تیراژ خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال ۳۸ درصد کاهش یافت

سه شنبه 23 بهمن 97 ساعت 02:05
تیراژ خودروهای سواری در 10 ماه امسال 38 درصد کاهش یافت

با اعلام آمار تولید خودرو در ایران در طول ۱۰ ماه امسال، معلوم شد تولید سه خودروساز مطرح ایران در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال اخیر ۳۸ درصد کاهش یافته است.

طبق آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز مطرح ایران در مجموع ۶۷۲ هزار و ۲۷۲ دستگاه انواع محصول سواری را تا پایان دی امسال تولید کرده‌اند. افت تولید ۱۰ ماهه خودروسازان در وضعیتی است که بررسی آمار ماهانه خودروسازان نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در دی ماه و نسبت به آذر، ۲. ۳۱ درصد بالا رفته است. غول‌های جاده مخصوص توانسته‌اند در نخستین ماه زمستان ۴۳ هزار و ۱۹۷ دستگاه محصول سواری را به تولید برسانند و این نشان می‌دهد روند تأمین قطعات در دی ماه رو به رشد بوده است.

در میان خودروسازان مطرح ایران، ایران خودرو به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور، با تولید ۳۴۹ هزار و ۹۷۸ دستگاه خودرو، ۴۰ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. این گروه در دی ماه و نسبت به آذر، ۵. ۱۴ درصد افزایش تولید داشته که ناشی از تیراژ ۲۲ هزار و ۱۸۶ دستگاهی این گروه بوده است. طبق آمار، سایپایی‌ها با تولید ۲۰۵ هزار و ۲۹۳ دستگاه خودرو سواری در ۱۰ ماه امسال، ۳۲ درصد افت تولید داشته‌اند. پارس خودرو هم که ۱۱۷ هزار و یک دستگاه تیراژ تا پایان دی ماه داشته، متحمل کاهش تولید ۴۰ درصدی شده است. در مجموع شرکت خودروسازی سایپا (سایپا و پارس خودرو) در دی ماه امسال ۲۱ هزار و ۱۱ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا نسبت به آذر، ۳. ۵۵ درصد افزایش را تجربه کند.

افزایش تیراژ ماهانه خودروسازان با بهبود روند تأمین قطعات در ارتباط بوده، به ویژه اینکه گفته می‌شود ترخیص قطعات از گمرک در دی، با سرعت بیشتری انجام شده است. اگرچه فعلاً تیراژ خودرو روند مناسبی ندارد و بعید است تا پایان سال به مرز یک میلیون دستگاه برسد، با این حال برطرف کردن موانع تأمین قطعه می‌تواند تولید را هرچه بیشتر افزایش دهد. در طول هفته اخیر، وعده دولت مبنی بر تزریق ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره خودروسازی محقق و این پول (به ازای بدهی خودروسازان به صنعت قطعه) تمام و کمال در اختیار قطعه سازان قرار خواهد گرفت. به گفته قطعه‌سازان تزریق این نقدینگی توان تولید قطعات را افزایش می‌دهد، به طوری که طبق وعده آنها، ظرف هشت هفته تیراژ خودروسازان بزرگ بیش از دو برابر خواهد شد. اگر این وعده عملی شود، روند تحویل خودروهای ثبت نامی معوق هم تسریع می‌شود و احتمالاً خودروسازان می‌توانند در طول چند ماه آتی، تعهدات عقب افتاده را برطرف کنند. هم اکنون سه خودروساز مطرح ایران با کوهی از تعهدات عقب‌افتاده مواجه هستند و قطعاً با روند فعلی تیراژ، توان عمل به آنها را به این زودی‌ها نخواهند داشت؛ با این حال اگر وعده قطعه سازان مبنی بر دو برابر شدن تیراژ محقق شود، تحویل خودروهای به اصطلاح تاخیری سرعت قابل توجهی خواهد گرفت. البته خودروسازان همچنان با چالش تأمین قطعات از خارج رو به رو هستند، اگرچه قرار است ۸۰۰ میلیون یورو تسهیلات ارزی هم در اختیار آنها و قطعه‌سازان قرار گیرد تا این چالش هم کمرنگ شود.

تولید همچنان منفی

بررسی جزئیات آمار تولید محصولات سواری در ۱۰ ماه امسال نشان می‌دهد غول‌های جاده مخصوص در بیشتر محصولات خود با افت تیراژ رو به رو شده‌اند. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها به جز پژو ۲۰۰۸، هایما و پژو ۲۰۷، در دیگر محصولات خود کاهش تیراژ را تجربه کرده‌اند. آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در میان محصولات ایران خودرو، خانواده پژو ۲۰۶ تیراژی ۹۹ هزار و ۱۲۶ دستگاهی را تا پایان دی امسال از خود به جا گذاشته و نسبت به مدت مشابه سال اخیر ۸. ۳۱ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید ۱۴ هزار و ۴۷۵ دستگاه پژو ۲۰۶ اتومات هم به ثبت رسیده که البته منظور از آن، پژو ۲۰۶ پلاس یا همان پژو ۲۰۷ آی است. تولید این خودرو در تولید ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال پیش ۳. ۱۶ درصد بالا رفته است. در میان دیگر محصولات خانواده پژو، پژو ۴۰۵ با افت تولید در ۱۰ ماه امسال رو به رو شده است. بر این اساس، ۴۰۵ با تیراژی ۶۲ هزار و ۶۳۰ دستگاهی، ۴. ۴۹ درصد کاهش تولید را نسبت به بازه زمانی مشابه سال اخیر به خود می‌بیند. در کنار ۴۰۵، دیگر محصول پژویی ایران خودرو به نام پارس هم در ۱۰ ماه امسال کاهش تولید داشته و تیراژ آن، ۳۸ درصد پایین آمده است. ایران خودرویی‌ها تا پایان دی ماه امسال ۶۲ هزار و ۲۰۹ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده‌اند. از پارس که بگذریم، آبی‌های جاده مخصوص در تولید سمند هم با افت تولید رو به رو شده‌اند. بنابر آمار منتشره، این گروه در طول ۱۰ ماه امسال، ۴۵ هزار و ۵۵۳ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این آمار موجب افت ۴۶ درصدی تیراژ این محصول نسبت به مدت مشابه سال اخیر شده است. هم اکنون سمند فقط در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران خودرو تولید می‌شود، اگرچه تیراژ در سایت مرکزی در طول ۱۰ ماه امسال، فقط ۳۳۹ دستگاه بوده است. اما آن‌طور که آمار تولید منتشره روایت می‌کند، ایران خودرو دیگر مثل ماه‌های پیش نتوانسته روند صعودی تولید دنا را افزایش دهد. طبق آمار منتشره، در ۱۰ ماه امسال، ۲۹ هزار و ۹۳۳ دستگاه دنا (شامل مدل معمولی و پلاس) در ایران خودرو تولید شده که کاهش ۶. ۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال اخیر به دنبال داشته است. دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا هم کماکان با کاهش تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان دی ماه امسال، ۵۰ درصد نزول را نشان می‌دهد. بنابر آمار منتشره، ایران خودرویی‌ها در ۱۰ ماه امسال فقط ۳ هزار و ۱۰ دستگاه رانا به تولید رسانده‌اند.

نگاهی هم بیندازیم به محصولات مونتاژی ایران خودرو، محصولاتی که تحت تأثیر تحریم‌ها، تیراژشان در حال کاهش است. آن‌طور که آمار می‌گوید، آبی‌های جاده مخصوص تا پایان دی‌ماه امسال ۲ هزار و ۶۳۷ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد کراس اوور مونتاژی و ژاپنی ایران خودرو در مقایسه با ۱۰ ماه سال اخیر، ۱. ۳۶ درصد کاهش تولید داشته است. ایران خودرو همچنین توانسته ۱۱ هزار و ۹۰۸ دستگاه هایما را تا پایان دی ماه امسال مونتاژ کند، پس تیراژ این کراس اوور چینی، ۶. ۲۱ درصد نسبت به ۱۰ ماه سال اخیر افزایش داشته است. این در وضعیتی است که دیگر خودروی چینی ایران خودرو به نام دانگ فنگ، افت تولید را در بازه زمانی تحت بررسی به خود می‌بیند. دانگ فنگ آماری ۱۷ هزار و ۹۶ دستگاهی را در ۱۰ ماه امسال از خود به جا گذاشته و بر این اساس، نسبت به مدت مشابه سال پیش ۸. ۳۱ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. سری هم به پژو ۲۰۰۸ بزنیم، خودرویی که فعلاً در مدار رشد تولید قرار دارد و روند صعودی تولید آن در دی ماه هم ادامه یافته است. بنابر آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها در طول ۱۰ ماه امسال ۶ هزار و ۱۷۷ دستگاه پژو ۲۰۰۸ را به تولید رسانده‌اند. با این حساب، تولید این خودرو نسبت به مدت مشابه سال اخیر تقریباً هفت برابر شده است. معلوم نیست تولید ۲۰۰۸ در آینده ادامه پیدا کند یا متوقف شود، چون پژویی‌ها تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفته‌اند. البته آن‌طور که مدیرعامل ایران خودرو وعده داده، این گروه در طول ماه‌های آینده تمام ۲۰۰۸ های ثبت نامی را تحویل خواهد داد.

افت تولید پراید و تیبا

به سایپا برویم و ببینیم این گروه چه آماری در تولید محصولات خود در طول ۱۰ ماه امسال به‌جا گذاشته است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید رو به رو شده‌اند. بر این اساس تا پایان دی ماه امسال ۱۲ هزار و ۴۰۷ دستگاه سراتو مونتاژ شده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال پیش، ۴. ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در میان دیگر خودروهای سایپا، تیبا مجدداً از پراید عقب افتاد تا به دومین خودروی پرتیراژ داخلی تبدیل شود. این خودرو ۱۱۳ هزار و ۸۴۴ دستگاه تیراژ در ۱۰ ماه امسال داشته و در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال اخیر، ۴. ۲۹ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است. براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید پراید هم در ۱۰ ماه امسال نزول کرده و سایپایی‌ها فقط ۱۱۴ هزار و ۵۱۹ دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به مدت مشابه سال اخیر، ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

از تیبا و پراید بگذریم و نگاهی هم به خودروهای مونتاژی چینی سایپا بیندازیم. طبق آمار اعلامی از طرف وزارت صنعت، پارس خودرو به عنوان زیرمجموعه سایپا، توانسته ۳۲ هزار و ۱۸ دستگاه برلیانس را در طول ۱۰ ماه امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر، ۴. ۱۱ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. شنیده می‌شود ادامه همکاری سایپا و برلیانس تحت تأثیر تحریم‌ها به مشکل خورده و این احتمال وجود دارد که این خودروساز چینی تا پایان امسال ایران را ترک کند. سایپایی‌ها ولی دو خودروی چینی دیگر را هم مونتاژ می‌کنند که در این میان، چانگان تیراژی ۹ هزار و ۳۱۶ عددی در ۱۰ ماه امسال از خود به جا گذاشته است. این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر، ۷. ۱ درصد افزایش تیراژ را به خود می‌بیند. فعلاً خبری مبنی بر ادامه یا قطع همکاری سایپا و چانگان منتشر نشده و مشخص نیست این خودروساز چینی می‌ماند یا می‌رود. دیگر خودروی چینی سایپا آریو نام دارد که آمار اعلامی از مونتاژ ۵ هزار و ۸۱۰ دستگاهی آن تا پایان دی ماه امسال حکایت می‌کند. با توجه به تیراژ اعلامی، آریو نسبت به ۱۰ ماه سال گذشته ۲. ۲۱ درصد کاهش تولید را به خود می‌بیند. طبق آمار اعلامی سایپا در بازه زمانی تحت بررسی فقط ۱۳ دستگاه رهام را تولید کرده است. رهام محصول جدید سایپا به شمار می‌رود که اوایل امسال در یکی از نمایشگاه‌های داخلی رونمایی شد.

آمار ضعیف تندر و ساندرو

نگاهی هم به اوضاع تولید خانواده آل ۹۰ تا پایان دی ماه امسال بیندازیم تا معلوم شود این خودروی رنو چه افت وخیزی را در طول بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر ۹۰ (شامل تندر معمولی، پارس تندر، تندر اتومات و ساندرو) در طول ۱۰ ماه امسال به ۴۳ هزار و ۵۹۹ دستگاه رسیده است. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به مدت مشابه سال اخیر ۶۷ درصد کاهش را به خود می‌بیند. اگر آمار تولید خانواده تندر ۹۰ را به طور جداگانه بررسی کنیم، معلوم می‌شود هر دو گروه ایران خودرو و پارس خودرو با کاهش تولید این محصول رو به رو شده‌اند. بر این اساس، ایران‌خودرویی‌ها با توجه به تیراژ ۹ هزار و ۶۹۹ دستگاهی خود تا پایان دی، با کاهشی ۵. ۷۶ درصدی رو به رو شده‌اند. این خودروساز، تندر ۹۰ را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند. با توجه به آمار، ایران خودرو در دی ماه امسال ۶۲۸ دستگاه تندر ۹۰ را به تولید رسانده است. در پارس خودرو هم آمارها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر ۹۰ می‌دهند. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۳۳ هزار و ۸۶۰ دستگاه انواع تندر ۹۰ و ساندرو در این گروه در طول ۱۰ ماه امسال به تولید رسیده که نسبت به مدت مشابه سال اخیر، ۷. ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در این میان، پارس خودرویی‌ها تیراژ ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر ۹۰) را در ۱۰ ماه امسال به ۱۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه رسانده‌اند که این آمار از افت تولید ۱. ۶۳ درصدی این خودرو حکایت دارد. در میان دیگر محصولات، پارس تندر تیراژی ۸ هزار و ۷۲۶ دستگاهی را در طول ۱۰ ماه امسال به ثبت رسانده که این آمار از کاهش تولید نزدیک به ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال اخیر حکایت دارد. تندر معمولی هم با تیراژی هفت هزار و ۷۰۶ دستگاهی تا پایان دی ماه، ۷۰ درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

تیراژ خودروهای سواری در 10 ماه امسال 38 درصد کاهش یافت

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar