تلاش برای تولید خودروهای ناقص

دوشنبه 3 تیر 98 ساعت 01:55
تلاش برای تولید خودروهای ناقص

روز پیش یکی از قطعه‌سازان مطرح کشور در جلسه خبری از تولید ناقص ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دو گروه خودروساز کشور خبر داد. وی در این زمینه تاکید کرده بود که ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو محصول ناقص در ایران خودرو و ۱۰۰ هزار دستگاه دیگر در کروه سایپا به خاطر نبود قطعه امکان تجاری شدن ندارند.اظهارات این قطعه‌ساز کشور در وضعیتی است که تولید ناقص خودرو در گروه‌های خودروساز همچنان ادامه دارد و ظاهراً ایران خودرو و سایپا تصمیم بر توقف تولید ناقص ندارند.

در این زمینه سوالی که مطرح می‌شود این است که خودروسازان خود خواهان تولید خودروهای ناقص هستند یا فشار سیاست‌گذاران صنعتی منجر به ادامه تولید چنین خودروهایی شده است؟ آنچه معلوم است تولید خودروهای ناقص برای خودروسازان به‌طور حتم هزینه‌ساز است؛ چون که به گفته بعضی از دست‌اندرکاران تولید، برای تکمیل این محصولات، خودرو یک بار دیگر باید در خطوط تولید خودروسازان قرار بگیرد. هرچند قرارگیری دوباره در خطوط تولید مانع از بیکاری کارگران خط می‌شود، ولی در هر صورت برای خودروساز هزینه ایجاد خواهد کرد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که خودروساز با آگاهی از کمبود بعضی از قطعات چندان تمایلی به تولید محصول ناقص ندارد؛ چون که این اقدام با توجه به وضعیت نقدینگی آنها، ‌هزینه‌ساز خواهد بود. ولی در جواب به این پرسش که سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان صنعت خودرو به ویژه مسوولان صنعتی چه نفعی از تولید ناقص می‌برند باید گفت که محصولات ناقص هم در آمار تولید خودروسازان جای می‌گیرد، بنابراین مسوولان صنعتی می‌توانند ادعا کنند که تولید روالی عادی دارد و حتی پیش از گذشته رشد داشته است.بدین ترتیب اگر تولید ناقص خودرو برای خودروساز نفعی ندارد، ولی حداقل برای مسوولان صنعتی کشور شاهدی بر ادامه تولید و رشد آن خواهد بود. آنچه معلوم است در وضعیت کنونی برنامه‌ای برای توقف تولید محصولات ناقص وجود ندارد و تولید برای جا خوش کردن در پارکینگ خودروسازان همچنان ادامه دارد. ولی در خصوص تولید محصولات ناقص یک کارشناس خودرو نظر دیگری دارد.

وی با انکار نقش مسوولان صنعتی در این خصوص تاکید می‌کند که خودروسازان در هر وضعیتی در پی تأمین نقدینگی هستند و تولید خودروهای ناقص هم خود گواه نبود نقدینگی در این شرکت‌ها است. این کارشناس خودرو ادامه می‌دهد که در خودروسازی با توجه به عدم تأمین برخی قطعات، تولید‌کنندگان به اصطلاح «دو تا یکی یا سه تا یکی» می‌کنند، به این معنا که کسری قطعات یک خودرو را از خودرو ناقص دیگر تأمین می‌کنند. این کار می‌تواند از شمار خودروهای ناقص در گروه‌های خودروساز به میزان چشمگیری کم کند. وی ادامه می‌دهد که یا کسری قطعه خیلی زیاد است که خودروساز نمی‌تواند به اصطلاح دو تا یکی کند یا خودروساز با توجه به بدقولی دولت در ارائه تسهیلات، اصراری برای تکمیل این خودروها ندارد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar