حذف شورای رقابت بهترین اتفاق در صنعت خودرو است

شنبه 17 فروردین 98 ساعت 11:32
حذف شورای رقابت بهترین اتفاق در صنعت خودرو است

یک کارشناس خودرو حذف شورای رقابت از مرجع قیمت گذاری را یکی از اقدامات مناسب سال ۹۷ درصنعت خودرو دانست و گفت: دخالت این مرجع در امر قیمت‌گذاری به صلاح صنعت خودرو نبود.

حسن کریمی سنجری تغییر مرجع قیمت‌گذاری و تعیین فرمول جدید قیمت برای خودروها را دو اتفاق مهم صنعت خودرو در سال ۹۷ عنوان کرد و افزود: حذف شورای رقابت یکی از اقدامات مثبت این صنعت بود چون که دخالت این مرجع در امر قیمت‌گذاری به صلاح صنعت خودرو نبود ولی وزارت صمت نتوانست به خوبی از این فرصت استفاده کند.

کریمی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت در موضوع آزادسازی قیمت کارنامه قابل قبولی کسب نکرد، ادامه داد: بحث قیمت‌گذاری خودرو با فرمول ۵ درصد زیر حاشیه بازار هرچند می‌توانست نجات دهنده این صنعت باشد ولی به خاطر انتخاب روش غلط توسط وزارتخانه درست اجرا نشد.

وی اضافه کرد: همه تصور می‌کنند آزادسازی قیمت یعنی همین آشفتگی بازار خودرو در حالیکه این شرایط متناقض با بحث آزادسازی است و از آن جا که موضوع مهمی به نام آزادسازی را غلط اجرا کردیم با چنین التهاباتی رو به رو شدیم.

این کارشناس صنعت خودرو یادآوری کرد: آزادسازی اقتصاد، ریشه حل تمام مسائل از جمله مشکلات صنعت خودرو است و این موضوع فقط منحصر به آزادسازی قیمت نیست، بلکه باید مدیریت گروه‌های خودروسازی هم از یک وضعیت رقابت‌پذیر و آزادانه‌ای برخوردار شوند.

او همچنین به عوامل اصلی تاثیرگذار در افزایش قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: عوامل گوناگون در افزایش قیمت خودرو در سال ۹۷ نقش داشتند که عمده‌ترین آن‌ها وضعیت بد اقتصادی، تورم، کاهش ارزش پول و جهش نرخ ارز، محدودیت منابع، سیل نقدینگی، وجود تقاضاهای کاذب در این بازار بود.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: البته محدودیت تولید، سوء استفاده نظام‌های دلالی در بازار و تحریم‌ها هم در تشدید این شرایط سهیم بودند.

کریمی خصوصی‌سازی را راهکار نجات صنعت خودرو دانست و گفت: این گروه‌ها باید به سمت خصوصی سازی یعنی کاهش دخالت و سهم‌خواهی دولت حرکت کنند چون ورود دولت به تمام فرآیندهای این صنعت از جمله انتصابات و قیمت‌گذاری‌ها نتیجه مثبتی به همراه ندارد.

او افزود: البته خصوصی‌سازی به این معنا نیست که دولت تمام سهامش را به بخش خصوصی واگذار کند چون در وضعیت فعلی سهامداری دولت آنچنان هم بد نیست، ولی باید دخالت خود را در صنعت خودرو به حداقل برساند و اجازه دهد افراد متخصص بدون وابستگی دولتی در این صنعت ورود کنند.

کریمی همچنین با اشاره به پیش فروش‌های سال ۹۷ هم تاکید کرد: متاسفانه تعهدات مدت‌داری که خودروسازان ایجاد کردند بخشی از ظرفیت تولیدشان را به خودش اختصاص داده و باتوجه به این که فروش‌های نقدی هم کم است تأثیر موقتی بر کنترل بازار دارد، پس برای کنترل بازار پیش فروش‌ها باید ادامه‌دار باشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar