جزئیات پرسش‌های خودرویی مجلس، از مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جزئیات پرسش‌های خودرویی مجلس، از مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد

داستان عدم پرداخت عوارض گمرکی طول سال‌های طولانی از طرف بعضی تولید کنندگانی که خودرو مونتاژ می‌کنند، پای وزیر اقتصاد را برای پاسخ به سؤال به مجلس باز کرده است.

داستان عدم پرداخت عوارض گمرکی طول سال‌های طولانی از طرف بعضی تولیدکنندگانی که خودرو مونتاژ می‌کنند، پای وزیر اقتصاد را برای پاسخ به سؤال به مجلس باز کرده است. آن هم برای خودروسازانی که سالهای طولانی عوارض گمرکی نمی‌دادند. نمایندگان مجلس با طرح سوالی از مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی به علت عدم اخذ عوارض گمرکی خودروها و قطعات منفصله خودرو (CKD) طول سال‌های طولانی از بعضی تولیدکنندگانی که خودرو تولید و همینطور وارد می‌کنند، خواستار ارائه توضیحات مشخص در این رابطه از وی شده‌اند.

اکنون این مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی است که باید بابت عدم پرداخت عوارض و حقوق گمرکی که طول سال‌های طولانی از طرف خودروسازانی که اتفاقاً واردات خودرو را هم انجام می‌دادند، به مجلس پاسخگو باشد.

واقعیت آن است که خروج غیرقانونی خودروها طول سنوات گذشته از گمرکات یکی از مباحثی است که امروز مسئله ساز شده و معلوم نیست که گمرک، به چه علت از اخذ این عوارض قانونی آن هم از تعدادی واردکننده خودرو، سر باز زده است.

اکنون این نمایندگان مجلس هستند که با طرح سؤال از وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار ارائه توضیحات شفاف در این رابطه شده و اصرار دارند تا این مساله با توضیحات وزیر برایش شفاف شود. هر چه باشد، پای صدها میلیارد تومان پول در میان است که معلوم نیست طول سالهای اخیر بر پایه چه مصوبه قانونی یا تبصره‌ای، به عنوان حقوق دولت پرداخت نشده است.

در متن سؤال نمایندگان آمده است: به علت خروج غیرقانونی خودروها در سنوات گذشته از گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم و گزارشاتی که به وزارت اطلاعات و دادستانی استان کرمان رسیده است، اخیراً شرکت‌های خودروسازی مانند کرمان موتور، مدیران خودرو، کارمانیا، خودروسازان بم و راین خودرو، بابت عوارض گمرکی پرداخت نشده در سنوات قبلی مبلغ نزدیک به چند صد میلیارد تومان در فواصل ماههای مرداد تا دی سال ۹۶ به گمرک منطقه پرداخت کرده‌اند که سؤالات زیر پیرامون این مساله طرح شده است:

آیا فرآیند گرد آوری شده و قابل کنترلی برای اخذ عوارض خودروهای خروجی از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم وجود دارد؟

گمرک چگونه بر انجام صحیح تشریفات گمرکی در خروج کالا و قطعات منفصله و خودرو نظارت و کنترل دارد؟

آمار خروج غیرقانونی و خروج بدون تشریفات خودرو از طرف شرکتها و خودروسازان منطقه از ابتدای تأسیس منطقه چگونه بوده است؟

مبالغ اخذ شده در بین ماههای مرداد تا دی ۹۶ بابت عوارض گمرکی خروج خودرو به دست شرکتهای منطقه بابت خودروهای جدیدالترخیص بوده است یا مربوط به سنوات گذشته است؟

این سؤالات که در تاریخ ۶ خردادماه سال جاری از طرف هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده است، البته ابعاد دیگری را هم مطرح می‌کند، به ویژه آن که اگر مبالغ یادشده یا بخشی از آن مربوط به سنوات گذشته است، بنابراین چرا تا به حال پرداخت نشده است یا اصولاً، نحوه محاسبه یا تعیین مبالغ برای سنوات گذشته چه بوده است؟

نمایندگان البته این سوالها را نیز از وزیر اقتصاد طرح کرده‌اند که آیا موارد فوق نیازمند دریافت مصوبه و رعایت تشریفات از مراجع بالاتر بوده است که در این صورت وزارت اقتصاد باید مستندات لازم را ارائه دهد.

البته حال مجلس این تضمین را از وزارت اقتصاد می‌خواهد که اگر خطاهای مشابه در آینده اتفاق بیفتد، چه سرنوشتی را می‌توان انتظار کشید.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر اقتصاد در گزارشی که به مجلس ارائه می‌دهد، خبر از تشکیل پرونده‌ای در مراجع قضایی و دادگاههای مربوط به رسیدگی به شکایات و تخلفات کارمندان دولت و همینطور خودروسازان متخلف می‌دهد یا خیر و اصولاً چه تضمینی وجود دارد که اتفاقات مشابه در مورد سایر کالاها و اقلام ورودی به ایران رخ ندهد؟ این‌ها پرسش‌هایی است که مسعود کرباسیان، باید به آنها در مجلس پاسخ دهد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "جزئیات پرسش‌های خودرویی مجلس، از مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
دانا
مهمان

هرکجا را که نگاه میکنی رد پای فساد را می بینی.وزارت اقتصاد، وزارت صنعت ، خودرو ساز، وارد کننده و خلاصه هرکسی ارتباطی با خودرو دارد. جالب است سالهاست این مسائل وجود دارد، ولی کسی هم مجازات نمی شود.لابد اینها هم بواسطه تحریم است و مقصر امریکا و برجام است!!!