تعین قیمت خودروها وظیفه کدام سازمان است؟

دوشنبه 10 دی 97 ساعت 17:16
تعین قیمت خودروها وظیفه کدام سازمان است؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ذکر اینکه نوسانات ارزی و بعد روانی موجب افزایش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته شده است، در خصوص سازمانی که مسئول قیمت‌گذاری خودرو است هم توضیحاتی ارائه داد.

ولی ملکی با اشاره به تعریف خودروسازان از خودروهای انحصاری، گفت: تیپ سمند، پژو، تیبا و پراید خودروهای انحصاری هستند چون که تنها ۲ گروه خودروساز مسئولیت تولید آنها را برعهده دارند از طرف دیگر بیش از ۸۰ درصد خودروی مصرفی جامعه را تشکیل داده و پرتیراژ هستند.

قیمت گذاری خودرو در اختیار سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار است

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش از افزایش قیمت خودرو قیمت‌گذاری خودروهای انحصاری توسط شورای رقابت انجام می‌گرفت در حالیکه بتازگی و براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد قیمت‌گذارها در این حوزه در اختیار سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار است.

خودرو

پیش از افزایش قیمت خودرو قیمت گذاری خودروهای انحصاری توسط شورای رقابت انجام می‌گرفت در حالیکه بتازگی و براساس مصوبه شورای عالی اقتصاد قیمت گذارها در این حوزه در اختیار سازمان حمایت از مصرف کننده و ستاد تنظیم بازار است

کدام خودروها مشمول قیمت گذاری نمی‌شوند؟

این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: به جز سمند، پژو، تیبا و پراید دیگر خودروها مشمول قیمت گذاری‌ها نیستند به طور مثال خودروی L90، سراتو و MVM که یک درصد بازار خودرو را در دست داشته و مصرف عامل ندارند قیمت گذاری نمی‌شوند.

وی با ذکر اینکه در گذشته خودروهایی که کمتر از ۴۵ میلیون تومان بود مشمول قیمت گذاری قرار می‌گرفت ولی هم اکنون با افزایش قیمت خودرو این مبلغ تقریباً ۶۰ میلیون در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت نزدیک به یک میلیون ثبت نام برای خودروهای انحصاری در پیش فروش‌ها انجام گرفته است به همین خاطر خودروسازان موظفند ۸۰ درصد تولیدات خود را برای اجرای این تعهدات اختصاص دهند و فقط می‌توانند ۲۰ درصد باقی مانده را در پیش فروش‌های جدید به فروش رسانند.

ملکی با اشاره به دلایل گرانی خودرو در ماه‌های گذشته، بیان کرد: خودرو مجموعه‌ای از قطعاتی نظیر پیشرانه، جعبه دنده، دیفرانسیل، بدنه، لاستیک، چرخ و... است به همین خاطر نمی‌توان تنها کارخانه‌های خودروسازی را مقصر گرانی خودرو دانست.

نوسانات ارزی و بعد روانی عوامل افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نوسانات ارزی از یک طرف و بعد روانی از طرف دیگر موجب افزایش قیمت مواد پتروشیمی، پلاستیک، فولاد، مواد اولیه تولید لاستیک و... شد. در نهایت این روند موجب بالارفتن قیمت قطعات و در نتیجه گرانی خودرو در کشور شد.

شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور، دستورالعمل تنظیم قیمت خودروهای انحصاری را ارسال کرد تا رئیس جمهور در خصوص آن تصمیم گیری کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar