حجم تأمین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسید

سه شنبه 2 بهمن 97 ساعت 10:52
حجم تأمین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسید

رئیس امور بازرسی اصناف گفت: در حال حاضر حجم تأمین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود.

علیرضا نیک آئین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است افزود: این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند به طوری که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست.

وی با ذکر اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد گفت: این موضوع موجب طرح شکایات بسیار زیادی از طرف مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه شده است.

رئیس امور بازرسی اصناف افزود:‌ این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به خاطر نداشتن استانداردهای لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

نیک آیین با اشاره به اینکه ما آمادگی لازم برای همکاری با سازمان‌های ذیصلاح به منظور مقابله با سودجویان را داریم ادامه داد: در میان این قطعات، فیلترهای تقلبی هم موجب ایجاد خسارت بسیار شدید برای مصرف کنندگان می‌شود، چون همین فیلتر می‌تواند پیشرانه خودرو را از بین ببرد.

وی با ذکر اینکه بخشی از این قطعات در کشور تولید و بخشی هم وارد می‌شود گفت: توان تولید شرکت‌های قطعه ساز داخلی به اندازه حجم تولید خودرو نیست پس این بخش نیاز به واردات قطعات دارد که همین روند زمینه را برای سودجویی متخلفان فراهم کرده است.

رئیس امور بازرسی اصناف افزود:‌ نبود خدمات پس از فروش قطعه یکی از معضلات این بخش است به همین خاطر تعمیر کاران خودرو به خاطر خرید قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زیادی می‌شوند، چون امکان تشخیص قطعه تقلبی از اصلی وجود ندارد.

نیک آیین گفت: ورود قطعه اصلی به کشور به خاطر روند تعیین شده در دریافت ارز نیمایی و شکل واردات به سختی انجام می‌شود و این در حالی است که ما با نزدیک شدن به شب عید و نیاز خودروها به آماده سازی برای مسافرت، با کمبود قطعات هم رو به رو هستیم.

وی خرید از قطعه سازان اصلی را راهکار مقابله با قطعات تقلبی در بازار دانست و افزود: قطعه در گمرک وجود دارد، اما ورود آن به کشور بسیار سخت و در حجم بسیار کم انجام می‌شود.

رئیس امور بازرسی اصناف با اشاره به نیاز ماشین‌های راه سازی، مسافربری و کامیون‌ها به قطعات با کیفیت ادامه داد: با نزدیک شدن به پایان سال و آغاز سفرهای نوروزی خودروهای مسافربری نیاز به بعضی آماده سازی‌ها و تعویض قطعه دارند که حتماً باید برای این بخش برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar