تمامی تجهیزات پژو در داخل کشور است

یکشنبه 8 اردیبهشت 98 ساعت 17:26
تمامی تجهیزات پژو در داخل کشور است

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: بالاترین نوع جریمه این است که کل تجهیزات کمپانی پژو سیتروئن در ایران در اختیار طرف ایرانی قرار گفته است.

امیر حسین کاکایی در مورد بعضی هجمه‌ها به مدیران دو خودروساز کشور و بعضی اظهارنظرهای کارشناسی نشده در این زمینه گفت: در یک سال اخیر عده‌ای به اسم مردم ضربه بزرگی به اقتصاد مقاومتی وارد کردند، افرادی که بدون تحلیل و کارشناسی لازم و بدون درک درست از وضعیت موجود اظهارنظرهای غیر واقعی ذکر کرده و اقدام به تنش آفرینی در وضعیت جنگ اقتصادی می‌کنند آن هم در وضعیتی که باید برای جنگ اقتصادی آماده شویم، خیانت است.

وی ادامه داد: در چند وقت گذشته همزمان با فشار جنگ اقتصادی جنگ روانی علیه افرادی که در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند هم در حال افزایش است و این موضوع بسیار خطرناک است.

کاکایی افزود: افزایش قیمت خودرو در چند وقت گذشته به جیب خودروساز نرفته بلکه به جیب دلال‌ها بوده و سود دلال‌ها نتیجه جنگ روانی و تصمیمات غلطی بود و نتیجه آن هم این بود که به جای تقویت خودروسازان و قطعه سازان، دلال‌ها تقویت شدند و مردم و صنعت همزمان تضعیف شدند.

وی با ذکر این نکته که افرادی مدعی هستند به نفع مردم سخن می گویند ولی آیا درعمل هم گفته‌هایشان به نفع مردم است یا خیر، موضوعی است که باید بررسی شود، ادامه داد: این شرایط فعلی مطلوب مردم نیست و نه خودروساز نه قطعه ساز و نه مردم از وضعیت کنونی راضی نیستند علل آن هم این است که بعضی پارامترها تغییر کرده و قیمت‌ها در بازار افزایش یافته و آنچه از افزایش قیمت‌ها مهم تراست، این است که اکنون کشورو به طور خاص صنعت خودرو تحریم بوده و این تحریم‌ها از یک طرف موجب کاهش تنوع خودرو و از طرف دیگر منجربه کاهش تولید خودرو می‌شود.

کاکایی افزود: درسال اخیر ایران خودور با پژو قرارداد بسیار محکمی منعقد کرد، سایپا هم با سیترون قرارداد منعقد کرد و کمپانی رنو هم خودش در حال ورود به بازار ایران و سرمایه گذاری در صنعت خودوری کشوربود و پژو و سیتروئن هر کدام به طور جداگانه حول و حوش ۲۰۰ میلیون دلار در بازار ایران سرمایه گذاری کردند و ایران خودرو و سایپا هم براساس این سرمایه گذاری ایران خودرو و سایپا اقدام به پیش فروش خودرو کردند اما متاسفانه رفتار آمریکا به گونه‌ای بود که علی رغم همه موانع حقوقی از لحاظ اقتصادی همکاری با ایران برای پژو و سیتروئن ممکن نبود و آنها حاضر شدند سرمایه گذاری انجام شده در ایران را رها کنند و بروند و خسارتی برای این شرکت‌ها بالاتر از گذشتن از سرمایه گذاری و تجهیزاتشان متصور نمی‌توان بود.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: بعضی دوستان بحث جریمه را مطرح می‌کنند که این دیگر بالاترین نوع جریمه است که کل تجهیزات این دو گروه در ایران در اختیار طرف ایرانی قرار گفته است.

به گفته کاکایی از نظر حقوقی هر آنچه لازم بود انجام شده و در وضعیت فعلی مبانی حقوقی از طرف خود آمریکا به هم خورده و این وسط بجای آنکه آمریکا را لعن و نفرین کنیم مدیران خودرویی را لعن و نفرین می‌کنیم که تأسف برانگیز است.

کاکایی تصریح کرد: در خصوص محرمانه بودن قراردادها هم باید این نکته در نظر گرفته شود کدام تجارتی جزییات محرمانه قراردادها را در اختیار روزنامه‌ها قرار می‌دهد در وضعیتی که چنین قراردادهای قبا و دشمنان زیادی دارد خصوصاً وقتی دشمن خطرناک و کینه توزی مثل آمریکا ما را رصد می‌کند افشای جزییات قرارداد اصلاً منطقی نیست.

وی ادامه داد: برای درک درست از این موضوع باید توجه شما را به دلایل خروج امریکاییها از برجام جلب کنم، چرا امریکاییها برجام را به هم زدند واضح است که خیلی از دلایل آنها برای چنین اقدامی سیاسی بود ولی ریشه این اقدام آنها در اقتصاد بود و آمریکا وقتی از منافع اقتصادی برجام منتفع نشدند و دیدند اروپاییها از برجام بیشتر منتفع می‌شوند اقدام به خروج از برجام کردند.

کاکایی افزود: اگر برجام به هم نمی‌خورد ما در سال ۹۷ و ۹۸ شاهد اوج گرفتن خودروسازها بودیم و آمریکا به خوبی این موضوع را می‌دانست و یکی از دلایل برای اینکه نخستین صنعتی که تحریم شد، خودروسازها بودند دقیقاً به همین موضوع برمی گشت.

استاددانشگاه شریف ادامه داد: آمریکائی‌ها نمی‌خواستند سرمایه گذاری‌ها به نتیجه برسد و چنانچه ۶ ماه دیرتر تحریم‌ها علیه صنعت خودورسازی ما اعمال می‌شد برخی از سرمایه گذاریها به نتیایج اساسی می‌رسید و البته الان نیز اقداماتی انجام شده و با تأخیر نتیجه این اقدامات را خواهیم دید.

در خصوص بحث خودروسازها متاسفانه به دلایل اشتباهات کلانی در سطح دولت قیمت گذاری دستوری خودرو که استراتژی اصلی نظام بود و این اقدام اشتباه نه تنها موجب ثبات و کاهش قیمت‌ها نشد بلکه به افزایش خودرو منجر شد و شاهد اقتصاد بزرگی در سطح بازار و دلالان بودیم و برعکس خودروسازها میلیاردها تومان زیان کردند به گونه‌ای که در پایان سال ۹۷ که تیر ماه امسال صورت‌های مالی خودروسازها منتشر خواهد شد بیش از ده هزار میلیااد دلار خودروسازها زیان کردند و وضعیت نقدینگی در آنها به گونه‌ای بود که دولت و مجلس به این نتجه رسیدند که اگر به داد صنعت خودروسازی نرسند این صنعت نابود می‌شود چون که بعضی شرکت‌های قطعه سازی درحال تعطیلی واحدهای خود بودند و یک بحران کارگری بزرگ در شرف وقوع بود و تعطیلی بعضی مراکز صنعتی در خوزستان، اراک و تهران و دایره وسعت این بحران در ده استان کشور مسئولان را به چاره اندیشی وادار کرد لذا حول و حوش بهمن ماه قرار براین شد که فروش شرکت‌ها بر اساس حاشیه بازار باشد و از آن مهم ترچون گروه‌های خودرو ساز قبلاً به اجبار دولت اقدام به پیش فروش خودور کرده بودند و از نظر مالی در وضعیت خوبی نبودند و مشکل نقدینگی داشتند نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان به خودروسازها وام دادند واین پول به حساب قطعه سازان واریز شد و لذا توجه کنیم که فعالیت‌های دوخودورساز اصلی ما کاملاً تحت نظارت است.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تمامی تجهیزات پژو در داخل کشور است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
مهمه
مهمان

توام جیره خور این دزدها هستی چرند نگو… اگه جرات داری قیمت تمام شده یه خودرو مثل پژو پارس یا سمند و با سند بگین چقدره؟ دروغگویی و دزدی تاکی چقدر مردم باید تاوان این صنعت که شامل کشته شدن و مخارج سنگین بی کیفیتی این به اصلاح خودروسازها را باید بدن خجالت بکشید چقدر دیگه دروغ میخواهید تحویل این مردم بدین…