تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از اواخر سال ۹۸ آغاز خواهد شد

سه شنبه 21 اسفند 97 ساعت 04:05
تولید آزمایشی پژو 301 از اواخر سال 98 آغاز خواهد شد

جلسه پایان سال انجمن قطعه‌سازان ایران دیروز برگزار و در طول آن، نمایندگان صنعت قطعه پرده از اختلافات با بانک مرکزی بر سر تسهیلات ارزی برداشتند.

دو سه ماه پیش بود که نهادهای بالادستی پرداخت کمک‌های ریالی و ارزی به زنجیره خودروسازی کشور را مصوب کردند و طبق آن قرار شد ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و بیش از ۸۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی به صنایع خودرو و قطعه پرداخت شود. در مرحله نخست، پرداخت کمک ریالی در دستور کار قرار گرفت و ۴ هزار میلیارد تومان با محوریت تزریق به قطعه‌سازان، در نظر گرفته شد. بر این اساس، خودروسازان گروه‌های قطعه‌سازی را به بانک‌های عامل معرفی کردند تا ۴ هزار میلیارد موردنظر بین آنها تقسیم شود. آن طور که دبیر انجمن قطعه‌سازان در جلسه خبری دیروز عنوان کرد، ۷۰۰ قطعه‌ساز از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، اگرچه البته بعضی شرکت‌های قطعه‌سازی به خاطر مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای از فهرست موردنظر جا مانده‌اند. مازیار بیگلو با ذکر اینکه پرداخت پول به قطعه‌سازان در پنج لایه نظارتی انجام گرفته، گفت: همان طور که وعده داده‌ایم، ظرف ۶ تا ۸ هفته تولید را ریکاوری خواهیم کرد.

پرداخت تسهیلات ریالی به قطعه‌سازان ولی در وضعیتی است که تسهیلات ارزی ۸۰۰ میلیون یورویی هنوز نهایی نشده و علت آن هم اختلاف نظر بانک مرکزی و قطعه‌سازان بر سر بازپرداخت آن است. ماجرا از آن قرار است که بانک مرکزی پرداخت تسهیلات ارزی را منوط و مشروط به بازپرداخت آن به نرخ روز کرده و قطعه‌سازان زیر بار این موضوع نمی‌روند. به عبارت بهتر، قطعه‌سازان در صورت دریافت ۸۰۰ میلیون یورو موردنظر، باید آن را به قیمت روز تحویل دهند و این موضوع از حیث رشد احتمالی نرخ ارز، برای آنها پر ریسک و هزینه بر است. این اختلاف‌نظر موجب شده تسهیلات ارزی با وجود موافقت بانک مرکزی، فعلاً در حالت تعلیق بماند و گویا هیچ یک از طرفین (بانک مرکزی و زنجیره خودروسازی) فعلاً قصد کوتاه آمدن از مواضع خود را ندارند. در این خصوص، دبیر انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: بانک مرکزی می‌گوید ۸۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی را با قیمت روز سامانه سنا پرداخت می‌کند و با قیمت روز هم پس می‌گیرد و ما زیر بار این موضوع نمی‌رویم، چون معلوم نیست قیمت ارز در زمان بازپرداخت تسهیلات چقدر افزایش خواهد یافت. اختلاف نظر بین بانک مرکزی و زنجیره خودروسازی بر سر نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی در وضعیتی است که هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان برای ادامه حیات خود به آن نیاز دارند و اگر تسهیلات موردنظر پرداخت نشود، تولید خودرو در سال آینده با چالش جدی‌تری رو به رو خواهد شد.

