بهترین فروشندگان خودرو از منظر مشتریان

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
بهترین فروشندگان خودرو از منظر مشتریان

از بین ۱۸ شرکت عرضه کننده خودرو در سال ۹۶، محصولات ۱۱ شرکت «بیش از یک دهم سهم بازار» را داشته اند و می توان خودروهای آن ها را بیشتر از دیگر خودروسازان در بازار دید. ما در این قسمت نتایج نظرسنجی از خریداران این ۱۱ شرکت در خصوص کیفیت خدمات فروش را بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران بررسی می کنیم. همزمان هم بعضی اطلاعات جانبی از خودروهای عرضه شده به دست این شرکت ها و هم محدوده قیمتی محصولات آن ها را ذکر می کنیم تا با در نظر داشتن این موضوع به سهم خود و در بازه های هزینه ای مشابه، بتوانید انتخاب بهتری در خرید خودرو داشته باشید.

قطعا برای شما هم پیش آمده که خواسته باشید کالایی را خریداری کنید ولی در میان چند فروشنده، آن فروشگاهی را انتخاب کرده اید که نحوه برخوردش بهتر بوده و خواسته های شما را در جریان فروش، بیشتر مد نظر قرار داده است. با کمی اغماض، خودرو هم همین حکایت را دارد. یعنی جدای از کیفیت خودروها و هم خدمات پس از فروش، نحوه پاسخ گویی نمایندگی ها، به موقع تحویل دادن خودرو، اطلاع رسانی لازم و مناسب و خلاصه کیفیت مرحله فروش هم اهمیت ویژه ای دارد.

چون که صحبت از پرداخت چند ۱۰ میلیون در مرحله پیش خرید یا خرید قطعی است. در سال های گذشته، برخی از مشتریان خودروهای داخلی و خارجی، خاطرات تلخی از این مرحله داشته اند و شاید این تصور برای شان به وجود آمده است که کاش مثلاً به جای خرید یک خودروی به روز اما با خدمات فروش نامناسب، به خرید یک خودروی شناخته شده و جاافتاده، اما نقدتر و رو به راه تر اقدام می کردند! دخل و خرج امروز، به استناد یک نظرسنجی بزرگ از بیش از ۳۲۳ هزار مشتری ۱۸ شرکت خودروساز در سال ۹۶، رضایت متقاضیان از خدمات فروش این شرکت ها را بررسی کرده است. این گزارش کمک می کند با توجه به رده بندی این شرکت ها، بتوانید از این لحاظ هم تصمیم بهتری در خصوص خرید خودرو و انتخاب شرکت سازنده خودرو بگیرید.

۴ عامل تعیین کننده رضایت مندی از خدمات فروش خودروسازان

گزارش اخیر شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران چهار عامل را در مورد سنجش رضایت مندی متقاضیان از خدمات فروش خودروهای سواری مورد اشاره قرار داده است.

 ۱- اطلاع رسانی و پاسخ گویی مناسب: این که شما در هر مرحله از فرایند فروش و تحویل خودرو، بتوانید از شرکت راهنمایی بگیرید، مثلاً شرایط خودروی ثبت نامی یا خریداری شده را به خوبی جویا شوید و شرکت هم در این مورد به شما پاسخ گویی لازم و مناسب را داشته باشد.

 ۲- توجه به خواسته متقاضی: حتماً این موضوع را شنیده اید که گاهی اوقات خودروی خریداری شده، از نظر رنگ، آپشن یا ...، متفاوت با آن چیزی بوده که خریدار خودرو درخواست داده است. این ها نشانه ای از این است که شرکت مد نظر نتوانسته به خوبی به خواسته شما، پاسخ بدهد. طبیعی است رعایت نکردن این موضوع، باعث نارضایتی شما از شرکت خودروساز خواهد شد.

 ۳- هزینه و زمان صرف شده: این که هزینه ای که بابت خرید خودرو می دهیم چقدر با خودروی خریداری شده متناسب است و هم دریافت خودرو در زمان مقرر، از جمله مولفه های این بخش است که اتفاقاً در سال های گذشته، شاکی کمی نداشته است. پس هزینه و زمان صرف شده هم در مرحله خرید خودرو اهمیت دارد.

 ۴- تحویل خودرو: چهارمین عامل در مورد خرید بی دردسر خودرو به این موضوع مربوط می شود که شما با گذشتن از همه مراحل خرید خودرو، در مرحله نهایی، چگونه خودرو را تحویل می گیرید.

رتبه اول: جهان نوین آریا؛ در سال ۹۶ (از میان عرضه کنندگان خودرو با سهم بازار بیش از ۰.۱ درصد) بهترین خدمات فروش خودروسازان را با نمره ۷۴۸ (از ۱۰۰۰)، از آن خود کرده است. این گروه نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش نیسان در ایران بوده و در سال ۹۶، ۰.۴ درصد از سهم بازار خودروی کشور را در دست داشته است. شاید این گروه را بتوان از جمله معدود گروه هایی دانست که مدعی است خریداران از این گروه، هیچ گونه مغایرتی در اطلاعات ارائه شده و خودروی تحویلی مشاهده نخواهند کرد. خودروهای این شرکت هم اکنون با قیمت نمایندگی بین ۱۹۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان عرضه می شوند. این نرخ ها در بازار، ضریب بیشتری پیدا کرده و در حال حاضر قیمت بازاری محصولات این گروه بین ۲۵۰ تا بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است.

 رتبه دوم: مدیران خودرو؛ رتبه دوم بهترین فروشندگان خودرو در سال ۹۶، به مدیران خودرو با نمره ۷۱۹ اختصاص دارد. سهم بازار این گروه، در سال اخیر و به لطف تنوع محصولات، ۵.۲ درصد بوده و این گروه چهارمین گروه پر فروش در سال اخیر به شمار آمده است. در ایران خیلی از خودروهای این گروه را با عنوان ام وی ام می شناسند. مدیران خودرو همچنین محصولات چری چین را با عناوین آریزو و تیگو عرضه می کند. محصولات این شرکت، طیف قیمتی زیادی را از ۴۱ میلیون تا بیش از ۱۷۰ میلیون تومان شامل می شوند. نرخ بازاری محصولات این گروه هم تقریبا در همین حدود است.

 رتبه سوم: ایرتویا؛ ایرتویا یعنی همان نمایندگی محصولات تویوتا در کشور، با در دست داشتن نزدیک به ۰.۴ درصد از سهم بازار خودروی ایران در سال اخیر، رتبه سوم «بهترین فروشندگان از منظر مشتریان» را در سال ۹۶ به خود اختصاص داده است. نمره این عرضه کننده در خدمات فروش در سال ۹۶، ۷۰۶ بوده است. محصولات تویوتا نظیر دیگر خودروهای وارداتی، طیف های قیمتی زیادی دارند. قیمت نمایندگی محصولات این شرکت حالا بین ۱۹۰ تا بیش از ۳۷۵ میلیون تومان است ولی نرخ بازار محصولات این شرکت بالاتر است و این خودروها در بازه قیمتی ۲۸۰ تا بیش از ۶۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد.

 رتبه چهارم: آرین موتور پویا؛ آرین موتور پویا چهارمین گروهی است که با نمره خدمات فروش ۶۹۹، در فهرست فروشندگان خودرو قرار گرفته است. این شرکت هم مثل سه شرکت پیشین، نمایندگی یک برند خارجی یعنی میتسوبیشی را دارد و سهم بازار اندک ۰.۲ درصدی را به خود اختصاص داده است. محصولات میتسوبیشی در حال حاضر در بازه قیمتی ۱۱۸ تا ۳۶۰ میلیون تومان عرضه می شوند که در بازار قیمتی نزدیک به ۱۳۰ تا بیش از ۴۶۰ میلیون تومان دارند.

 رتبه پنجم: بهمن موتور؛ اما رده پنجم، جایگاه اولین خودروسازی است که محصولاتش با عنوان تولید داخل (ولو با درصد کم) مطرح هستند و اتفاقاً توانسته است دو خودروی چینی با چهارستاره کیفی را در یک سال گذشته به بازار معرفی کند. بهمن موتور سال اخیر، ۱.۸ درصد از بازار خودروی ایران را در دست داشته و نمره ۶۸۲ را در رضایت مندی متقاضیان از خدمات فروش کسب کرده است. مزدا ۳، هاوال اچ ۲ و بسترن B30 از جمله محصولات جدید و پر اقبال تر این خودروسازی هستند. از محصولات قدیمی تر این گروه هم می توان به لندمارک، مزدا ۳۲۳، وانت مزدا و کارا نام برد. قیمت محصولات سواری این گروه هم اکنون در نمایندگی ها، بین ۷۰ تا بیش از ۱۴۰ میلیون تومان است که در بازار، به قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان می رسد.

 رتبه ششم: ایران خودرو؛ رتبه ششم بهترین خودروسازان از نظر رضایت مندی متقاضیان از خدمات فروش، به ایران خودرو تعلق دارد. خودروساز قدیمی ایران که با سهم بین ۴۱ تا ۴۲ درصدی از بازار خودروی کشور در سال ۹۶، رتبه نخست سهم بازار را در دست داشته است (اگر گروه سایپا و پارس خودرو را مجزا در نظر بگیریم). با این حال، تا به حال و با توجه به سهم بالای ایران خودرو در بازار، گلایه ها از نحوه فروش و واگذاری خودروهای این گروه در میان مردم بیشتر به گوش رسیده است. در هر حال، ایران خودرو را می توان دومین خودروساز وطنی در کیفیت خدمات فروش از نظر متقاضیان دانست.

 رتبه هفتم: اطلس خودرو؛ اطلس خودرو که محصولات کیا را در انواع سورنتو، اسپورتیج، سراتو، اپتیما و ... عرضه می کند، یکی از واردکنندگان و عرضه کنندگانی است که به رغم فروش خودروهای نسبتاً لوکس، در کیفیت خدمات، رتبه خوبی کسب نکرده است. این خودروساز البته در سال اخیر فقط یک دهم بازار خودرو را از آن خود کرده که سهم زیادی به شمار نمی رود. در حال حاضر خودروهای کیا موتورز در بازار داخلی، نظیر دیگر خودروهای وارداتی با توجه به افزایش نرخ ارز، قیمت بالایی را رقم زده اند. نرخ محصولات کیا موتورز در بازار داخل عمدتاً بیش از ۲۰۰ میلیون تومان است و به بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هم می رسد.

 رتبه هشتم و نهم: سایپا و پارس خودرو؛ سایپا در سال ۹۶، ۳۴.۱ درصد و پارس خودرو ۱۱.۴ درصد از بازار خودروی ایران را در دست داشته اند. البته با توجه به تولید ارزان ترین خودروهای تولید داخل یعنی پراید در سایپا، شاید بتوان بخشی از این افت کیفی خدمات را توجیه کرد. با این حال، پارس خودرو، پیشتر عرضه کننده چند خودروی باکیفیت از محصولات رنو بوده که به نظر می رسد با جایگاه این گروه در رده نهم کیفیت خدمات فروش چندان تناسبی ندارد.

 رتبه دهم: کرمان موتور؛ کرمان موتور که در حال حاضر بعضی از محصولات هیوندای، لیفان و جک را به بازار عرضه می کند، در یکی از پایین ترین رده های عرضه کنندگان خودرو از نظر رضایت مندی خریداران از کیفیت خدمات فروش قرار گرفته است. این گروه، در سال ۹۶، سهم ۳ درصدی از بازار را در دست داشته و از نظر خریداران، نمره نه چندان خوب ۶۴۶ را دریافت کرده است. این گروه خودروهای هیوندای در مدل هایی مانند آی ۲۰، اکسنت، النترا، سوناتا، توسان، سانتافه و آزرا را با قیمت هایی در بازه ۱۱۵ تا ۳۸۰ میلیون تومان عرضه کرده که در بازار، قیمت این محصولات به ۱۷۴ تا ۵۰۰ میلیون تومان هم می رسد. قیمت محصولات جک عرضه شده به دست این گروه شامل انواع اس ۳، اس ۵ و جی ۴ هم در نمایندگی ها نزدیک به ۷۸ تا ۱۲۴ میلیون تومان است. این خودروها در بازار تا ۱۶۴ میلیون تومان قیمت دارند. از محصولات این گروه با برند لیفان هم می توان به لیفان ایکس ۵۰ و ایکس ۶۰ و ۸۲۰ اشاره کرد که با قیمت هایی در بازه ۹۲ تا ۱۳۸ میلیون تومان در بازار به فروش می رسند.

 رتبه یازدهم: نگین خودرو؛ اما رتبه آخر رده بندی گزارش ما، به نگین خودرو (با نمره ۶۰۹) رسیده است. نگین خودرو نماینده رسمی محصولات رنو در کشور است که اتفاقاً عرضه خودروهای قابل توجهی از قبیل رنو تالیسمان، کولیوس، سیمبل و داستر را در کارنامه خود دارد. این گروه در سال ۹۶، توانست ۰.۹ درصد بازار خودروی کشور را از آن خود کند. قیمت محصولات این عرضه کننده خودرو هم اکنون در نمایندگی ها بین ۱۵۵ تا ۲۲۵ میلیون تومان است که این ارقام در بازار به ۲۲۵ تا ۵۲۵ میلیون تومان می رسد.

بهترین فروشندگان خودرو از نظر مشتریان

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar