خسارت چند صد میلیون دلاری پژو از تحریم ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
خسارت چند صد میلیون دلاری پژو از تحریم ایران

شش سال پیش در چنین روزی ژان باپتیست چاتیلون، مدیر امور مالی شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه با اشاره کردن به محدودیت به وجود آمده در صادارت این شرکت به ایران گفته بود: "قطع صادرات به ایران تحت تحریم های بین‌المللی می‌تواند ماهانه تا ۱۰ میلیون یورو به پژو سیتروئن خسارت وارد کند و از بهره عملیاتی این شرکت بکاهد." شرکت خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه از افت ۷.۳ درصدی درآمد واحد خودروسازی این شرکت در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۲ خبر داد. بزرگ‌ترین خودروساز فرانسه در واکنش به رکود بازار خودروی اروپا وادار شده قیمت های خود را کاهش دهد و همین دلیل باعث کاهش درآمد آن در سال جاری میلادی شده است.

پژو سیتروئن، بزرگترین خودروساز فرانسه تحت فشارهای آمریکا از توقف صادرات قطعات خود به ایران خبر داد که بر اثر این تصمیم یکی از کارخانه های پژو در فرانسه به تعطیلی کشیده شد. با این حال رنو - دیگر خودروساز بزرگ فرانسه - بر ادامه حضور خود در بازار و صنعت خودروسازی ایران تاکید کرده است.

ضرر سرسام‌آور پورشه در صورت خروج از ایران

شش سال پیش در چنین روزی، سایت خبری تاپ اسپید که در زمینه انتشار اخبار صنعت خودروسازی فعالیت می‌کند، در گزارشی با اشاره به خروج شرکت خودروسازی پورشه آلمان از ایران نوشت که این شرکت با این کار صد‌ها میلیون دلار فروش احتمالی را در بازار ایران از دست خواهد داد.

سایت تاپ اسپید همچنین با اشاره به این که ایران سیزدهمین خودروساز بزرگ جهان است، عنوان کرده بود که شرکتهای خودروساز ایرانی توانسته اند با وجود تعرفه های سنگین واردات خودرو به این کشور بخش عمده نیاز بازار خودروی ایران را تهیه کنند. بر پایه آمار گمرک ایران در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۵۶۳ دستگاه انواع خودروهای پورشه به قیمت بیش از ۴۹.۸ میلیون دلار وارد ایران شده بود.

خودروهای صفر کیلومتر با سه سال ساخت فرسوده هستند

شش سال پیش در چنین روزی رییس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو تهران از مصوبه مجاز شدن واردات خودروهای صفر کیلومتر تا سه سال ساخت انتقاد و اعلام کرد: فروشندگان خودروهای وارداتی با این الگو مخالف بوده و آن را غیر اجرایی می دانند.

حسین اردوخانی با شرح این که خودروهای صفر کیلومتر با عمر ۳ سال ساخت نیز به نوعی فرسوده به حساب می آیند، همچنین گفت: برای مثال در خودروهایی که سه سال پیش تولید شده و در انبارها یا گمرک ها دپو شده اند، قطعاتی همچون شلنگ آب و لاستیک ها به دلیل فرسودگی از بین رفته اند و نیاز به تعویض دارند.

وی در ادامه افزوده بود: از طرف دیگر هم واردات خودروهای تولیدی سه سال قبل در شان مصرف کنندگان ایرانی نبوده و اصولا مصرف کنندگان از این خودروها استقبال نخواهند کرد.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در ادامه گفته بود: حتی در صورت ارائه، این خودروها باید با قیمتی بسیار پایین تر از قیمت خودروهای مدل سال ارائه شوند که در آن صورت نیز واردات آن ها برای واردکنندگان مقرون به صرفه نخواهند بود.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar