حفظ اعتبار اتحادیه اروپا پشتیبان قرارداد های صنعت خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
حفظ اعتبار اتحادیه اروپا پشتیبان قرارداد های صنعت خودرو

قرار گرفتن صنعت خودرو در لیست اول تحریم ها در حالی از طرف آمریکا اعلام شده که ادامه همکاری شرکای خارجی صنعت خودرو کشور به طور قطع به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال ایران باز می گردد.

آن چه از شرایط بعد از تحریم ها پنداشته می شود، مشکلات و محدودیت هایی در رابطه با نقل و انتقال منابع مالی خواهد بود این در حالی است که محدودیت در جابجایی ارز را باید اصلی ترین مانع در صنعت خودرو دانست. بر این پایه در صورت اجرایی شدن تحریم ها و پیدا نکردن راهکارهایی از طرف اتحادیه اروپا برای رفع مشکلاتی از این دست، اجرای قراردادهای شرکای خارجی صنعت خودرو کشور با پیچیدگی هایی همراه خواهد شد. حمایت فعلی اروپا از برجام و اعلام باقی ماندن شرکای خارجی در صنعت خودرو کشور در حالی است که به نظر می رسد این اتحادیه با هدف حفظ پرستیژ خود در مجامع بین المللی در تلاش برای حفظ این قراردادها است و با همین هدف به دنبال پیدا کردن راهکارهایی برای دورزدن تحریم ها و ادامه همکاری ها است. اظهارات تازه شرکای خارجی نشان می دهد باید در انتظار رفتار اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا ماند و اگر چه این کشورها خواستار نگهداری این قراردادها هستند ولی در عین حال باید از بی اثر ماندن اثرات همکاری با ایران هم مطمئن باشند.

انتظار برای اخذ رویکرد تازه اتحادیه اروپا با هدف مشخص شدن وضعیت همکاری با صنعت خودرو کشور در حالی است که در حال حاضر پژو حضوری در بازار امریکا ندارد ولی اوپل به عنوان یکی از زیرشاخه های این کمپانی در آمریکا حضور دارد و از آن جا که وابستگی زیادی به جنرال موتورز دارد برای کاهش این وابستگی نیاز به زمان زیادی دارد که در این مدت زمانی، آسیب بزرگی به این کمپانی وارد خواهد شد.

رنو به عنوان یکی از دیگر شرکای صنعت خودرو کشور اتحادی به نام رنو، نیسان و میتسوبیشی دارد که دو برند حضور پررنگی در بازار آمریکا دارند که به صورت قطع از آن جا که بازار آمریکا بازار پر سودی برای آن ها است به طور قطع حضور خود را در کشور کمرنگ خواهد کرد.

از دیگر مساله هایی که با اعمال تحریم های تازه شاهد تاثیراتی خواهیم بود، واردات اتومبیل های کامل است و در صورت تصمیم جدی دولت با هدف ممنوعیت واردات، به طور قطع شاهد سخت شدن واردات خواهیم بود ولی در این بین نکته پایه ای سخت شدن واردات قطعات منفصله و سی کی دی است که هر نوع کمبود در این زمینه می تواند صنعت خودرو را با مشکلات ریشه ای مواجه کند.

نگاهی به شیوه و میزان تولید خودروهای پسابرجامی عرضه شده به بازار نشان می دهد که با تحریم های دوباره و قطع همکاری با هدف تولید این اتومبیل ها، مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد چون که میزان تولید فعلی اتومبیل ها تاثیری در اقتصاد ندارد. بر این پایه خودروسازان فقط باید به فکر تامین قطعات مورد نیاز اتومبیل هایی با تیراژ بالا باشند و در این مدت نسبت به داخلی سازی بیشتر و همینطور تامین آن ها اقدام کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar