جزییات تعیین کرایه کامیون داران برپایه تن کیلومتر در نشست امروز

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جزییات تعیین کرایه کامیون داران برپایه تن کیلومتر در نشست امروز

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران ایران با تشریح جزییات تعیین کرایه بها برپایه تن بر کیلومتر گفت: طرح کانون در مورد جزییات نرخ گذاری کرایه مبتنی بر تن- کیلومتر بررسی می‌شود.

احمد کریمی، در مورد آخرین توافقات برای اجرای مطالبات رانندگان کامیون و کامیون‌داران اظهار داشت: امروز نشست کارگروه برای تصمیمات در خصوص اجرای خواسته‌های رانندگان و کامیون داران با حضور نمایندگان صنف و نمایندگان دولت برگزار می‌شود که در این نشست در خصوص تعدادی از مطالبات تصمیم گرفته می‌شود و این تصمیمات مصوب خواهد شد.

وی با تصریح بر اینکه مشکلات رانندگان در ۲۰ سال اخیر بر روی هم انباشته شده است پس مساله ای نیست که بتوان در زمان کم آن را رفع و خواسته رانندگان را به اجرا رساند، ادامه داد: تعدادی از مشکلات این صنف منطقه‌ای هستند به طور مثال در بندر عباس با مشکل تبعیض در توزیع بار رو به رو هستیم یا اینکه در اصفهان، بارها در مبادی بارگیری انبار می‌شوند و یا به دست ماشین‌های عبوری با کمترین نرخ حمل می‌شوند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران ایران، افزود: بعضی دیگر از مشکلات این صنف عمومی هستند مثل نرخ کرایه حمل بار یا بحث بیمه که عقیده داریم کرایه حمل نباید توافقی باشد برپایه تن- کیلومتر حساب شوند و طرح تعیین کرایه بها برپایه تن- کیلومتر آماده شده و در نشست کارگروه امروز به نمایندگان دولت برای بررسی و ارزیابی ارائه می‌شود.

کریمی در خصوص نحوه محاسبه کرایه بها مبتنی بر تن – کیلومتر، اظهار داشت: در ابتدا باید هزینه‌ها برپایه تن- کیلومتر معلوم شود به این معنا که میزان هزینه رفت و آمد یک دستگاه کامیون از مبدأ تا مقصد معلوم شده و سود سرمایه گذاری (ارزش ناوگان) به همراه دستمزد راننده به آن اضافه و در آخر با یک سود مناسب که هنوز نرخ آن تعیین نشده جمع بسته شود.

وی گفت: بدین سبب در ابتدا تن بر کیلومتر هزینه‌ها حساب می‌شود و پس از آن هزینه شاخص‌های متغیر نظیر نوع بار، وضعیت جوی، وضعیت مسیر رفت و آمد کامیون، حمل بار از مناطق بارخیز، یک سر بار خالی و.. به آن اضافه خواهد شد. در آخر یک نرخ ثابت برای کرایه بها برپایه تن – کیلومتر به دست می‌آید که برای مثال معلوم می‌شود که هزینه تن بر کیلومتر امروز در وضعیت جوی معلوم در راه معلوم چقدر است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران ایران با ذکر اینکه تعیین نرخ کرایه برپایه تن بر کیلومتر در کشورهایی نظیر آمریکا در حال اجرا است، ادامه داد: محاسبه کرایه بها پیچیده است ولی اجرای آن غیر ممکن نیست چراکه در آخر به یک رقم ثابت می‌رسیم که از این به بعد سالانه برپایه نرخ تورم تعیین می‌شود و دیگر نیازی به محاسبات تازه ندارد و هر سال نرخ تورم فقط به آن اضافه می‌شود.

کریمی گفت: وزیر راه و شهرسازی نیز با کلیات طرح تعیین کرایه بها برپایه تن- کیلومتر موافقت کرده‌اند و در نشست امروز جزییات طرح بررسی می‌شود.

وی در خصوص اجرای سامانه سپهتن هم اظهار داشت: مخالف اجرای سامانه سپهتن نیستیم ولی درخواست‌هایی در شیوه اجرای این سامانه داریم؛ نخست اینکه عقیده داریم کابین راننده در کامیون حریم خصوصی وی تلقی می‌شود و دوربین سپهتن در کابین باید خاموش شود. دوم اینکه هزینه نصف این سامانه بر عهده راننده است که چیزی نزدیک به یک میلون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود که خواسته ما این است که دولت ۷۰ تا ۷۵ درصد این هزینه را بپردازد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران ایران افزود: موضوع دیگری که در بحث سپهتن وجود دارد بحث میزان رفت و آمد و استراحت رانندگان است هدف از اجرای سامانه سپهتن کنترل رانندگان در میزان رفت و آمد و پیمایش است که مدت زمان استاندارد سفر و رانندگی را رعایت کرده باشند ولی خدمات رفاهی و امنیت در سطح جاده‌ها در اندازه‌ای نیست که بخواهیم تناسب ساعات استراحت و ساعات رانندگی را رعایت کنیم.

وی گفت: رانندگان در قبال ۸ ساعت رانندگی باید ۱۶ ساعت استراحت کنند ولی جاده‌ها آنقدر امنیت ندارند که در هر نقطه‌ای از جاده راننده بخواهد به استراحت بپردازد.

کریمی با تصریح بر اینکه مخالف تصمیمات دولت نیستیم، گفت: این فکر پیش نیاید که صنف با آنچه که دولت مصوب می‌کند، مخالف است بلکه تقاضای ما این است که در تصمیماتی که برای این صنف و قشر گرفته می‌شود، نظرات و خواسته‌های آنها را هم در نظر بگیرند؛ چرا حتی یک نماینده از صنف در نشست‌های تصمیم ساز دولت حضور ندارد در حالی که این رانندگان و کامیون داران هستند که باید این تصمیات را به اجرا برسانند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar