توضیح انجمن قطعه سازان درباره ارزبری خودروهای ساخت داخل

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
توضیح انجمن قطعه سازان درباره ارزبری خودروهای ساخت داخل

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: در سال‌های پیش داخلی سازی صنعت قطعه سازی رشد خوبی کرد و عمده آنچه به عنوان ارزبری خودروهای داخلی مطرح می‌شود، در حقیقت مربوط به واردات مواد اولیه یا قطعات فاقد توجیه اقتصادی تولید است.

این روزها ارزبری خودروهای ساخت داخل دستمایه انتقاد از خودروسازان شده است.

برخی انتقاد می‌کنند که ارزبری ۱۷۰۰ دلاری برای ساخت پراید با گذشت بیش از ۲ دهه از حضور این خودرو در جاده‌ها و خیابان‌های ایران که با در نظر گرفتن نرخ ۸۸۰۰ تومانی دلار در بازار ثانویه حدود ۱۵ میلیون تومان از قیمت این محصول را تشکیل می‌دهد، امری پذیرفتنی نیست.

به گفته بعضی از کارشناسان همانند استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، خودروسازان اواخر دهه ۷۰ اعلام کردند در ساخت پراید و پژو ۴۰۵ به خودکفایی رسیده‌اند ولی نبود شفافیت در صنعت خودرو و سیاستگزاری های نادرست در آن موجب شده است با گذشت بیش از ۲۰ سال از آن زمان، به گفته خودشان یک هزار و ۷۰۰ دلار در مورد پراید و بیش از ۲ هزار دلار در مورد پژو ۴۰۵ وابستگی ارزی داشته باشیم.

امرالله امینی افزود: از آنجا که سیاستگزاری ها و مدیریت در این صنعت شفاف نیست، گزارش‌ها و اطلاع رسانی دقیق و درست به مردم ارائه نکردند و به نظر می‌رسد برخی مواقع که واردات ارزان بود، از توسعه قطعه سازی و تولید دست کشیده‌اند.

امینی احتمال داد در آن ایام واردات قطعات به کشور انجام می‌شد اما با تغییر بسته بندی‌ها و درج «ساخت ایران» روی آنها به نادرست ادعای داخلی بودن می‌کردند.

وی گفت: در عمل در سال‌های اخیر وابستگی صنعت خودرو به خارج بیشتر شده و این علامتی خطرناک و نشاندهنده ناکارآمدی شدید این صنعت است.

امینی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلایل راهبردی و صنعتی به صنعت خودرو نیاز دارد ولی این صنعت همواره متأثر از سیاست‌های کلان اقتصادی مثل نرخ ارز، واردات و غیره و همچنین سیاست‌های خودروسازان است که هیچگاه راهبرد معینی حتی برای ۱۰ سال آینده نداشته‌اند و این صنعت در مسیر درست قرار نگرفته است.

وی گفت: همین موضوع موجب شده اکنون که موضوع تحریم‌ها مجدد مطرح شده است، صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه سازی و دیگر صنایع وابسته به تلاطم بیفتد.

عمده ارزبری خودروها مربوط به مواد اولیه وارداتی است

در این پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان امروز افزود: صنعت قطعه سازی در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی در خصوص داخلی سازی کسب کرده و اکنون بیش از ۸۰ درصد پراید و ۷۵ درصد پژو ۴۰۵ داخلی سازی شده است.

آرش محبی نژاد خاطرنشان کرد: بخش زیادی از ارزبری‌های ذکر شده مربوط به مواد اولیه خامی است که در کشور تولید نمی‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به فولادهای آلیاژی، فولادهای خاص، پلیمرهای مهندسی و آلیاژهای خاص سایر فلزات رنگی اشاره کرد که در داخل تولید نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تولید ۲۰ درصد قطعات خودروها هم به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد که از آن جمله می‌توان به بعضی از سنسورهای خاص و اقلام الکترونیکی اشاره کرد.

به گفته وی، در جهان برخی کارخانه‌ها به تولید گسترده این قطعات خاص می‌پردازند که تولید را توجیه پذیر می‌کند ولی صنایع و سرمایه گذاران داخلی به خاطر پایین بودن تیراژ به این مقوله‌ها ورود نمی‌کنند.

محبی نژاد در مورد قطعه یی. سی.یو (یا همان کامپیوتر خودرو) توضیح داد: اکنون این قطعه در بعضی کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود ولی بسیاری قطعات آن وارداتی است. این رویه در مورد کیسه هوای خودرو (ایربک) هم صدق می‌کند.

بیش از ۸۴ درصد یک خودرو را قطعات آن تشکیل می‌دهد که شامل ۲۵ تا ۳۰ درصد قطعات پلاستیکی، ۳۰ درصد قطعات لاستیکی و بقیه قطعات فولادی و آلومینیومی است.

آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در زنجیره تأمین داخلی حضور دارند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "توضیح انجمن قطعه سازان درباره ارزبری خودروهای ساخت داخل"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
علی
مهمان

بخندیم یا گریه کنیم،یه پراید هم نمیتونیم بسازیم چه رسد سمندو پژو؟چقدر به دروغ گفتن سمند خودرو ملی!!!!!