خط قرمزهای پلیس راهور در نوروز ۹۸

سه شنبه 21 اسفند 97 ساعت 15:13
خط قرمزهای پلیس راهور در نوروز 98

بالاترین حجم سفرها طی سال به ایام نوروز اختصاص دارد. در این ایام جاده‌های کشور در معابر اصلی و فرعی مملو از خودرو می‌شود. حجم انبوه خودروها در جاده‌ها، رانندگی را سخت‌تر می‌کند، راننده‌ها خسته و خطر تصادف بیشتر می‌شود.

اگر در این شلوغی، خودرویی دچار مشکل یا حادثه و تصادف شود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ ضمن اینکه ترافیک جاده‌ای را بیشتر می‌کند، سفر را به کام راننده و سرنشینانش تلخ خواهد کرد. در سفرهای نوروزی دیده شده که خودروی افراد هیچ گونه مشکل فنی و سیستمی نداشته ولی مدارک راننده و گواهینامه وی دچار مشکل بوده است.

بر اساس قوانین خودرو توقیف می‌شود و ادامه سفر راننده و سرنشینانش به وقفه می افتد. گاهی هم راننده و سرنشینانش برای سفرهای نوروزی بدون برنامه ریزی حرکت کرده و لوازم و ابزار ضروری را به همراه نداشته، در برف و باران گیر می‌کنند پلیس همواره توصیه می‌کند که در با توجه به نوسانات جوی در فصل بهار، هموطنان در صورت سفر به استان‌ها به ویژه استان‌های شمالی، تجهیزات کامل در خودرو داشته باشند.

مردم تجربیات گوناگونی در سفرهای نوروزی دارند. برخی این سفرها را به خوبی و خوشی سپری کرده، برخی هم با تلخی و گاه با برخوردهای قانونی در طی سفر رو به رو شده‌اند.

پلیس راهور برای اینکه هموطنان سفر خوبی را در نوروز سال ۹۷ تجربه کنند نکاتی را در مورد سلامت خودرو به لحاظ فنی و سیستمی، خط قرمزهای پلیس، عواملی که منجر به توقیف خودرو در سفر یا پیش از آن می‌شود، اعلام کرده است.

همواره گفته می‌شود که در بروز تصادفات جاده‌ای، سه عامل انسان، خودرو و جاده سهیم است. بر این اساس در این گزارش به توصیه‌های پلیس در خصوص دو عامل انسانی و خودرو می‌پردازیم که سلامت این دو عامل در داشتن سفری خوش و ایمن بسیار اثربخش است.

عامل انسانی و نحوه رانندگی افراد در پیشگیری از تصادفات بسیار مؤثر است. سرنشینان خودرو در کنار راننده‌ای احساس آرامش می‌کنند که با آرامش و رعایت قوانین و مقررات رانندگی کند.

پلیس اعلام کرده در ایام تعطیلات نوروزی با رانندگان پرخطر و افرادی که مدارک خودروی آنها دچار مشکل است و پیش از سفر نسبت به رفع آنها اقدام نکرده‌اند، برخورد خواهد کرد.

رانندگان خطرساز در ایام نوروز اجازه رانندگی ندارند

سردار تقی مهری، رئیس پیشین پلیس راهور ناجا چندی پیش با اشاره به اینکه امسال پنج هزار تصادف منجر به فوت شده است، گفت: با بررسی کنترل رفتارهای پرخطر رانندگان و ضمن هماهنگی با دستگاه قضا از رانندگی افراد خطرساز و حادثه آفرین در ایام نوروز پیشگیری می‌شود.

وی افزود: به طور کلی ۸۵ درصد تصادفات منجر به فوت در نوروز سال اخیر به خاطر سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی بوده که از این شمار ۳۸ درصد تصادفات جرحی و فوتی فقط به خاطر خستگی و خواب آلودگی رخ داده است.

وی به مردم توصیه کرد در ایام تعطیلات نوروزی ۹۸ برنامه ریزی کنند و با آرامش به سفر بروند و قوانین و مقررات را رعایت کنند.

سردار مهری اضافه کرد: مسافران وسایل نقلیه خود را به لحاظ فنی بررسی کرده و از مبدأ تا مقصد را جزو سفر بدانند. با خستگی رانندگی نکنند و بدانند هیچ چیزی جای خواب را نمی‌گیرد.

۱۱۰ پاسگاه به سامانه ثبت آنلاین سرعت‌های بحرانی مجهز شدند

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا گفت: سامانه «ثبت آنلاین سرعت‌های بحرانی» افتتاح شده است. تاکنون ۱۱۰ پاسگاه‌ها به این دوربین‌ها مجهز شده‌اند. در این سامانه اطلاعات دوربین‌های کنترل سرعت در طول مسیر به پاسگاه‌ها به طور آنلاین منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از رسیدن خودروی متخلف به پاسگاه بعدی، این اطلاعات در اختیار پلیس است تا با متخلفان حادثه ساز طی مسیر برخورد شود. این سامانه خلافی خودرو و نمره منفی راننده را نیز به طور لحظه‌ای کنترل می‌کند.

به گفته وی این سامانه تخلفات حادثه ساز را به شدت کاهش می‌دهد.

خودروهای فاقد بیمه ایام نوروز توقیف می‌شوند

سرهنگ علی اصغر مهری، معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور هم به عواملی که موجب توقیف خودرو در ایام نوروز می‌شود اشاره کرده و از هموطنان خواسته است پیش از سفر به این نکات توجه کنند تا در حین سفر با مشکل رو به رو نشوند.

وی گفت: خودروهایی که دستور قضایی مبنی بر توقیف دارند، همچنین خودروهای فاقد مدارک معتبر مثل بیمه نامه شخص ثالث در تعطیلات نوروز توقیف می‌شوند.

به راهور استان‌ها و مسئولان ستاد راهور اعلام شده، در این زمینه اطلاع رسانی کنند تا شهروندان پیش از سفرهای نوروزی نسبت به رفع موارد عنوان شده و پیشگیری از توقیف خودرو، اقدام کنند.

وی ادامه داد: تجارب سال پیش حکایت از آن دارد که خودروی بعضی رانندگان در مواقع سفر نوروزی به دلایل گوناگونی از جمله داشتن دستور قضایی، خلافی بالای یک میلیون تومان مستلزم توقیف یا نداشتن بیمه نامه شخص ثالث معتبر ضمن اعمال قانون به توقفگاه منتقل شده است. در بعضی موارد هم خودروها به خاطر رانندگی بدون گواهینامه مجاز و داشتن بالای ۳۰ نمره منفی در گواهینامه که مستلزم ضبط است یا وجود احکام قضایی منبی بر محرومیت از رانندگی با اعمال قانون و ممانعت از رانندگی رو به رو شده‌اند.

سرهنگ مهری افزود: بعضی خودروها هم تنها به خاطر همراه نداشتن مدارک مجاز برای رانندگی یا نداشتن کارت معتبر معاینه فنی جریمه می‌شوند که همه این موارد موجب می‌شود برنامه سفر آنها به نوعی تحت شعاع قرار گیرد.

معاون عملیات ترافیکی پلیس راهور به هموطنان توصیه کرد تا در فرصت باقیمانده تا پایان اسفند با مراجعه به مراجع ذی ربط نسبت به رفع دستورات توقیف صادره یا اخذ مدارک مجاز و معتبر بیمه نامه شخص ثالث و معاینه فنی معتبر اقدام کرده و هر گونه دغدغه خاطر در این زمینه را برطف کنند تا با خاطری آسوده به سفرهای نوروزی بروند.

سرهنگ مهری با تاکید بر اینکه هدف پلیس جریمه کردن نیست، گفت: این مسائل پیش از شروع سال جدید اطلاع رسانی می‌شود تا هموطنان آگاه شوند و نسبت به رفع مسائل مطرح شده اقدام کنند در این زمینه پلیس نمی‌تواند به صرف اینکه رانندگان همراه خانواده به سفر رفته‌اند از تخلف آنها چشم پوشی کند چون که خودرویی که دستور قضایی دارد، رفت و آمد آن تخلف است و پلیس نمی‌تواند قانون را زیر پا بگذارد یا خودرویی که بیمه نامه شخص ثالث ندارد و اجازه رفت و آمد ندارد چون که اگر اتفاقی رخ دهد، بستگان راننده شاکی می‌شوند که چون پلیس اجازه رفت و آمد به این خودرو را داده است.

وی تاکید کرد: مبلغ جریمه مندرج در پلاک‌های وسایل نقلیه با مراجعه در سایت ۱۲۰ امکانپذیر است و رانندگان می‌توانند به طور اختیاری و موردی بعضی مبالغ را پرداخت کنند بر این اساس با پرداخت بخشی از این جریمه‌ها، افرادی که یک میلیون جریمه دارند، مبالغ جریمه آنها کاهش یافته و دستور توقیف لغو می‌شود ولی برای پرداخت بیش از یک میلیون تومان باید به مراکز اجرائیات مراجعه کنند تا دستور توقیف خودروی آن‌ها حذف شود.

تعویض نشدن پلاک خودروی خریداری شده ۵۰ هزار تومان جریمه دارد

یکی از نکاتی که بعضی هموطنان رعایت نکرده یا در جریان آن نیستند، تعویض پلاک خودروهای خریداری شده است. برخی بدون اطلاع از اینکه باید نسبت به تعویض پلاک خودرو بعد از خرید هر چه سریعتر اقدام کنند به سفرهای نوروزی می‌روند و با جریمه مواجه می‌شوند.

سرهنگ مهری، معاون عملیات پلیس راهور در این زمینه به هموطنان توصیه کرد پیش از اقدام به سفر نوروزی نسبت به تعویض پلاک خودروی خود اقدام کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند. از معایب عدم تعویض پلاک خودرو برای خریدار این است که ممکن است خودروی خریداری شده در اصالت ارکان یا اصالت اسناد مشکل داشته یا دستور قضایی یا خلافی بالای یک میلیون تومان داشته باشد. این مسائل مشکلاتی را برای خریدار خودرو به وجود می‌آورد که ممکن است خریدار از آن اطلاع نداشته باشد.

سرهنگ مهری اظهار داشت: در صورتی که خریدار خودرو نسبت به تعویض پلاک آن اقدام نکرده باشد، مشمول جریمه ۵۰ هزار تومانی می‌شود و در صورتی که خودرو دارای اشکالات مطرح شده باشد هم خریدار بار دیگر دچار مشکل می‌شود و باید نسبت به رفع این مسائل اقدام کند.

ساعت کار مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در ایام نوروز اعلام شد

پلیس راهور برای اینکه هموطنان بتوانند مشکلات مربوط به خودروی خود را قبل از سفرهای نوروزی برطرف کنند، ساعت کار مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک را افزایش داده است. بر این اساس سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا، پذیرش در مراکز شماره گذاری پلیس راهور را تا ساعت ۱۷ روز ۲۰ اسفند اعلام کرد و گفت: از ۲۰ تا ۲۸ اسفند ساعت پذیرش و ورود خودروها به مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا تا ساعت ۱۹ خواهد بود.

وی تصریح کرد: قطعاً این مراکز تا آخرین خودرو پذیرش شده تا هر ساعتی که لازم باشد فعال خواهند بود.

رئیس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در مورد ساعت فعالیت مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک در نوروز گفت: همه مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور ناجا در ایام نوروز به جز تعطیلات رسمی در روزهای شنبه تا چهارشنبه بین ساعات ۷ تا ۱۴ و پنجشنبه بین ساعت ۷ تا ۱۲ به شهروندان خدمات ارائه می‌کنند.

سلامت خودرو، سفری ایمن

یکی از مسائل مهم علاوه بر عامل انسانی که شامل رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اعم از عدم سبقت و سرعت غیرمجاز، عدم رانندگی با خستگی و خواب آلودگی، توجه به علائم و هشدارها و غیره است، عامل خودرو هم در سفری ایمن بسیار مهم و حیاتی است، فارغ از اینکه خودروزسازان خودروی ایمن تحویل مردم می‌دهند یا خیر، بعضی از عوامل خودرو به میزان توجه رانندگان بستگی دارد که تا چه میزان به قول معروف به خودروی خود رسیدگی می‌کنند و طی سال چند بار مسائل فنی آن را بررسی کرده و به سفر می‌روند در این بین هستند افرادی که فقط خودرو را خاموش و روشن می‌کنند و کاری به مسائل فنی آن ندارند.

به همین خاطر پلیس به رانندگان در این زمینه توصیه‌هایی دارد تا با رعایت این نکات میزان بروز تصادفات ناشی از نقض فنی خودروها کاهش یابد.

احمد کاهه، مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی در این زمینه گفت: از آن جایی که خیلی از سوانح رانندگی، ناشی از مشکلات لاستیک‌ها است باید هموطنان نسبت به سلامت لاستیک‌ها پیش از سفر اطمینان داشته باشند چرا که لاستیک‌های فرسوده خطر تصادف را افزایش می‌دهد.

او در توصیه به شهروندان در خصوص سلامت فنی خودرو در سفرهای نوروزی، افزود: لاستیک‌ها را از نظر فرسودگی بررسی کنید و در صورت فرسوده بودن و نداشتن عاج کافی آن را تعویض کنید.

وی ادامه داد: تنظیم باد لاستیک‌ها از عوامل مهمی است که حتماً باید بررسی شود، کم یا زیاد بودن باد لاستیک‌ها موجب بالا رفتن مصرف سوخت و کشیدگی فرمان خودرو به طرفین می‌شود.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: حتماً سطح آب رادیاتور را بررسی کنید. مخزن شیشیه شور را بررسی و آب درون آن را تا نقطه معیین پر کنید.

کاهه اضافه کرد: درست عمل کردن ترمز و ترمز دستی از موارد خیلی مهمی است که باید به آن توجه شود چون در جاده‌ها و آزاد راه‌ها به خاطر اینکه سرعت وسیله نقلیه از مناطق داخل شهر بیشتر است ایمنی و سلامت سیستم ترمز از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گفته وی چنانچه تجهیزات وسیله نقلیه به خوبی عمل نکند، پیش از سفر باید آن را تعویض کرد همچنین ترمز دستی را کنترل و درصورت نیاز آن را ریگلاژ کنید.

کاهه اضافه کرد: فرمان خودروی خود را از نظر (نداشتن خلاصی) و روان بودن و نداشتن پوسیدگی در قسمت‌های جعبه فرمان بررسی کنید. بررسی تمام سیستم‌های روشنایی از قبیل چراغ‌های ترمز، دنده عقب، دینام، چراغ‌های عقب و جلو، نور پایین ونور بالا، راهنما، چراغ‌های پشت صفحه کیلومتر بسیار اهمیت دارد، خرابی هر کدام از این قسمت‌ها می‌تواند طی مسیر شما را دچار مشکل کند.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی گفت: لوله‌های روغن ترمز، سیلندرهٔ ترمز و اتصالات ترمز را نظر پوسیدگی یا خراشیدگی و نشتی بررسی کرد و چنانچه احساس کردید، ممکن است یک بار این قسمت‌ها در آینده دچار مشکل شود، یدک آن قطعه را همراه داشته باشید.

کاهه ادامه داد: کارکرد صحیح و درست تسمه پروانه فنی ماشین بسیار تاثیرگذار است. مرتباً این قسمت از وسیله نقلیه خود را بررسی کنید و همیشه حتی در هنگام رفت و آمد در سطح شهر هم به این موضوع توجه کنید.

وی تاکید کرد: از پاک بودن سیستم سوخت رسانی اطمینان حاصل کنید. هواکش، توری، پمپ بنزین، لوله‌های بنزین را از باک به پمپ بنزین به کاربراتور بررسی کنید چون کوچک‌ترین انسداد در این لوله‌ها می‌تواند بسیار خطر ساز باشد.

کاهه اضافه کرد: بازدید شمع‌ها، پلاتین، وایرها، در دلکو، چکش برق، کویل نیز اهمیت دارد. همچنین از سالم بودن ایمنی چون قفل درها، کمربندها، کمربندایمنی، قفل صندوق عقب اطمینان حاصل کنید.

مدیرکل آموزش همگانی نیروی انتظامی افزود: بوق، برف پاک کن، کیلومترشمار، دورسنج موتور، درجه بنزین، آب را بررسی کنید. همیشه لاستیک زاپاس را بررسی کرده، جک و جعبه آچار و کمک‌های اولیه و کپسول آتش نشانی که از مهمترین وسایل ضروری در وسیله نقلیه است را به همراه داشته باشید.

کاهه تاکید کرد: به همراه داشتن پتو، چراغ قوه، طناب، شیشه آب، لوازم یدکی خودرو می‌تواند هنگام بروز مشکل یاری گر شما باشد. لیست وسایل مورد نیاز در سفر را با توجه به نوع سفر انتخاب کنید که شامل مدارک ماشین و مدارک شخصی، عینک آفتابی مناسب، اگر عینک طبی دارید حتماً به طور یدک یکی دیگر همراه داشته باشید. دفترچه بیمه درمانی، یک قطعه سیم، کابل خودرو، کپسول آتش نشانی، زنجیر چرخ، داروهای مصرفی چنانچه دستور پزشک باشد. کیف کوچک کمک‌های اولیه، لیست تلفن‌های ضروری، چراغ قوه علائم هشدار دهنده برای هنگام پنچرکردن، غذاهای بسته بندی شده، خرما، لباس فصل را به همراه داشته باشید.

وی تاکید کرد: برآورد میزان مصرف سوخت در سفر یک امر ضروری است. همچنین هنگام سفر در جاده توقف نکنید و از دویدن کودکان به وسط جاده خودداری کنید.

داشتن سفری ایمن و شاد بیش از ۸۰ درصد بستگی به راننده و سرنشینان آن دارد، البته عوامل دیگر اعم از جاده و خودرو را نمی‌توان نادیده گرفت ولی وقتی می دانیم کیفیت خودرو و جاده‌ها چگونه است باید ضریب هوشیاری خود را در رانندگی افزایش دهیم تا بدون آسیب و حادثه‌ای، سفری خاطره انگیز برای خانواده خود رقم بزنیم.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar