تولید خودروسازان در دی ماه افزایش یافت

دوشنبه 8 بهمن 97 ساعت 02:10
تولید خودروسازان در دی ماه افزایش یافت

ارائه آمار تولید دو خودروساز بزرگ ایران به بورس مربوط به دی‌ ماه سال ‌جاری، مهر تاییدی بر اظهارات رضا رحمانی وزیر صمت در روزهای پایانی آذرماه، مبنی‌بر توقف روند نزولی تولید خودروسازان است.

سه گروه ایران خودرو، سایپا و پارس ‌خودرو با توجه به اینکه سهامی عام هستند به طور ماهانه میزان تولید خود را به سازمان بورس ارائه می‌دهند. به این ترتیب در طول دی ‌ماه سال‌ جاری این گروه ها به ترتیب با  رشد تولید ۸. ۵، ۳. ۴۵ و ۳. ۷۳ درصدی رو به رو بوده‌اند. همچنین آمارهای بورس حکایت از آن دارد که در طول ۱۰ ماه سال ‌جاری خودروسازان ۷۰۵ هزار و ۳۳ دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند.

گروه ایران خودرو در دی‌ ماه امسال توانسته ۲۲ هزار و ۳۴۵ دستگاه انواع محصولات خود را تولید کند. این گروه در آذرماه در مجموع ۲۱ هزار و ۱۱۲ دستگاه خودرو تولید کرده بود. مقایسه آماری دی و آذرماه این گروه گویای رشد تولید هزار و ۲۳۳ دستگاهی ایران خودرو است.

گروه سایپا هم در دی‌ ماه ۹۷، در مجموع ۱۶ هزار و ۴۶۸ دستگاه انواع محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کرده است. این در حالی است که این گروه در آذرماه سال‌ جاری ۱۱ هزار و ۳۳۰ دستگاه خودرو تولید کرد؛ پس گروه سایپا توانسته در دی ‌ماه سال‌ جاری به نسبت آذر، مجموع تولیدات خود را ۵ هزار و ۱۳۸ دستگاه افزایش دهد. دو خودروی پراید و تیبا در مجموع ۱۵ هزار و ۱۳۵ دستگاه از حجم تولیدات سایپا در دی ‌ماه را به خود اختصاص داده‌اند؛ درحالی‌که این دو خودرو در ماه اخیر در مجموع ۹ هزار و ۹۴۶ دستگاه تولید شده بودند.

گروه پارس‌ خودرو زیرمجموعه سایپا، در دی ‌ماه به نسبت ماه پیش از آن بیشترین رشد تولید را در بین سه خودروساز حاضر در بورس به خود اختصاص داده است. این گروه در دهمین ماه از سال ‌جاری در مجموع ۹ هزار و ۲۸ دستگاه از محصولات خود را در کارخانه تکمیل کرده است. در حالی که در آذرماه سال ‌جاری مجموع تولید این گروه رقم ۵ هزار و ۲۰۹ را نشان می‌دهد. با این حساب پارس ‌خودرو توانسته تا در دی ‌ماه به نسبت آذرماه امسال، ۳ هزار و ۸۱۹ دستگاه بیشتر خودرو تولید کند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar