تحریم های آمریکا موجب تغییر شکل صنعت خودروی ایران میشود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تحریم های آمریکا موجب تغییر شکل صنعت خودروی ایران میشود

پایگاه خبری فوربز با بررسی عواقب تحریم های تازه آمریکا بر صنعت خودرو ایران نوشت: بازگشت تحریم ها موجب خواهد شد که برند های مطرح داخلی در شرایط قوی تری قرار بگیرند همینطور کمپانی های چینی حضور فعال تری در ایران خواهند داشت.

در هنگامی که خیلی از کمپانی های خارجی با نگرانی در حال بررسی عواقب تحریم های تازه آمریکا علیه ایران هستند که قرار است از ماه اوت به اجرا گذاشته شود، بازار خودروی ایران در آستانه ورود به یک چرخه جدید احتمالا پر آشوب قرار گرفته است.

این شرایط موجب خواهد شد که برند های مطرح داخلی در وضعیت قوی تری قرار بگیرند، ولی به اعتقاد تحلیلگران این به این معنا نخواهد بود که بازار ایران به کلی به تصاحب خودروسازان به نام داخلی در خواهد آمد، بلکه این کمپانی ها باید با خودروسازان چینی ای که علاقمند به گسترش حضور خود در ایران هستند و همینطور رقبای نوظهور داخلی رقابت کنند.

بر پایه آمارهای سازمان بین المللی تولید کنندگان وسائل نقلیه موتوری، ایران دوازدهمین تولید کننده بزرگ خودرو در دنیا است و در سال ۲۰۱۷، ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو در این کشور تولید شده است. یعنی ایران پشت سر انگلیس و بالاتر از کشورهایی مانند روسیه و ترکیه قرار دارد. ایران همینطور یکی از بازارهای پرشتاب از نظر رشد تولید خودرو را در دست دارد به گونه ای که تولید خودرو در این کشور در سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشت.

نخستین تاثیر تحریم های تازه آمریکا احتیاط بیشتر بعضی کمپانی های خودروسازی غربی نسبت به همکاری با ایران است. اگر چه کمپانی های بزرگ آمریکایی مانند جنرال موتورز و فورد فروش چندانی در ایران ندارند، ولی برند های اروپایی در چند سال اخیر در ایران خوب فروخته اند و تعدادی از آنها خود را برای ایجاد خطوط تولید در ایران آماده می کنند.

در سال ۲۰۱۶، کمپانی پژوسیتروئن فرانسه قراردادهایی را با ایران خودرو و سایپا بر پا کرد. در اوت ۲۰۱۷ هم کمپانی رنو یک قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران و هولدینگ نگین برای ایجاد یک کمپانی مشترک برای تولید ۱۵۰ هزار خودرو در سال بر پا کرد. کمپانی فولکس واگن هن در اوت سال اخیر فروش خودروهای مدل تیگوان و پاسات به ایران را شروع کرد. همینطور کمپانی آلمانی دایملر قراردادهایی را با ایران خودرو دیزل و شرکت ماموت پر پا کرده است.

میزان توانایی اتحادیه اروپا برای حمایت از کمپانی های خود در مقابل تاثیرات تحریم های ثانویه آمریکا هنوز مشخص نیست. به گفته دامین دوهامل، مدیر موسسه مشورتی سولیدیانس، خیلی از برنامه های اعلام شده برای بازار ایران احتمالا به حالت تعلیق در خواهد آمد، ولی با توجه به اینکه سرمایه گذاری های کمپانی های غربی در ایران هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، احتمالا توقف این همکاری ها تاثیر منفی چندان زیادی بر کمپانی های غربی نخواهد داشت.

وی افزود: «کمپانی های فرانسوی بتازگی آغاز به بررسی گزینه توقف فعالیت های خود در ایران کرده اند... ولی هیچ کارخانه ای در ایران ندارند که تعطیلش کنند. در طول ۳ سال اخیر خیلی ها برای برقراری دوباره ارتباطات تجاری به تهران آمدند. ولی پول زیادی در ایران سرمایه گذاری نشده چون بیشتر این سفرها برای برقراری دوباره ارتباطات و انجام تحقیقات در مورد بازار ایران بود نه سرمایه گذاری.»

اگر کمپانی های اروپایی از بازار خودروی ایران خارج شوند، زمینه برای زورآزمایی دوباره کمپانی های داخلی فراهم خواهد شد. ولی بازار ایران احتمالا به شرایطی که در دوران تحریم های پیشین داشت باز نخواهد گشت. این بار کمپانی های چینی که بسیاری از آنها همین الان هم در ایران حضور دارند، احتمالا تلاش خواهند کرد سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند.

به گفته دوهامل، رقبای داخلی تازه نیز ممکن است برای رقابت با سایپا و ایران خودرو وارد میدان شوند. وی گفت، بعضی از گروه های مطرح صنعتی در پی ایجاد کارخانه های خودروسازی هستند. «کاری که بعضی شرکت های ایرانی انجام خواهند داد ایجاد کارخانه های خودروسازی تازه با تولید دو یا سه مدل خودرو است تا وقتی تحریم ها دوباره برداشته شد، آنها آماده جذب سرمایه گذاری باشند.»

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar