خودروسازان به متقاضیان پیشنهادات عجیب و غریب می‌دهند!

دوشنبه 12 آذر 97 ساعت 10:30
خودروسازان به متقاضیان پیشنهادات عجیب و غریب می‌دهند!

ولع خودروسازان برای دریافت پول از دست مردم به بهانه ثبت نام‌های مدت دار از ابتدا هم فرجام خوشی را نمودار نمی‌کرد؛ حال خودروسازان به متقاضیان پیشنهادات عجیب و غریب می‌دهند.

خودروسازان باز هم از یک آزمون دیگر در فروش محصولاتشان مردود شدند؛ همان‌هایی که با ولع بسیار طرح‌های پی در پی فروش خودرو را رونمایی می‌کردند و تلاش داشتند تا با سوءاستفاده از شرایط بد بازار، هیجانات کاذب، نقش آفرینی دلالان و نااطمینانی مردم از آینده قیمت خودرو، مردم را به سمت خرید خودروهای خود ترغیب کنند و سناریوی تکراری خود را با استفاده از فراموشی مردم نسبت به عملکرد پیشین خودروسازان، پیاده سازی نمایند.

بارها و بارها خودروسازان ثبت نام‌هایی را انجام داده و وقتی پای عمل رسیده، بدعهدی کرده‌اند؛ این هم تنها مختص یکی از آنها نیست، بلکه هم ایران خودرو و هم سایپا بار دیگر از اعتماد متقاضیان که البته به خاطر انحصاری بودن بازار و عدم رقابت در آن چاره دیگری جز اعتماد به آنها نداشتند، سوءاستفاده کرده و بازار را با خیل عظیمی از افرادی رو به رو کرده‌اند که حالا موعد تحویل خودروهایشان رسیده ولی دستشان به جایی بند نیست و از طرف خودروساز پیشنهادات عجیب و غریب می‌شنوند؛ افرادی که به امید دریافت خودرو با نرخ‌های نظارت شده در طرح‌های ثبت نامی رنگارنگ خودروسازان شرکت کرده‌اند، و حالا با فرا رسیدن موعد تحویل خودروهایشان، دستشان به جایی بند نیست و باید فرمانبردار خودروسازان باشند؛ چاره‌ای هم ندارند چون که عموماً مفاد قراردادهای پیش خرید به طور یکسویه و با ترفندهای حقوقی به طوری تنظیم می‌شود که جایی برای شکایت و یا احقاق حق خریدار باقی نمی‌ماند.

متاسفانه سازمان به اصطلاح حامی مردم یعنی سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در هیچ کجای این قراردادها نقش آفرین نیست و به نظر می‌رسد فقط به یک سازمان نمادین در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است.

شمار زیادی از خریداران خودرو که قراردادهایی را با خودروسازان دارند این روزها با مراجعه به نمایندگانی های فروش با در بسته رو به رو می‌شوند و بعضاً پیشنهادات عجیب و غریبی از آن‌ها می‌شنوند به طوری که حتی با تهدید از طرف بعضی مدیران صنعت خودرو رو به رو شده و با برخوردهای شدید حراستی از دفتر آنها بیرون رانده می‌شوند.

یکی از خریداران خودرو با عنوان اینکه خودروی خود را باید تا مهرماه امسال تحویل می‌گرفته است، گفت: در مراجعات پی در پی به نمایندگی فروش با این جمله رو به رو شدم که اگر خودرو را نیاز دارم، می‌توانم آن را بدون قطعاتی مانند ایربگ یا بالابر برقی تحویل بگیرم و در قبال آن رضایت خود را از خودروساز اعلام نمایم، این در وضعیتی است که در مفاد قرارداد چنین برخورد یک طرفه‌ای دیده نشده است.

وی افزود: ایربگ از جمله قطعات ایمنی الزامی یک خودرو به شمار می‌رود ولی معلوم نیست که خودروساز با چه مجوزی چنین تحویلی را مجاز می‌داند، ضمن اینکه آیا سازمان ملی استاندارد در جریان چنین برخوردهایی هست؟

به گفته این خریدار خودرو، در بعضی نمایندگی‌ها مردم به ویژه آنهایی که از خودروی ثبت نامی به عنوان ابزار کار استفاده می‌کنند با اخذ رضایتنامه خودروی بدون ایربگ هم تحویل می‌گیرند چون که فرد برای گذران زندگی ناچار به تحویل گرفتن چنین خودرویی است؛ ولی معلوم نیست سازمان ناظر بر عملکرد خودروسازان چه نظارتی بر این فرآیند دارد.

یکی دیگر از متقاضیان صنعت خودرو با ذکر اینکه خودروی خود را باید ماه‌ها پیش از خودروساز تحویل می‌گرفته است، گفت: مراجعات پی در پی مردم به نمایندگی‌های خودروسازان عمدتاً بدون جواب باقی می‌ماند، به ویژه اینکه مفاد قرارداد آنقدر یک طرفه است که دست متقاضی به هیچ کجا بند نیست، این در وضعیتی است که معاونت بازاریابی و فروش خودروسازان هیچ جواب مشخصی مبنی بر زمان تحویل خودرو به متقاضیان نمی‌دهد.

وی افزود: وقتی نماینده فروش با اصرار مکرر متقاضیان در عمل به تعهدات خود رو به رو می‌شود، اعلام می‌کند که متقاضی می‌تواند انصراف داده و سود ۱۰ درصدی دریافت نماید؛ در حالی که سود ناشی از دیرکرد خودروساز بسیار بالاتر از این ارقام است.

مهر

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar