تحریم خودروسازی جزو اولویت‌های اصلی آمریکاست

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تحریم خودروسازی جزو اولویت‌های اصلی آمریکاست

ایالات‌متحده آمریکا در حالی با اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، از برجام خارج شد که بر این اساس و طبق یک ضرب‌الاجل سه ماهه، خودروسازی ایران باز هم ابرهای سیاه تحریم را در آسمان خود خواهد دید.

اگر چه تحریم‌های بین‌المللی را خودروسازی کشور قبلاً هم تجربه کرده و بسیار هم آسیب دیده است، ولی مساله اینجاست که در آن روز ها، صنعت خودرو در اولویت‌های انتهایی تحریم قرار داشت و حالا در صف نخست قرار گرفته است. بنابر اخبار رسیده، بعد از طی ضرب‌الاجل سه ماهه، ایالات‌متحده آمریکا تحریم علیه خودروسازی کشور را از سر خواهد گرفت. این تعجیل آمریکایی‌ها برای تحریم خودروسازی نشان می‌دهد آن‌ها دقیقاً یکی از صنایع اصلی ایران را برای وارد کردن فشارهای اقتصادی هدف گرفته‌اند. به دو دلیل خیلی مهم، خودروسازی می‌تواند هدفی مناسب برای اعمال فشارهای اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا پس از خروج از برجام باشد.

دلیل اول به حجم سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودرو مربوط می‌شود، چه آنکه بعد از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، چند قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم بین خودروسازان خارجی با ایرانی‌ها منعقد شد؛ پس دونالد ترامپ می‌خواهد نخستین ضربه محکم را بعد از خروج از برجام به یکی از مهم‌ترین ستون‌های اقتصادی ایران وارد کرده و مانع سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی کشور شود. طبعاً اگر ترامپ در این راه به توفیق برسد، یکی از مهم‌ترین میوه‌های برجام یعنی حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودروی ایران، نرسیده خواهد افتاد. نکته دوم اما به تأثیر غیرقابل‌انکار خودروسازی در رشد اقتصادی ایران و سهم آن در تولید ناخالص داخلی مربوط می‌شود. بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودرو نقشی بسیار بسزا و پایه‌ای در رشد اقتصادی کشور طول چند سال اخیر داشته و این مساله اتفاقاً بعد از توافق هسته‌ای، خود را نشان داد. حالا اگر قرار بر بازگشت تحریم‌ها و همنوا شدن اروپایی‌ها با ترامپ باشد، نه‌تنها خودروسازی پیشرفتی را به خود نخواهد دید، بلکه هیچ بعید نیست به وضعیت دوران تحریم هم بازگردد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar