تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای

چهارشنبه 3 بهمن 97 ساعت 17:40
تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای

شش سال پیش در چنین روزی دبیرانجمن خودروسازان از تدوین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو با ارز مبادله‌ای خبر داد و گفت: اجرای این دستورالعمل منتظر ابلاغ توسط معاون اول رئیس جمهور است.

احمد نعمت بخش ادامه داد: در این راستا، دستورالعمل قیمت گذاری خودرو با ارز مبادله ای تدوین شده و در انتظار ابلاغ توسط معاون نخست رئیس جمهور است.محسن صالحی نیا، معاون سابق وزیر صنعت چند روز پیش از موافقت رئیس جمهور با محاسبه قیمت خودروهای داخلی بر اساس نرخ ارز مبادله ای خبر داده و گفته بود: در نشست خودروسازان با دولت، موضوع ارزبری خودروهای داخلی مطرح و عنوان شد که خرید بخشی از قطعات این خودروها با ارز مبادله ای انجام می گیرد.به این ترتیب ارز ۱۲۲۶ تومانی که تاکنون به عنوان مبنای محاسبه قیمت خودرو مد نظر سازمان حمایت بوده است، به ارز نزدیک به ۲۵۰۰ تومانی تغییر پیدا می کند.

خودرو بی قیمت شد

شش سال پیش در چنین روزی تقارن کاهش عرضه خودرو با اعلام شیوه جدید قیمت‌گذاری باعث رشد بی‌ضابطه قیمت‌ها و ارائه نرخ‌های متفاوت و غیر معمول از طرف فروشندگان شد. سایپا SL 131 هم به قیمت حدود ۱۴ میلیون تومان و SX 131 هم به قیمت حدود ۱۵ میلیون تومان به فروش رسید. البته قیمت رسمی SL 131 معادل ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و SX 131 هم ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد.تندر ۹۰ مدل E2 پارس خودرو هم نزدیک به ۳۱ میلیون تومان عرضه شد. البته قیمت رسمی این خودرو ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است.در شرکت محصولات ایران خودرو هم خودروی پژو ۲۰۶ در نمایندگی های فروش موجود نیست. پژو ۲۰۶ صندوق دار هم در مدل V9 آن به قیمت حدود ۴۷ میلیون تومان و مدل V8 هم نزدیک به ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد. البته قیمت رسمی مدل V9 نزدیک به ۲۶ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان و مدل V8 هم ۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان است.پژو ۴۰۵ هم به قیمت حدود ۲۱ میلیون تومان عرضه شد. البته قیمت مصوب این خودرو ۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان و قیمت پژو پارس سال هم به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت رسمی این خودرو حدود ۲۳ میلیون تومان تعیین شده است.

کمیته قیمت‌ گذاری خودرو منحل می‌شود؟

شش سال پیش در چنین روزی در حالی موضوع خودرو به یکی از مسائل مهم بازار تبدیل شده و شیوه قیمت‌گذاری آن در حال تغییر است که کمیته خودرو دیگر مثل گذشته در این باره نقش‌آفرینی نمی‌کند، ضمن اینکه کمیته ویژه خودرویی در دولت با مسئولیت معاون نخست رئیس جمهور وارد عمل شده است. البته گزینه دیگری هم وجود ندارند؛ چون که هم اکنون واردات خودرو به کشور محدود شده و البته با گرانی ارز هم، وضعیت به طوری پیش رفته است که قدرت خرید مردم برای خودروهای خارجی کم شده است ولی به هر حال بازار خودرو این روز حال و روز خوشی ندارد.از طرف دیگر، جلسات کمیته خودرو هم به راحتی تشکیل نمی شود و فقط بعضی از خودروسازان با مصوبه رسمی، اقدام به افزایش قیمت، آن هم در حد معقول و متعادل کرده اند و بعضی دیگر، ترجیح داده اند که خیلی آرام و بی سر و صدا و در حاشیه بازار، قیمت را تعیین کرده و نیازی به دریافت مصوبه کمیته خودرو نبینند.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar