جزئیات طرح تن کیلومتر

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
جزئیات طرح تن کیلومتر

رئیس اتحادیه تشکل‌های صنفی کامیون‌داران گفت: طرح تن کیلومتر با وجود مخالفت بسیاری از کارشناسان در شورای عالی ترابری به تصویب رسید.

کریمی رئیس اتحادیه تشکل‌های صنفی کامیون داران گفت: طرح تن کیلومتر علی رغم مخالفت خیلی از کارشناسان در شورای عالی ترابری به تصویب رسید.

کریمی افزود: در صورت محاسبه کرایه براساس تن کیلومتر یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های کامیون‌داران محقق می‌شود و این موضوع نقش موثری در کاهش اعتراضات کامیون‌داران دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح تن کیلومتر هزینه‌های حمل و نقل را معلوم می‌کند، گفت: طبق این طرح، کرایه از مبدأ تا مقصد براساس تن کیلومتر معلوم و اعلام می‌شود.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران با ذکر اینکه بالاترین نرخ حمل و نقل بار از بندرعباس به استان‌های گوناگون است، افزود: در تن کیلومتر میزان قیمت‌گذاری در این مسیر دقیق بود، ولی میزان قیمت‌گذاری در دیگر استان‌ها نظیر استان خراسان رضوی بسیار پایین‌تر از بقیه مسیرها بود و همین موضوع خیلی از حقوق کامیون‌داران را ضایع می‌کرد.

کریمی تأکید کرد: تن کیلومتر به هیچ عنوان هزینه‌های حمل و نقل را افزایش نمی‌دهد، بلکه موجب می‌شود هزینه‌های حمل و نقل به طور کاملاً فنی محاسبه شود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که شمار ناوگان کامیون‌ها تغییری نکند و حتی اگر هزینه‌های حمل و نقل معلوم شود، مشکل اصلی حوزه حمل و نقل جاده‌ای برطرف نخواهد شد.

کمبود لاستیک برطرف نشده است

رئیس اتحادیه کامیون‌داران در خصوص حل مشکل لاستیک کامیون‌داران گفت: هنوز کمبود لاستیک در بین کامیون‌داران به قوت خود باقی مانده و علی رغم تحویل لاستیک‌ها از سازمان اموال تملیکی این مشکل برطرف نشده است.

کریمی تأکید کرد: با دستور معاون اول رئیس جمهور ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک از طریق ارز دولتی به کامیون‌داران تخصیص داده شده است، ولی این میزان لاستیک فقط برای یک ماه کامیون‌داران کافی است و باید برای ماه‌های آینده چاره‌اندیشی جدی کرد.

یکی از اصلی‌ترین مطالبات کامیون‌داران در اعتراضات گذشته اعمال تن کیلومتر به جای نرخ‌های توافقی در کرایه‌ها بود، در گذشته این نرخ‌ها باعث ضایع شدن حق آنها می‌شد و ممکن بود در بعضی از مسیرها صاحبان و یا دریافت کنندگان بار، خود قیمت‌ها را تعیین کنند و همین موضوع موجب کاهش کرایه‌های کامیون‌داران می‌شد.

در خردادماه طبق تصویب شورای عالی هماهنگی، قیمت کرایه‌ها ۲۰ درصد افزایش یافت، ولی این افزایش ۲۰ درصدی تأثیر زیادی در خواسته کامیون‌داران نداشته و همین موضوع موجب اعتراض دوباره آنها در ماه گذشته شده است. یکی دیگر از اصلی‌ترین خواسته‌های کامیون‌داران لاستیک است که متأسفانه هنوز پس از گذشت یک ماه به خاطر کم کاری وزارت صمت این مشکل رفع نشده و در حال حاضر با کمبود بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک رو به رو هستیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar