلاتکلیفی موجب سردرگمی ثبت نام کنندگان شده است.

روند صعودی قیمت محصولات داخلی

اکنون به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ هم اکنون ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت این خودرو به نسبت هفته اخیر کاهش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر محصول خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۴ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x100 به نسبت هفته اخیر تغییرقیمتی نداشته است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو هم مثل پراید ۱۳۱ بدون تغییر به نسبت هفته اخیر در بازار با قیمت ۴۱ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. این در وضعیتی است که تیبا ۲ با رشد ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت ۴۴ میلیون تومان در بازار موجود است. ساینا هم به تبعیت از خودروهای پراید ۱۳۱ و تیبا صندوق دار تغییر قیمتی نداشته است و با همان قیمت هفته پیش، یعنی ۴۸ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول آپشن بر خلاف ساینا راه پراید ۱۱۱ و تیبا ۲ را طی کرده و رشد قیمت داشته است؛ این خودرو که اوایل آذرماه ۶۹ میلیون تومان قیمت داشت، در طول دو هفته‌ای که از آذرماه می‌گذرد چند رفت و برگشت قیمتی را تجربه کرد.

این خودرو در آخر هفته دوم آذرماه در قیمت ۷۲ میلیون تومان ثابت ماند. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، هم اکنون با رشد ۳ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۸ میلیون تومان است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی یک میلیون رشد قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۹۰ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲، در طول هفته اخیر کاهش ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۶۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ ۵ این خودرو بدون تغییر به نسبت هفته پیش باقی مانده و هم اکنون با قیمت ۷۳ میلیون تومان از طرف فروشندگان در بازار عرضه می‌شود. همان طور که اشاره شد بلاتکلیفی خانواده رنو موجب اعتراض خیلی از متقاضیان شده است با این حال در طول هفته جاری شاهد رشد ۳ میلیون تومانی قیمت تندر اتومات در بازار بودیم.

ساندرو استپ وی اتومات هم که در بین محصولات رنو پر طرفدار است، نوسان قیمتی زیادی را تجربه کرد. این خودرو که در طول هفته اخیر رشد ۵ میلیون تومانی را به نسبت هفته آخر آبان ماه تجربه و به قیمت ۱۴۰ میلیون تومان رسیده بود، هم اکنون با افت یک میلیون تومانی با قیمت ۱۳۹ میلیون تومان از طرف فروشندگان در اختیار خریداران قرار دارد. ساندرو استپ وی همچنان گران‌ترین خودروی تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. پس از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۴ میلیون در بازار موجود است. طبق یک قانون نانوشته فاصله قیمتی بین ساندرو استپ وی اتومات و ساندرو اتومات ۱۵ میلیون تومان است. این فاصله قیمتی همواره در بازار حفظ شده است. پس ساندرو اتومات بعد از مدل استپ وی این خودرو در جایگاه دوم به لحاظ قیمتی قرار دارد. تندر اتومات در طول دوماه گذشته، در کانال خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومانی خود را تثبیت کرده بود. این هفته همان‌طور که اشاره شد با رشد ۳ میلیون تومانی، به قیمت ۱۱۱ میلیون تومان رسید. پس در طول هفته‌ای که گذشت، این خودرو وارد کانال خودروهای با قیمت بیش از ۱۱۰ میلیون تومان شده است. تندر E2 هم اکنون ۸۹ میلیون تومان قیمت دارد که به نسبت هفته اخیر تغییری نداشته است. پارس تندر هم در مسیر تندر E2 قرار داشته و بدون تغییر باقی‌مانده است. هم اکنون این خودرو با قیمت ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. در میان دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس در طول مدت زمانی که از آذرماه سپری شده است، همواره در مدار صعود قرار داشته است.

این خودرو در هفته آخر آبان ماه، ۹۸ میلیون تومان قیمت داشت. هفته اول آذر با رشد ۵ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۳ میلیون تومان رسید و این هفته با رشد ۲ میلیونی به رقم ۱۰۵ میلیون تومان رسیده است. پس این خودرو در طول دوهفته اخیر، ۷ میلیون تومان رشد داشته است که برای خودرویی که از جعبه دنده معمولی بهره می‌برد، رشد قابل توجهی محسوب می‌شود. مدل معمولی این خودرو هم ۹۲ میلیون تومان قیمت خورده است. به گفته فعالان بازار، رانا بدون تغییر هم اکنون ۵۳ میلیون تومان قابل خریداری است. سمند EF7 طی هفته‌ای که گذشت، رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و از قیمت ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار، به قیمت ۵۶ میلیون تومان رسیده است. در بین محصولات مونتاژی دو خودروساز بزرگ کشور یعنی کیا سراتو و پژو ۲۰۰۸، تغییر قیمتی به نسبت هفته گذشته مشاهده نشده است. سراتو در حال حاضر با قیمت ۲۰۵ میلیون تومان در بازار موجود است. پژو ۲۰۰۸ هم با قیمت ۲۴۵ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه می‌شود.

افزایش قیمت برخی وارداتی‌ها

سری هم به بازار خودروهای وارداتی بزنیم؛ طی هفته گذشته قیمت برخی وارداتی‌ها در بازار روند صعودی را طی کرد. این در حالی است که نرخ ارز طی هفته‌ای که گذشت کاهشی بوده است. با این شرایط سوناتا هیبرید بدون تغییر قیمتی، ۵۷۰ میلیون تومان از سوی فروشندگان عرضه شده است. در شرایطی که سوناتا هیبرید بدون تغییر بود، سانتافه افزایش ۵ میلیون تومانی را تجربه کرده و طی هفته‌ای که گذشت، ۵۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. توسان و النترا در مسیر سوناتا هیبرید حرکت کردند و به ترتیب با قیمت ۴۹۰ و ۳۶۵ میلیون تومان در بازار موجود هستند. در خانواده کیا هم سورنتو به نسبت هفته گذشته تغییر قیمتی نداشته است. این خودرو در حال حاضر با قیمت ۵۸۵ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دارد. فروشندگان، اسپورتیج را به نسبت هفته گذشته ۵ میلیون تومان گران‌تر و با قیمت ۴۹۵ میلیون تومان عرضه کرده‌اند.

سراتو هم همانند سورنتو این هفته بازار بدون نوسانی را سپری کرد و بدون تغییر قیمتی، ۳۷۵ میلیون تومان داد و ستد شد. اپتیما ولی راه اسپورتیج را رفت و با رشد ۵ میلیون تومانی در حال حاضر ۵۴۵ میلیون تومان از طرف فروشندگان قیمت خورده است. دو محصول برند تویوتا یعنی تویوتا RAV4 و کمری هیبرید هم به ترتیب ۶۹۰ و ۵۴۵ میلیون تومان در بازار قیمت دارند. پس هر دو محصول تویوتا بدون تغییر قیمتی بوده‌اند. لکسوس NX با همان قیمت هفته گذشته در بازار موجود است. این خودرو هم اکنونیک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان قابل خریداری است. میتسوبیشی ASX و تالیسمان راه لکسوس را طی کردند و بدون تغییر قیمت این هفته را سپری کرده‌اند. میتسوبیشی ASX با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان داد و ستد می‌شود. تالیسمان نیز با قیمت ۶۳۰ میلیون تومان قابل خریداری است. نیسان جوک در این هفته افزایش قیمت ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و هم اکنون ۳۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "بلاتکلیفی در قیمت و عرضه خودرو متقاضیان را سردرگم کرده است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

گروههای خودرو ساز بالاخره با چراغ سبز دولت تدبیر وهمکاری دلالان بزودی قیمت جدید اعلام خواهند کرد این قیمتها طوری است که حدود ۷ الی ۱۰ درصد پایینتر از بازار است پس از آن دعوتنامه ها میرسن و تولید بالا میره و قطعه فراهم میشه علی برکت الله!!!!