تمام آن چه که در مورد طرح ترافیک جدید باید بدانید

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تمام آن چه که در مورد طرح ترافیک جدید باید بدانید

طرح ترافیک جدید از دیروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در دایرهٔ طرح ترافیک اجرایی شد که با اجرای آن، طرح ترافیک پیشین با قدمت بیشتر از ۳۰ سال برای همیشه از پایتخت خداحافظی کرده و طرحی تازه با محوریت پرداخت عوارض برپایهٔ زمان تردد روی کار آمده است.

طرح جدید در حالی از ساعت ۶: ۳۰ تا ۱۹ شروع می‌شود که ریزه کاری‌های زیادی دارد و تلاش برای آن است که در این گزارش همه موضوعات و نکات مربوط به طرح ترافیک جدید عنوان شود.

– هر شهروندی که میل دارد با اتومبیل شخصی در محدوده طرح ترافیک رفت و آمد کنند، باید پیش از نخستین ورود، اطلاعات شخصی و اتومبیل را در سامانه my.tehran.ir ثبت‌نام کند.

– شهروندان در هنگام ثبت نام در سامانه my.tehran.ir پس از اینکه معین کردند به عنوان شخصی حقیقی ثبت‌نام می‌کنند، باید کد ملی و تاریخ تولد خود را وارد کنند و پس از رویت اطلاعات شناسنامه‌ای، مثل همه ثبت نام‌های اینترنتی، نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را ثبت می‌کنند و بعد از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنند و بعد از وارد کردن آن، می‌توانند با رمز خود در بخش ورود به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشند. همینطور اطلاعات مورد نیاز حاوی مشخصات درج شده بر روی کارت ملی، سند مالکیت خودرو و نیز بارگذاری تصویر آن‌ها در وب سایت ذکر شده است.

– پس از آن در پنل اصلی سایت، اجازه ورود مشخصات یک یا چند خودرو و شارژ حساب شهروندی وجود دارد و کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به اندازه دلخواه شارژ کنند و از هزینه‌های آن برای خرید روزانه طرح ترافیک استفاده کنند.

-این هزینه‌ها در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و تنها بعد از رفت و آمد خودرو در محدوده طرح ترافیک، بستگی به تعرفه و چگونگی رفت و برگشت (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن معاینه فنی برتر)، مبلغ طرح ترافیک آن روز ارزیابی و از حساب کم می‌شود و باقی ماندهٔ آن برای رفت و برگشت در روزهای بعد استفاده می‌شود.

-شهروندان دقت داشته باشند که طرح ترافیک جدید در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶: ۳۰ تا ۱۹ اجرا می‌شود.

– طرح ترافیک علاوه بر روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، در روزهای پنجشنبه هم اجرا نخواهد شد و ورود به محدوده طرح ترافیک در این ایام برای همهٔ شهروندان آزاد و مجانی است.

-دیگر به هیچ عنوان فروش سالیانه و یکجای طرح ترافیک وجود ندارد و نرخ عوارض رفت و برگشت در محدوده طرح ترافیک برای هر روز برپایهٔ نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج ارز یابی می‌شود.

– هزینه ورود و خروج خودروها بستگی به ساعات اوج و غیراوج ترافیک گوناگون است و همچنین خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۲۰ درصد تخفیف بهره مند خواهند بود.

امتیاز ویژه رفت و برگشت مجانی برای شهروندان محدوده طرح ترافیک جدید

در طرح ترافیک جدید برای نخستین بار برای شهروندان محدوده طرح تمهیداتی در نظر گرفته شده است که بر این پایه این افراد مجازند به صورت مجانی و بدون پرداخت مبلغی، یک بار در دو ساعت نخستین طرح یعنی قبل از ساعت ۸: ۳۰ از محدوده خارج شوند و یک بار در دو ساعات پایانی اجرای طرح یعنی بعد از ساعت ۱۷ به محل سکونت خود بازگردند.

-ساکنان در صورت عبور و مرور در میان این دو ساعت، باید مشابه دیگر شهروندان عوارض پرداخت کنند و متقاضیان استفاده از این امتیاز، باید بعد از آنکه مثل دیگر شهروندان مشخصات شخصی و اطلاعات خودروی خود را در سامانه my.tehran.ir ثبت کردند، آدرس محل سکونت خود را هم در همین وب سایت وارد کنند و بعد با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجارهٔ محل زندگی خود به دفترهای خدمات الکترونیک شهر رجوع کنند تا مدارک سکونتی آنها مورد اثبات قرار بگیرد. پیمان نامه‌های اجاره باید به طور قانونی و همراه با کد رهگیری باشد و متقاضیان باید عوارض نوسازی و پسماند را هم پرداخت کرده باشند.

شیوه رزرو مجوز رفت و برگشت در محدوده طرح ترافیک

–در طرح ترافیک تازه لازم است روزهای مورد نظر از پیش رزرو شود که برهمین پایه، افراد متقاضی بعد از یک بار ثبت نام و اضافه کردن اطلاعات خودرو و شارژ ابتدایی حساب شهروندی، تنها کاری که برای ورود به محدوده طرح ترافیک باید انجام دهند، خرید مجوز روزانه پیش از ورود به محدوده است.

– پوشه پیوند دار به روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته، در صبح روز جمعه قبل باز خواهد شد و شهروندان می‌توانند هر اندازه از روزهای هفته را که انگیزهٔ ورود به محدوده طرح دارند، از راه سامانه my.tehran.ir خریداری یا به نوعی رزرو کنند. این عمل در روزهای بعد هم امکانپذیر است و این امکان تا روز چهارشنبه استوار خواهد بود ولی دقت داشته باشید که در طول روز پنجشنبه، محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد و ورود به محدوده آزاد است.

– برای خرید مجوز هر روز، باید ۳۶ هزار تومان (معادل حداکثر هزینه احتمالی یک روز رفت و برگشت) در حساب فرد وجود داشته باشد، اما عدد قطعی هزینه رفت و برگشت در پایان هر روز ارزیابی و برداشت خواهد شد.

– درصورتی که مجوز روزانه برای خودرو خریداری شده باشد اما استفاده نشود، مبلغ دست کم یک روز (۱۳۴۴۰ تومان) از حساب فرد کم می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود شهروندان تنها زمانی اقدام به خرید رزرو کنند که از نیاز خود به رفت و برگشت در محدوده اطمینان دارند.

تکلیف پنجشنبه‌ها در اجرای طرح زوج و فرد و طرح جدید

– بر پایهٔ آخرین مصوبه شورای ترافیک پایتخت، در روزهای پنجشنبه که از حیطه طرح ترافیک خارج شده، محدودیت زوج و فرد هم برای همهٔ خودروها برداشته شد، بدین صورت در روزهای پنجشنبه علاوه بر خودروهای پلاک فرد، خودروهای پلاک زوج هم در تمام طول روز مجاز به عبور و مرور در هر دو محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد خواهند بود.

مجوزهای طرح ترافیک جانبازان، معلولان و بیماران خاص

–بر پایهٔ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در سال ۱۳۹۷ برای جانبازان در مقایسه با گذشته شرایط ویژه‌ای لحاظ شده است. بدین صورت که خودروهای با پلاک ویلچر (پلاک ژ) برای نخستین بار به طور قانونی از پرداخت عوارض طرح ترافیک کاملاً معاف شده‌اند و این مسئله در مستندات قانونی طرح ترافیک تازه هم نوشته شده است. صاحبان این دسته از خودروها نیاز به ثبت اطلاعات خود در سامانه طرح ترافیک نیز ندارند.

– به علاوه، خودروهای پلاک شخصی جانبازان ۲۵ درصد به بالا هم در شکل سهمیه‌ای که همانند سنوات پیش در دست بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته است، از پرداخت عوارض طرح ترافیک معاف شده‌اند. اطلاعات این دسته از خودروها باید ابتدا همانند همه افراد در سامانه my.tehran.ir ثبت شده باشد و بعد به برخی از این خودروها به میزان سهمیه‌های مقرر، همانند سال‌های پیشین از طرف نمایندگان بنیاد شهید و امور ایثارگران سهمیه مربوطه واگذار خواهد شد.

 

– جانبازان و ایثارگرانی که متقاضی انتفاع از سهمیه ورود به طرح ترافیک هستند، بعد از ثبت نام در سایت سابق الذکر باید مدارک خود را به دفاتر بنیاد ارائه دهند و نیازی به مراجعه به دفاتر الکترونیک شهر ندارند.

– در خصوص بیماران خاص و افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی هم مثل قبل سهمیه‌هایی در نظر گرفته شده است که به شماری از خودروهای این اقشار اختصاص می‌یابد. مجوزهای طرح ترافیک این دو گروه هم مثل سال‌های پیش به واسطه نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و بیماران خاص، میان متقاضیان توزیع می‌شود. متقاضیان این سهمیه‌ها باید بهد از آنکه مثل همه شهروندان، اطلاعات شخصی و مشخصات خودرو را وارد سامانه کردند، به نهادهای ذکر شده رجوع کنند و نیازی به حضور و ارائه مدرک در دفاتر خدمات الکترونیک شهر ندارند.

– لازم به تصریح است ثبت نام نخستین این اقشار به معنای بهره‌مندی از سهمیه طرح ترافیک نیست و حتمی شدن آن، بسته به اختصاص سهمیه بر پایه تعداد در نظر گرفته شده از طرف نماینده نهادهای متصدی امر خواهد بود. آشکار است دیگر عزیزانی که به علت محدودیت‌های فوق امکان دریافت سهمیه را پیدا نمی‌کنند، می‌توانند مثل سایر شهروندان به طور روزانه از طرح ترافیک استفاده کنند.

ورود خودروهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک جدید

آماده‌باش دوربین‌ ها در تهران

–طرح ترافیک در سال جاری از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت با رعایت دقیق قانون و مصوبات مراجع ذیربط شروع خواهد شد. از آن مورخه هرنوع عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک، فقط بر پایه ضوابط جدید مجاز خواهد بود و در غیر این صورت رفت و برگشت غیرمجاز برداشت خواهد شد.

– شهرداری تهران بزرگ با هماهنگی پلیس راهور با هدف رفتار شهروندمدارانه و تسهیل شرایط برای عموم، تصمیم گرفته است در دو هفته نخستین اجرای طرح ترافیک ۹۷ در حد امکان زمینه‌ای به وجود آورد که کسی جریمه نشود و از این رو، در حالی که بعضی افراد عبور و مرور غیرمجاز داشته باشند، برای بار نخست با ارسال پیامک به آن‌ها، به ایشان فرصت داده خواهد شد که با ثبت نام و شارژ حساب تا پایان اردیبهشت، جلوی جریمه شدن خود را بگیرند.

– در صورتی که خودرویی بدون ثبت‌نام و دریافت مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود، مطابق قانون جریمه خواهد شد و هم بدهی او برای عوارض عبور و مرور به حساب خودرو منظور و از راه‌های قانونی دریافت خواهد شد.

– سامانه my.tehran.ir که ثبت‌نام، شارژ حساب شهروندی و خرید مجوز روزانه در آن انجام می‌شود، تا پایان سال فعال خواهد بود و شهروندان تا پیش از نخستین ورود به محدوده طرح می‌توانند در آن ثبت‌نام کرده و مجوز روزانه خریداری کنند تا عبور و مرورشان قانونی شمرده شود و مشمول جریمه نشود.

– همهٔ دوربین‌های ورودی، خروجی و داخل گذرگاهها ی محدوده طرح ترافیک، عبور و مرور خودروها را ثبت می‌کنند و با توجه به بالا بردن تعداد و تقویت دوربین‌ها، به عموم راکبان خودروها پیشنهاد می‌شود از راه قانونی برای ثبت‌نام و رفت و برگشت در محدوده اقدام کنند تا با روی هم رفتن هزینه دوبرابر جریمه و بدهی عوارض توأمان روبه رو نشوند.

شیوه شارژ حساب شهروندی چگونه است؟

– در صفحه اصلی سایت، امکان ورودِ مشخصات یک یا چند اتومبیل و شارژ حساب شهروندی وجود دارد. در این مرحله، کاربران می‌توانند حساب شهروندی خود را به اندازه دلخواه شارژ کنند تا از آن برای خرید روزانه طرح ترافیک برای هر یک از خودروهای خود استفاده کنند.

– این هزینه‌ها در حساب شهروندی افراد باقی می‌ماند و ترجیها بعد از رفت و برگشت خودرو در محدوده طرح ترافیک، بسته به شرایط رفت و برگشت (ساعات اوج یا غیر اوج و دارا بودن یا نبودن گواهی معاینه فنی برتر)، مبلغ طرح ترافیک آن روز ارز یابی و از حساب کم می‌شود و باقی ماندهٔ آن برای روزهای بعد استفاده می‌شود.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "تمام آن چه که در مورد طرح ترافیک جدید باید بدانید"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر عباسی
مهمان

تکلیف خودرو های هیبریدی معلوم نشد؟
یااینم روش جدید کلاهبرداری هست که با این عنوان ماشین رو میفروشند و بعد دیگر هیچ !!!

سعید ثمری
مهمان

سلام
وضعیت طرح زوج و فرد به چه صورت شد ؟

مهدی
مهمان

یعنی الان بخوایم وارد طرح بشیم همین که حسابمون شارژ باشه کافیه یا باید رزرو هم بکنیم؟؟

محمد
مهمان

سلام
برای خودروهایی که از شهرستان های استان های دیگه میان چطوره؟همین قوانینه؟