حسن روحانی مخالف آزاد کردن قیمت خودرو است

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
حسن روحانی مخالف آزاد کردن قیمت خودرو است

در وضعیتی که زنجیره خودروسازی ایران در پی متقاعد کردن دولت برای آزاد کردن قیمت خودرو است، گفته می‌شود حسن روحانی رئیس جمهوری، مخالف این مساله بوده و آزاد سازی را زمینه ساز افزایش بسیار قیمت‌ها می‌داند.

آن طور که یک منبع آگاه خبر داد، مساله آزاد سازی قیمت خودرو با رئیس جمهوری در میان گذاشته شده، ولی او با این موضوع مخالفت کرده است. به گفته این منبع آگاه، علت مخالفت رئیس جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو، بیم از افزایش بیش از اندازه قیمت ها و حذف بخشی از متقاضیان از بازار، بوده است.

موضوع آزادسازی قیمت خودرو سالیان سال هاست که از طرف فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی بعضی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح می‌شود، با این حال قیمت گذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از دست خودروسازان خارج است.

هم اکنون، شورای رقابت به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای، مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی به شمار می‌رود و هر سال یک بار و با در نظر گرفتن نرخ تورم و افت و خیز کیفی، محدوده مجاز افزایش قیمت را اعلام می‌کند. این شورا البته مدت هاست از قیمت گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان کنار رفته و آن را به خودروسازان واگذار کرده است. با این حال چون خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بخش اعظم تولید و بازار را به خود اختصاص داده‌اند، شرکت‌های خودروساز و همینطور قطعه‌سازان، خواستار آزادسازی کامل قیمت‌گذاری هستند.

به گفته آنها، تعیین دستوری قیمت خودرو، نه تن‌ها موجب ایجاد حباب قیمتی در بازار و تشدید دلالی و واسطه گری شده، بلکه درآمد خودروسازان را هم کاهش داده و این موضوع تبعاتی منفی از جمله ضعف در تحقیق و توسعه و بهبود کیفی و همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را به‌دنبال داشته است.

از آن طرف اما مخالفان آزادسازی قیمت خودرو به ویژه شورای رقابت هم عقیده دارند چون رقابت محسوسی بین عرضه کنندگان خودرو در کشور وجود ندارد و نزدیک به ۹۰ درصد بازار خودرو در دست دو شرکت اصلی است؛ پس نمی‌توان تعیین قیمت را به خودروسازها واگذار کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "حسن روحانی مخالف آزاد کردن قیمت خودرو است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
حمید نجمی
مهمان

حمید نجمیهیچ وقت تصمیم درستی گرفته نمیشه … منتظر میلیونها کارگر بیکار و کلی پرونده سرقت خودرو و لوازم تو اداره آگاهی باشید…
گیربکس اتوماتیک دانگ فنگ به تنهایی ۲۴ میلیون تومان خرید فروش میشه در حالیکه قیمت خودرو ۵۰ میلیون تومانه.
الان اوضاع طوریه که اگه ماشین بدزدند و قطعاتش و فلزهاشو جدا جدا بفروشن ۵۰% بیشتر از قسمت کارخونه است.

حمید
مهمان

منبع خبر رو بزنید بد نیست ها