ولی در بخش دیگری از جلسه خبری دیروز، حسین نجاری مدیرعامل ساپکو هم با ذکر اینکه در این شرکت به روی قطعه‌سازان باز است، گفت: ساپکو از هر فرد، نهاد نظامی و غیرنظامی که توانایی داخلی‌سازی و ساخت قطعات را داشته باشد استقبال می‌کند؛ هم اکنون هم با نهادهای نظامی در تماس هستیم و تلاش می‌کنیم برای ساخت قطعات الکترونیکی از دانش فنی آنها استفاده کنیم. وی با تاکید بر اینکه تمرکز زنجیره خودروسازی در سال ۹۸ روی ساخت قطعات الکترونیکی است، افزود: البته در بهترین حالت اگر قرار باشد داخلی‌سازی انجام گیرد، ما هم مثل دیگر خودروسازان دنیا نمی‌توانیم تمام قطعات را داخلی‌سازی کنیم؛ این را هم نباید فراموش کرد که تولید بعضی قطعات و اجزای ریز در داخل به صرفه نیست و (در صورت به صرفه بودن) کلی زمان خواهد برد. نجاری اما در ادامه به داخلی‌سازی یکی از محصولات پسابرجامی پژو در ایران خودرو هم اشاره کرد و گفت: تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ از اواخر سال ۹۸ آغاز خواهد شد و احتمالاً طی سال ۹۹ آن را راهی بازار خواهیم کرد.

وی افزود: نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها برای تولید این خودرو منعقد شده و طرف قرارداد قطعه‌سازان برای تولید این محصول، ایران خودرو است؛ همچنین تا به امروز ۶۰ درصد قطعات پژو ۳۰۱ داخلی‌سازی شده است. پژو ۳۰۱ قرار بود تحت مشارکت ایران خودرو و طرف فرانسوی به تولید برسد، منتها تحریم‌ها باعث رفتن پژو شد و تولید این محصول هم به تعویق افتاد. در نشست دیروز اما معصوم نجفیان، مدیرعامل سازه گستر هم با اشاره به تولید بخشی از خودروها به طور ناقص (به خاطر کسری قطعات)، گفت: کلیه تولیدات محصولات سایپا به طور کامل خواهد بود و هرچند در خصوص یکسری از خودروها با مشکل قطعه رو به رو بودیم، ولی تمام تولیدات سال ۹۷ خود را که باید تحویل مشتری بدهیم، تکمیل کرده‌ایم؛ همچنین در مرحله بعدی، در حال برنامه ریزی برای تکمیل خودروهای سال ۹۸ هستیم. وی تاکید کرد: در تعطیلات نوروز هم تلاش می‌کنیم خودروهای تولید سال ۹۸ را تکمیل کنیم. به گفته نجفیان، هم اکنون شمار خودروهایی که در سایپا به طور ناقص کف کارخانه مانده و کسری قطعات دارند، به تولید ۱۰ روز این شرکت هم نمی‌رسد.

پژو ۳۰۱

۵ دلیل برای خرید پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ مونتاژ داخل به زودی در بازار

نخستین پژو ۳۰۱ تولید شد

پژو ۳۰۱ ایران خودرو شهریور ۹۸ روانه بازار خواهد شد

داخلی سازی پژو ۳۰۱ در دستور کار ایران خودرو قرار گرفت

تولید خودروهای ناقص و بدهی ۱۲۰۰ میلیاردی خودروسازان

ساخت پژو ۳۰۱ توسط ۳۰۰ سازنده ایرانی

تولید آزمایشی قطعات پژو ۳۰۱ در اصفهان

پژو ۳۰۱ بدون حضور کمپانی پژو تولید می‌شود

تولید ۳ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ تا پایان سال

عرضه پژو ۳۰۱ با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان

به هیچ عنوان وانت پژو ۳۰۱ را در خیابان نخواهیم دید

آخرین اخبار از داخلی سازی پژو ۳۰۱

آغاز تولید پژو ۳۰۱ از سه ماه نخست سال آینده

پژو ۳۰۱ عضو جدید ایران خودرو را بیشتر بشناسید

تولید بدنه پژو ۳۰۱ با آخرین تکنولوژی روز + تصاویر

پژو ۳۰۱ با ۶۰ درصد داخلی سازی تولید خواهد شد

اظهارات هاشم یکه زارع در مورد تولید پژو ۳۰۱

تولید اولین خودرو بدون حضور خارجی‌ها

زمان تحویل پژو ۳۰۱ به مشتریان مشخص شد

قیمت پژو ۳۰۱

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar