تنها راه نجات صنعت خودروسازی خصوصی سازی است

شنبه 17 آذر 97 ساعت 10:37
تنها راه نجات صنعت خودروسازی خصوصی سازی است

مشاور کمیسیون صنایع و معادن: مجلس باید به رسالت تاریخی خود در قبال خودروسازی عمل کند

در ماه‌های اخیر خودروسازان و قطعه سازان بارها از افزایش هزینه‌های تولید سخن گفته‌اند و در چند روز اخیر مدعی ضرر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیاردی در این صنعت شده‌اند.

با توجه به افزایش نرخ ارز و نوسانات آن، قطعه سازان مدعی افزایش چند برابری هزینه تأمین مواد اولیه و ساخت قطعات و در نهایت ناتوانی خودروسازان در پرداخت هزینه‌ها و بدهی به واحدهای تولیدی شده‌اند و نسبت به احتمال ورشکستگی این صنعت بزرگ ایران در صورت حل نشدن مشکلات مالی و عدم تزریق نقدینگی هشدار داده‌اند.

اگرچه بعضی‌ها عقیده دارند سیاست‌های نادرست خودروسازان در سال‌های اخیر و همچنین افزایش قیمت‌ها در بازار موجب شده تا خودروسازان به سیاست توزیع و عرضه قطره چکانی خودرو روی آورده و در نهایت بر افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار تأثیر غیر مستقیم ولی خیلی مهم بگذارند.

مشاور کمیسیون صنایع و معادن در خصوص شرایط صنعت خودروسازی کشورگفت: در حوزه تولید خودرو سالهاست که خودروسازان به عنوان بنگاه‌های اقتصادی بسیار بزرگ با همه معضلات آشنا بوده‌اند پس موضوع تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر تولید در این صنعت تا اندازه‌ای قابل قبول است.

سید محمد بیاتیان تاکید کرد: ولی بخش بزرگ چنین اظهارنظرهایی غیرقابل قبول است چون سال‌هاست عنوان شده خودروهایی که در داخل تولید می‌شود، ۱۰۰ درصد داخلی است و همه قطعات و مواد اولیه در داخل تولید می‌شود پس ادعاهای جدید خودروسازان درست نیست و در اصل صحبت‌های قبلی خود را نقض می‌کنند.

وی افزود: خودروهایی که در گروه‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو تولید می‌شود در این سال‌ها با عنوان خودروی ملی به مصرف کننده عرضه شده است.

وی یادآوری کرد: مطرح کردن چنین مواردی در این مقطع در اصل جفا در حق مصرف کنندگان است؛ مردم در زمینه تهیه خودرو به عنوان کالایی مورد نیاز، دچار مشکلات بسیاری شده‌اند چون هم از سمت خارجی‌ها تحریم شده‌اند و از سمت تولید کنندگان داخلی هم با موضع گیری‌ها و تحریم‌هایی رو به رو می‌شوند.

وی گفت: بنده فکر می‌کنم با طرح این موارد، درصدد پاک کردن صورت مساله هستند و خودروسازان به نوعی می‌خواهند از زیر بار تعهدات خود به مردم شانه خالی کنند.

بیاتیان توضیح داد: در ماه‌های اخیر چند هزار خودرو پیش فروش شده که تا به امروز به مردم تحویل نشده است و خودروسازان در پی این هستند که خودروها را با قیمت‌های جدید تحویل دهند. این موضوع خلاف قانون بوده و بر خلاف موازین اخلاقی است چون در وضعیت فعلی خودروسازان باید تعهدات خود را اجرا کنند و پس از آن در خصوص بحث افزایش قیمت خودرو با دستگاه‌های ذی ربط و بخش‌های گوناگون دولت جلسه برگزار کنند.

وی تاکید کرد: در این خصوص می‌توان قصور دولت و مجلس را مشاهده کرد چون با خودروسازان با نوعی اهمال رفتار شده که به دلیل رعایت حال مصرف کنندگان باید اهمال کاری‌ها جبران شود.

این نماینده سابق مجلس در خصوص نقش خودروسازان در افزایش قیمت‌ها در حاشیه به خاطر عرضه قطره چکانی خودرو به بازار گفت: عرضه قطره چکانی خودرو به بازار اصلاً قابل قبول نیست چون قرارداد بسته شده و باید بر اساس آن قیمت، خودرو به مصرف کننده تحویل شود متاسفانه حالا خودروسازان تعهدات خود را انجام نمی‌دهند و قراردادها یک طرفه است و خودروسازان هم به دولت وابسته هستند و در نتیجه دولت برخوردی با آن‌ها نمی‌کند.

وی تصریح کرد: این شائبه وجود دارد که خودروسازان با عرضه قطره چکانی می‌خواهند قیمت حاشیه بازار بالا نگه دارند تا روزی که دولت و دستگاه‌های اجرایی تصمیم گرفته و در نتیجه قیمت خودرو را افزایش دهند.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سلسله تصمیماتی که از جانب دولتی‌ها و دستگاه‌های تصمیم گیرنده در این مدت و در حوزه خودرو گرفته شده متاسفانه این شائبه را به ذهن متبادر می‌کند که مافیایی پشت این قضیه وجود دارد.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: حال ثبت سفارش خودروهای خارجی را نداریم و چینی‌ها هم بازار خودرو را ترک کرده‌اند و داخلی‌ها هم به خاطر افزایش قیمت ارز و مواد اولیه، خودرو را تحویل مردم نمی‌دهند و تولید نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: در این خصوص مجلس به عنوان دستگاه نظارتی باید محکم‌تر برخورد کند و اگر واقعاً افزایش قیمتی وجود دارد منطبق بر واقعیت‌ها باشد؛ زمانی نرخ دلار به ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان رسید و مجدداً به ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان کاهش یافته ولی بر قیمت خودرو هیچ تاثیری نگذاشته و قیمت‌ها کاهش نیافته است.

بیاتیان گفت:‌ این موضوع نشان دهنده آن است که مافیایی صحنه را کارگردانی می‌کند و مجلس به عنوان دستگاه ناظر حتماً باید به میدان وارد شود و نقش تاریخی و قانونی خود را در این حوزه ایفا کند.

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد اظهارات مسوولان قطعه سازان مبنی بر بدهی خودروسازان و افزایش هزینه‌های تولید و … و احتمال ورشکستگی و تعطیلی این صنعت اظهار کرد: بخشی از سخنان و گلایه‌ها در خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی درست است ولی بخشی از این اظهارات را قبول ندارم؛ برای مثال قطعاتی که برای خودروهای داخلی نیاز بود، قطعه سازان با کیفیت و قیمت پایین به چین سفارش می‌دادند پس با افزایش قیمت دلار این کار صرفه ندارد چون سود قبلی را در سفارش‌های جدید نمی‌برند.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد نسبت به از بین رفتن صنعت قطعه سازی هشدار می‌دهند در حالی که باید گفت خیر؛ صنعت قطعه سازی از بین نمی‌رود بلکه سودهای فعلی از سفارش قطعات بی کیفیت چینی دچار لطمه شده است. این موارد دو بحث جداست یعنی دولت به خاطر اینکه شریک صنعت خودروسازی است و سهام داری می‌کند و در کنار آن قطعه سازان هم وابسته به این صنعت هستند آنچنان که باید مسائل را کالبدشکافی و بررسی نمی‌کند.

وی عنوان کرد: اکنون برای خرید خودرو از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان با نرخ بازار، قیمت محاسبه می‌شود و هیچ دستگاه نظارتی وجود ندارد که با این موارد برخورد کند.

وی تصریح کرد: نابسامانی وجود دارد که دستگاه و یا مسوولی که حرف آخر را می‌تواند بزند در این وضعیت وجود ندارد در حالی به آسانی می‌توان این اوضاع را سر و سامان داد و از ادامه نابسامانی در بازار و اقتصاد پیشگیری کرد.

بیاتیان در خصوص راه‌های تحول صنعت خودرو و سپردن کار طراحی خودروهای جدید به جوانان گفت: قدم اول برای تحول در صنعت خودرو این است که این صنعت به بخش خصوصی واگذار شود و دولت دست از بنگاه داری در خودروسازی و سهام داری بردارد و این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی ادامه داد:‌ وقتی در صنایع دفاعی محصولات و ابزارهایی طراحی و تولید می‌شود که قابل رقابت با بهترین مصحولات جهان است طبیعتاً این توان در کشور وجود دارد که در صنعت خودرو هم استفاده شود. می‌توانیم خودروهایی بسیار ایمن، با کیفیت و پیشرفته را تولید و به بازار عرضه کنیم.

مشاور کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از چینی‌ها که خودروهای بی کیفیت خود را راهی خیابان‌ها و جاده‌های ما کرده‌اند، واقعاً چیزی کم نداریم و جوانان ما این استعداد و توان را دارند البته به شرطی که دولت از این حوزه خارج شود.

وی تاکید کرد: سال‌هاست می گوییم خودروسازی را به بخش خصوصی واگذار کنید و همچنین راه را باز کنید تا خودروهایی در حد استاندارد و کیفیت خودروهای ما (نه کیفیت خودروهای چینی) وارد کشور شده و فضای رقابتی واقعی ایجاد شود.

بیاتیان گفت: نه اینکه خودروی بی کیفیتی که دهها سال از آغاز خط تولیدش گذشته و در اروپا و … مطلقاً تولید نمی‌شود به اصطلاح به موزه سپرده شده را به عنوان یک خودرو تحویل مردم دهیم که ایمنی و استاندارد روز را ندارد.

وی در آخر یادآوری کرد: تنها را نجات صنعت خودرو، خصوصی سازی است و اینکه دولت و دستگاه‌های حکومتی فقط نظارت کرده و با نابسامانی‌ها برخورد کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar