بکارگیری کاتالیست های مرغوب در خودروهای تولیدی سایپا

چهارشنبه 14 آذر 97 ساعت 13:31
بکارگیری کاتالیست های مرغوب در خودروهای تولیدی سایپا

قائم مقام معاونت کیفیت سایپا در حوزه فرآیند محصول از بکارگیری کاتالیست های استاندارد و مرغوب در خودروهای تولیدی شرکت خودروسازی سایپا خبر داد.

محمد عسکری با اعلام این خبر گفت: قطعات کاتالیست های استفاده شده در محصولات شرکت سایپا از طریق گروه سازه گستر سایپا تأیید می‌شود و دارای مقدار استاندارد استفاده از فلزات گرانبها بوده و از مرغوبیت کامل برخوردار است که از ابتدا فقط از این نوع قطعات در زنجیره تأمین و تولید شرکت سایپا استفاده شده است.

وی تصریح کرد: بدون تردید قطعات متفرقه و فاقد استاندارد هم در بازار وجود دارد که باید سازمان‌های نظارتی و قانونی بر شیوه تولید و توزیع آن‌ها در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشند.

قائم مقام معاونت کیفیت سایپا در حوزه فرآیند محصول یادآوری کرد: در سال‌های گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از طرف سازمان حفاظت محیط زیست برای پالایش الزامات آلایندگی، به طور مستمر بر روند تولید نظارت دارد و اقدام به نمونه برداری تصادفی از خودروهای تولید شده در صنعت خودرو می‌کند و بر اساس قانون در صورت عدم رعایت استانداردهای مربوط، موضوع به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش می‌شود و همچنین در صورت اثبات هرگونه تخلف، شماره گذاری خودرو متوقف خواهد شد که خوشبختانه بر اساس نمونه برداری‌های انجام شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از سال ۱۳۹۰ تا به حال خودروهای خانواده ایکس ۱۰۰ شرکت سایپا همواره مجوز شماره گذاری را دریافت کرده‌اند.

عسکری تاکید کرد: نکته قابل تأمل آنکه خودروهای خانواده پراید از سال ۱۳۸۵ دارای قطعه کاتالیست بوده و بر اساس نظارت مستقیم سازمان حفاظت محیط زیست در دست متقاضیان قرار گرفته است و همچنین از اسفند ماه سال ۱۳۹۵ سامانه پایش الزام آلایندگی یا همان EOBD در سیستم EMS خودروهای تولیدی شرکت سایپا، با قابلیت‌های تشخیص عملکرد نامناسب کاتالیست، تشخیص بدسوزی منجر به خرابی کاتالیست، تشخیص خطا در ساماندهی سوخت رسانی و تشخیص عملکرد نامناسب سنسور اکسیژن فعال شده که در صورت بروز هر یک از موارد یاد شده چراغ چک خودرو روشن می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کالیبراسیون ECU محصولات شرکت سایپا برای کنترل آلایندگی بر اساس وجود کاتالیست و سنسور اکسیژن است، عدم وجود کاتالیست در خودروهای یورو ۴، باعث اختلال در عملکرد پیشرانه خودرو می‌شود و امکان پذیرفته شدن در تست آلایندگی وجود ندارد و علاوه بر این گزوه سایپا در سال‌های ۹۰ تا ۹۲، شمار ۷۴ هزار دستگاه محصولات خانواده ایکس ۱۰۰ و ایکس ۲۰۰ را با هدف صادرات، تولید و به کشورهای مقصد ارسال کرده است و برای این نوع خودروهای صادراتی مطابق شرایط بنزین موجود در کشورهای مقصد (بنزین سرب دار) و عدم الزام به استاندارد آلایندگی در آن کشورها از کاتالیست بدون الزام آلایندگی استفاده کرده است.

عسکری خاطرنشان کرد: بنزین حاوی سرب موجب مسمومیت کاتالیست شده و این موضوع بر عملکرد و شتاب خودرو تأثیر می‌گذارد. پس استفاده از کاتالیست فقط برای بنزین‌های فاقد سرب و از نوع استاندارد یورو ۴ که قابلیت کنترل آلایندگی را دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar