خودروسازان مکلف به پرداخت جریمه تأخیر به متقاضیان هستند

دوشنبه 17 دی 97 ساعت 13:00
خودروسازان مکلف به پرداخت جریمه تأخیر به متقاضیان هستند

معاون وزیر صنعت در مورد اینکه بعضی خودروسازان به بهانه عدم تعیین قیمت از طرف ستاد تنظیم بازار از ایفای تعهدات خود به متقاضیان سر باز می‌زنند، اظهار داشت: خودروسازان مکلف به پرداخت جریمه تأخیر به متقاضیان هستند.

محسن صالحی نیا در حاشیه سومین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات با حضور در جمع خبرنگاران به کاهش تولید خودرو در طول ماه‌های اخیر اشاره کرد و اظهارداشت: در وضعیت اقتصادی کشور تولید خودروسازان کاهش پیدا کرده به طوری که هم اکنون بعضی مشکلات در حوزه تأمین خودرو در بازار وجود دارد. بنابراین گلایه قطعه سازان هم از خودروسازان به خاطر عدم پرداخت مطالباتشان صحیح است.

صالحی نیا افزود: برآوردها حکایت از آن دارد که امروز ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم که ۳۰ درصد کاهش نسبت به سال اخیر و ۴۰ درصد کاهش نسبت به برنامه تدوین شده در آن مشاهده می‌شود. ولی برای آن برنامه جبرانی داریم.

وی با ذکر اینکه کاهش تولید به مفهوم کاهش سقف قرارداد با قطعه سازان است، گفت: ممکن است در این بین قطعه سازان متضرر شوند.

معاون وزیر صنعت در مورد اینکه بعضی خودروسازان به بهانه عدم تعیین قیمت از طرف ستاد تنظیم بازار از ایفای تعهدات خود به متقاضیان سر باز می‌زنند، اظهار داشت: وزارت صنعت در این خصوص نظارت دارد ولی در این رابطه دو دسته گله مندی وجود دارد به این معنا که خودروهایی که تولید آنها به خاطر مشکلات ناشی از محدودیت‌های بین المللی علیه ایران با توقف تولید رو به رو هستند و خودروهایی که از طرف خودروسازان داخلی تولید می‌شوند که البته مقرر شده تا پایان سال تعهدات خودروسازان ایفا شود ولی در سه ماهه سوم امسال هم بخشی از این تعهدات به متقاضیان تحویل داده شد.

صالحی نیا در جواب به این پرسش که تکلیف افرادی که خودروهای تولید مشترک ایران با دیگر کشورها را ثبت نام کرده و در حال حاضر خودروساز امکان تحویل آن را ندارد، افزود: خودروسازان مکلفند با توجه به نوع قرارداد یا خودروی جایگزین تحویل دهند و یا سود مشارکت را به حساب متقاضیان واریز کرده و یا اگر شکل دیگری از توافق را با متقاضیان انجام می‌دهند، عملیاتی سازند. ما هم در وزارت صنعت بر این موضوع نظارت می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با قیمت خودرو هم گفت: مقدمات کار برای قیمت گذاری خودروهای خارج از حیطه تصمیم گیری شورای رقابت فراهم شده و به زودی در ستاد تنظیم بازار این موضوع نهایی و ابلاغ خواهد شد به این معنا که خودروسازان با تعیین تکلیفی که ستاد تنظیم بازار بر روی قیمت خواهد داشت خودرو را تحویل متقاضی خواهند داد.

وی تصریح کرد: متقاضیان در این حوزه سه دسته‌اند. نخست گروهی که خودرو را با قیمت قطعی خریداری کرده که مطابق با نرخ درج شده در قرارداد خودرو را تحویل می‌گیرند، دسته دوم شامل افرادی است که پیش خرید به حسب قیمت روز انجام داده‌اند که آنها هم براساس قیمت روز که از طرف ستاد تنظیم بازار نهایی می‌شود خودروی خود را تحویل خواهند گرفت و دسته سوم ثبت نام کنندگانی هستند که اخیراً اقدام به ثبت نام خودرو خواهند کردکه تکلیف آنها هم معلوم است.

صالحی نیا با ذکر اینکه این طور نیست که خودروسازان خودرو تولید کنند و تحویل ندهند، گفت: به هر حال خودروسازان براساس قیمت‌های تکلیفی ستاد تنظیم بازار مکلف به ایفای تعهدات خود هستند ضمن اینکه ستاد تنظیم بازار هم نرخ عادلانه‌ای برای خودورها اعلام خواهد کرد ولی خودروساز نمی‌تواند به بهانه ابلاغ قیمت‌ها از طرف ستاد تنظیم بازار جلوی تحویل را بگیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از زمان ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو ابراز بی اطلاعی کرد و در مورد عدم حضور وزیر صنعت در مراسم افتتاحیه امروز نمایشگاه علیرغم اعلام قبلی، تصریح کرد: نشست فوری در یکی از کمیسیون‌های دولت برگزار شد که وزیر هم در آن حضور دارد.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar