جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی

وزارت صنعت، معدن و تجارت جدیدترین گزارش مربوط به کیفیت خودروهای داخلی را منتشر کرد و طبق آن معلوم شد سطح کیفی محصولات صنعت خودروی ایران چندان تغییر خاصی نکرده و با ثبات مانده است.

در این گزارش که از طرف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده و به شهریور مربوط می‌شود، ۴۲ خودرو تولید و مونتاژ داخل مورد بررسی کیفی قرار گرفته و ستاره‌بندی شده‌اند. بر این اساس، تمام خودروهای تحت بررسی، ستاره‌های خود را در مقایسه با گزارش کیفی قبلی حفظ کرده و بنابراین تغییر خاصی در سطح کیفی آنها ایجاد نشده است. در روشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران برای ارزیابی کیفی خودروها لحاظ می‌کند، هر خودرو بسته به امتیازات کسب شده، بین یک تا پنج ستاره کیفی دریافت کرده و در دسته قیمتی خود جای می‌گیرد. این در وضعیتی است که طبق معمول ماه‌های قبل، هیچ خودرویی نتوانسته در ارزیابی کیفی شهریور، تمام ستاره‌های موجود را به دست بیاورد. در گزارش منتشره، اخذ یک ستاره، نشان دهنده حداقل کیفیت یک خودرو بوده و هرچه شمار ستاره‌ها بالاتر باشد، به معنای آن است که آن خودرو سطح کیفی بهتری دارد.

در گزارش کیفی آخرین ماه تابستان طبق روال ماه‌های پیشین، خودروهای تولید داخل در ۵ دسته «بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان»، «بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان»، «۵۰ تا ۷۵‌ میلیون تومان»، «۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان» و «زیر ۲۵ میلیون تومان» دسته بندی شده و بین یک تا چهار ستاره کیفی به دست آورده‌اند. در بین ۴۲ خودرویی که در طول شهریور امسال مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند، ۱۳ خودرو چهار ستاره کیفی را از آن خود کرده‌اند و این یعنی، نزدیک به ۳۱ درصد از خودروهای یاد شده توانسته‌اند به کیفیت نسبتاً ایده‌آل دست پیدا کرده و برترین محصولات خودروسازی ایران در شهریور باشند. طبق گزارش منتشره، ۱۴ خودروی داخلی هم موفق به کسب سه ستاره کیفی شده‌اند تا در کل نزدیک به ۳۳ درصد از خودروهای ارزیابی شده در شهریور، سه ستاره لقب گرفته و کیفیتی متوسط را ازآن خود کنند. از آن طرف، ولی ۱۵ خودرو هم توانسته‌اند فقط دو ستاره کیفی را در ارزیابی ششمین ماه سال جاری به دست بیاورند؛ پس نزدیک به ۳۶ درصد از خودروهای تولید داخل هم در طول سومین ماه تابستان امسال دوستاره بوده‌اند. با این حساب در گزارش کیفی جدید، هیچ خودروی تک ستاره‌ای به چشم نمی‌آید.

ازآنجاکه خودروسازی ایران از اواسط مرداد امسال باز هم مورد تحریم قرار گرفته، پیش بینی می‌شود سطح کیفی خودروهای داخلی کاهش پیدا کند؛ چون دسترسی خودروسازان به قطعات خارجی اصل، خیلی محدود شده است. این محدودیت اگر منجر به توقف تولید نشود (که البته در خصوص بعضی خودروهای مونتاژی خواهد شد)، روی سطح کیفی اثرگذار است؛ چون خودروسازان مجبورند برای تداوم فعالیت خطوط تولید، قطعات غیر اصل را جایگزین قطعات اصلی کنند. تجربه نشان داده در چنین مواقعی، سطح کیفی خودروها در روندی نزولی قرار می‌گیرد و هیچ بعید نیست در گزارش‌های پیش رو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، این نزول کیفی خود را نشان دهد. البته فعلاً که طبق گزارش‌های منتشره از طرف این شرکت، تحریم‌ها نتوانسته سطح کیفی خودروها را در مرداد و شهریور تحت تأثیر منفی قرار دهد و این موضوع با ذخایر قطعات در ارتباط است. در واقع خودروسازان هم اکنون از قطعاتی که پیش از اعمال تحریم سفارش گذاری و وارد کرده بودند، استفاده می‌کنند و طبعاً خودروهای تولیدی هنوز گرفتار کاهش کیفیت نشده‌اند. با این حال، نزول کیفی در ماه‌های آینده و با توجه به اتمام ذخایر قطعه، اتفاقی دور از ذهن نیست.

جزئیات کیفی خودروها

به سراغ جزئیات کیفی خودروها برویم و ببینیم کیفیت آنها در شهریور امسال به چه شکل بوده است. در گزارش منتشره، باز هم خودروهای به اصطلاح گران قیمت، بیشترین ستاره‌ها را نصیب خود کرده‌اند. بر این اساس، در دسته خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان، با سه عضو تقریباً مونتاژی یعنی مزدا ۳ گروه بهمن موتور و سوزوکی گرندویتارای ایران خودرو خراسان و پژو ۲۰۰۸ (محصول مشترک ایران خودرو و پژو) مواجه می‌شویم که هر سه آنها موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند. این خودروها در گزارش قبلی هم همین تعداد ستاره را دریافت کرده بودند؛ پس تغییر کیفیت خاصی در آنها در طول سومین ماه تابستان امسال رخ نداده است. این سه محصول هم اکنون گران‌ترین خودروهای تولید و مونتاژ داخل به شمار می‌روند و همچنین از داخلی‌سازی پایینی برخوردار هستند. در این میان، پژو ۲۰۰۸ نخستین محصول پسابرجامی خودروسازی کشور به‌شمار می‌رود و با وجود تعلیق فعالیت‌های پژو در ایران، تولید آن در شهریور ادامه داشته است. با توجه به شروع تحریم صنعت خودرو از اواسط مرداد امسال، احتمال می‌رود مونتاژ این سه محصول به خاطر وابستگی مستقیم به قطعات خارجی، در طول ماه‌های آینده متوقف شود. طبق آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ این خودروها در پنج ماه ابتدایی امسال نزولی بوده است و علت آن به محدود شدن ارسال قطعات از سوی شرکت‌های خارجی مادر مربوط می‌شود.

از خودروهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان بگذریم و نگاهی بیندازیم به گروه بعدی که محصولات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی را در خود جای داده است. در این گروه با هشت خودروی مونتاژی رو به رو می‌شویم که ترکیبی از مدل‌های کره‌ای و چینی را شامل می‌شود. در بین آنها، هیوندایی اکسنت، کیا سراتو، هیوندایی‌آی ۲۰ وهاوال توانسته‌اند چهار ستاره کیفی را به‌دست بیاورند. در این میان، سراتو که در گروه سایپا مونتاژ می‌شود، در گزارش کیفی اخیر هم چهار ستاره کیفی به دست آورده؛ پس سطح کیفی آن در شهریور تغییر خاصی به خود ندیده است. معلوم نیست چرا با وجود آنکه سراتو هم اکنون خودرویی بالای ۱۰۰ میلیون تومان به حساب می‌آید، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران همچنان آن را در جمع محصولات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی قرار می‌دهد. سراتو نیز چون محصولی مونتاژی به شمار می‌رود و وابستگی مستقیم به قطعات خارجی دارد، با افت تیراژ رو به رو و ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با سایپا خداحافظی کند. دیگر عضو این گروه یعنی هیوندایی آی ۲۰ هم که در کرمان موتور مونتاژ می‌شود، وضعیتی شبیه به سراتو دارد و ممکن است متأثر از تحریم‌ها، با توقف تولید رو به رو شود. دیگر خودروی کره‌ای این گروه، هیوندایی اکسنت نام دارد که در کرمان موتور مونتاژ و چهار ستاره محسوب می‌شود. هیچ یک از میهمانان کره‌ای گروه ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومانی‌ها، در مقایسه با گزارش کیفی قبلی، ستاره‌ای کم و زیاد نکرده‌اند. اکسنت هم مثل دیگر مونتاژی‌های خودروسازی کشور، از تحریم‌ها در امان نیست و شاید تا چندی دیگر تولید آن متوقف شود. در گروه تحت بررسی ولی پنج خودروی چینی هم به چشم می‌آید و همه آنها با داخلی سازی پایینی در کشور مونتاژ می‌شوند. در این میان، هاوال که میهمان «گروه بهمن» به شمار می‌رود، بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی، چهار ستاره کیفی دارد. اگرچه هاوال هم خودرویی مونتاژی است، با این حال چون منشأ چینی دارد، بعید به‌نظر می‌رسد تحریم‌ها مشکلی جدی برای ادامه مونتاژ آن در گروه بهمن ایجاد کند.

دیگر خودرو چینی این گروه یعنی تیگو ۵ که در مدیران خودرو به مونتاژ می‌رسد، در گزارش کیفی شهریور سه ستاره به دست آورده، پس در مقایسه با گزارش قبلی، تغییری حاصل نکرده است. همچنین جک S5 هم به عنوان محصول مونتاژی کرمان موتور، با کسب سه ستاره، شرایط کیفی مشابهی با ماه گذشته دارد. این گروه میزبان هایما S7 مونتاژی ایران خودرو هم هست، خودرویی که بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی، سه ستاره کیفی را به دست آورده است. در آخر عضو دیگر گروه ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی‌ها یعنی ام وی‌ام X33 جدید، فقط دو ستاره کیفی دارد، پس جزو خودروهایی است که با وجود قیمت بالا، کیفیت متناسبی را به خود نمی‌بیند. به نظر می‌رسد چینی‌های این گروه چندان مشکلی بابت تحریم‌ها نداشته و مونتاژشان همچنان ادامه یابد. البته کاهش تیراژ، اتفاقی محتمل است، ولی بعید به نظر می‌رسد مونتاژ چینی‌ها در خودروسازی کشور به مرحله توقف برسد اما به گروه خودروهای ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی برویم و ببینیم وضعیت ستاره‌ها در این دسته قیمتی به چه شکل است. طبق گزارش اعلامی، تمام خودروهای حاضر در این گروه، مونتاژی‌های چینی هستند و بهترین آنها بسترن نام دارد. این خودروی مونتاژی شرکت بهمن، در ارزیابی جدید، چهار ستاره کیفی به دست آورده و این نشان می‌دهد نسبت به گزارش قبلی، تفاوتی نداشته است. دیگر عضو این گروه یعنی چانگان هم که در سایپا مونتاژ می‌شود، تثبیت کیفیت را تجربه و سه ستاره کیفی به دست آورده است. همچنین آریزو ۵ هم کماکان سه ستاره کیفی را به خود می‌بیند و با این حساب تغییری در سطح کیفی این محصول چینی مونتاژی در طول شهریور و در مقایسه با مرداد، رخ نداده است. ام وی‌ام X22 هم دیگر عضو گروه تحت بررسی است که در مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و همانند گزارش قبلی، سه ستاره کیفی دارد. همچنین برلیانس H330 هم به‌عنوان محصول مونتاژی پارس خودرو، با همان سه ستاره خود در این گروه جا خوش کرده است. برلیانس هم اکنون یکی از پرتیراژترین خودروهای مونتاژی چینی کشور به شمار می‌رود. در آخر تنها عضو دو ستاره گروه ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومانی‌ها، لیفان X60 نام دارد که در کرمان موتور مونتاژ می‌شود و نسبت به گزارش قبلی تغییری در کیفیت آن ایجاد نشده است.

صدر در دست رنو و پژو

نگاهی هم بیندازیم به دسته ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومانی‌ها که بیشترین خودروهای داخلی را در خود جای داده است. همانند چند گزارش قبلی، همچنان رنویی‌ها و پژویی‌ها رده‌های ابتدایی این گروه را به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، پژو ۲۰۷ اتومات، تندر-۹۰ پلاس اتومات، تندر-۹۰ پلاس، پژو ۲۰۷ معمولی و پارس تندر محصولات چهار ستاره گروه به شمار می‌روند که در مقایسه با گزارش قبلی تغییر خاصی را در کیفیت نداشته‌اند.

طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، هفت محصول سه‌ستاره هم در گروه ۲۵ تا ۵۰ میلیونی‌ها به چشم می‌آیند که عبارتند از: تندر ایران خودرو، تندرپارس خودرو، رانا، برلیانس H230، دناپلاس، پژو ۲۰۶ صندوقدار و پژو ۲۰۶ هاچ بک. هیچ کدام از این خودروها در مقایسه با گزارش قبلی با افت و خیز کیفی و تغییر ستاره بندی رو به رو نشده‌اند.

طبق گزارش منتشره، رده‌های سیزدهم تا بیست و یکم جدول کیفی شهریور را محصولات دو ستاره به خود اختصاص داده‌اند. بر این اساس، ام وی‌ام ۳۱۵ جدید (محصول مونتاژی مدیران خودرو)، دنا، پژو پارس تولید سایت کرمانشاه، پژو ۴۰۵ تولید سایت خراسان، سورن، سمند تولید سایت تبریز، ساینا، تیبا ۲ (تیبای هاچ بک) و تیبای معمولی، محصولات دو ستاره این گروه را تشکیل می‌دهند که در مقایسه با گزارش مرداد، تغییری در سطح کیفی‌شان ایجاد نشده است. در این گروه، به جز تندر-۹۰ که احتمال توقف تولید آن طی چند ماه آینده وجود دارد، به‌نظر می‌رسد دیگر محصولات با توقف تولید رو به رو نخواهند شد، اگرچه البته افت تیراژشان بسیار محتمل است.

دو ستاره‌های پرتیراژ

سری هم به آخرین گروه قیمتی خودروهای داخلی بزنیم و ببینیم اوضاع کیفی در آن به چه شکل است. طبق گزارش منتشره، در دسته قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان، نام چهار خودرو پرتیراژ به ثبت رسیده که همه آنها دارای دو ستاره کیفی هستند. پراید ۱۳۲، پراید ۱۳۱ پارس خودرو، پراید ۱۱۱ (هاچ بک) و پراید ۱۳۱ تولید سایپا، اعضای این گروه را تشکیل داده‌اند و نسبت به گزارش قبلی، ستاره‌ای کم یا زیاد نکرده‌اند.

جدیدترین گزارش کیفیت خودروهای داخلی

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar