خروج غیر قانونی خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد

بروزرسانی در: سه شنبه 10 اردیبهشت 98 ساعت 04:19
خروج غیر قانونی خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد

هم اکنون ۷ منطقه آزاد تجاری در کشور وجود دارند که شامل جزایر کیش و قشم، بندر چابهار، بندر انزلی، ارس، اروند و ماکو می‌شود.

اوایل سال ۷۲ باتوجه به رویکرد برنامه اول توسعه، مناطق آزاد تجاری در کشور شکل گرفتند، ولی عملکرد این مناطق در طول سال‌های اخیر نشان می‌دهد که نه ‌تنها نتوانسته‌اند در راستای اهداف اصلی خود نظیر تولید، صادرات و انتقال فناوری گام بردارند، بلکه در مقابل، واردات کالاهای مصرفی و لوکس در این مناطق شدت گرفته است.

یکی از امتیازات مناطق آزاد کشور، اعطای مجوز واردات خودرو بدون پرداخت حقوق ورودی است. این وسایل نقلیه به دست سازمان منطقه پلاک می‌شوند و در محدوده‌های معینی قادر به تردد خواهند بود.

اصلی ‌ترین مشخصه شناخت مناطق آزاد تجاری بین عامه مردم، وجود خودروهای لوکس و گرانبهایی است که بدون پرداخت حقوق ورودی به این مناطق وارد می‌شوند ولی باید به این نکته اشاره شود که خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد فقط می‌توانند در محدوده‌های مشخص ‌شده رفت و آمد کنند و قادر نیستند در سرزمین اصلی با آن پلاک عبور و مرور داشته باشند.

خودروهای پلاک منطقه در صورتی می‌توانند از محدوده تردد خارج شوند که مجوز خروج از گمرک مستقر و پلیس راهنمایی و رانندگی را کسب کنند. در صورت اخذ این مجوز، پلاک خودرو با پلاک گذرموقت تعویض شده و خودرو برای مدت ‌زمان محدود که اغلب یک ماه در سال تعیین می‌شود، اجازه رفت و آمد در داخل و خارج از محدوده تردد را کسب می‌کند.

این مجوز خروج که اصطلاحا مرخصی نامیده می‌شود، امسال فقط در بعضی مناطق آزاد، اجرایی و باعث شده است موج انتقادات مردم برخی از مناطق آزاد دیگر مانند جزیره کیش شکل بگیرد. سازمان منطقه آزاد کیش چند سالی است که در زمینه صدور مجوز مرخصی همکاری لازم را انجام نداده و فقط در بعضی موارد با اعمال محدودیت‌های شدید اقدام به صدور این مجوز کرده است. لازم به ذکر است که هم اکنون صدور مرخصی برای خودروهای آمریکایی و خودروهایی با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ ‌سی ‌سی در این منطقه مقدور نیست ولی منطقه آزاد اروند که شامل بخش‌هایی از آبادان، خرمشهر و اهواز می‌شود، اخیرا صدور مرخصی برای خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی ‌سی به بالا را آزاد کرده و حجم عظیمی از خودروهای این منطقه با دریافت پلاک گذرموقت به سرزمین اصلی کشور سفر کرده‌اند ولی نکته‌ای که در مورد بعضی مناطق مشاهده شده، تهیه پلاک جعلی گذرموقت به دست بعضی از افراد سودجو است که موجب شده شمار زیادی از خودروهای آمریکایی، راهی سرزمین اصلی شوند. به عنوان مثال طبق اطلاعات به ‌دست آمده از برخی ساکنین منطقه آزاد اروند، خروج خودروهای غیرمجاز از این منطقه به دو صورت انجام می‌شود که رایج‌ ترین آن تهیه و ساخت پلاک و مدارک جعلی گذرموقت است ولی روش دیگر، دریافت مجوز مرخصی برای خودروهای مجاز بوده که پس از دریافت پلاک گذرموقت که برخی با سوءاستفاده آن را روی خودروهای غیرمجاز که عموما آمریکایی هستند، نصب می‌کنند.

حال موضوع مهمی که در این بین مطرح می‌شود، این است که رفت و آمد خودروهای غیرمجاز در سرزمین اصلی ممکن است پیامدهای ناگواری را به دنبال داشته باشد که به خاطر قانونی نبودن و نداشتن مدارک قانونی، امکان هیچ‌ گونه پیگردی وجود ندارد. از طرف دیگر مسئولان مربوطه می‌گویند: با استفاده از سیستم GPS یا اعطای محدود مجوز مرخصی برای ارائه به پلیس‌ راه، رفت و آمد این خودروها کاملا تحت کنترل است و امکان سوءاستفاده وجود ندارد ولی گفته‌ های بعضی از بومیان حاکی است امکان تخلف و جعل وجود دارد و در عمل نظارت‌های لازم انجام نمی‌گیرد.

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده رفت و آمد خودروهای منطقه آزاد به‌ صورت غیرقانونی در سرزمین اصلی، خودرو به‌عنوان کالای قاچاق توقیف می‌شود.

قیمت خودرو منطقه ازاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "خروج غیر قانونی خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نويد
مهمان

کالایی که توسط گمرک ترخیص شده باشه قاچاق محسوب نمیشه و فقط تخلف هستش تردد خودرو جهت بازسازی یا… بر روی یدک کش بلا مانع و هر کجا میتونه بره !! البته خیلیا اینو نمیدونن م اسم قاچاق رو خودرو میزارن

Z
مهمان

منبع این صحبتتون چیه؟ در قانون اومده؟