خودروسازان چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارند

پنج شنبه 29 آذر 97 ساعت 16:06
خودروسازان چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها ندارند

یکی از فعالان صنعت قطعه با تاکید بر این که صنعت خودرو همواره با مشکل قیمت دست به گریبان است که این عمل به چند علت رخ می‌دهد، گفت: اوضاع سیاسی کشور تأمین قطعه را همواره برای خودروسازان با مشکل رو به رو می‌کند و در این وضعیت با کاهش تولید، توان عبور از نقطه سر به سر تولید وجود ندارد که در این وضعیت خودروسازان ضررده شده و ناچار به اعمال افزایش قیمت می‌شوند.

محسن رزم خواه، با ذکر این که امکان اداره صنعت خودرو به شکل دولتی وجود ندارد، افزود: دولتی اداره شدن صنعت خودرو هزینه‌های هنگفتی را به بنگاه‌های تولیدی تحمیل می‌کند.

این قطعه ساز ادامه داد: هم اکنون صنعت خودرو هزینه‌های سربار زیادی دارد و همواره در پی این است تا این هزینه‌ها را برروی قیمت سرشکن کند پس قیمت خودرو باید به طور مداوم افزایش یابد در این وضعیت افزایش قیمت خودرو، تأثیر زیادی بر صنعت قطعه ندارد.

رزم خواه با اشاره به پرداخت‌های طولانی مدت مطالبات قطعه سازان از طرف خودروسازان تصریح کرد: این روند قطعه سازان را با بحران جدی رو به رو کرده و فشار سنگینی را به آن‌ها تحمیل می‌کند. از طرف دیگر از آن جا که قطعه ساز نمی‌تواند از نقطه سر به سر تولید عبور کند، قادر به تولید محصولی اقتصادی نیست در این وضعیت ناچار به افزایش قیمت تمام شده است.

وی ادامه داد: این امر چرخه باطلی است که صنعت خودرو در آن گرفتار شده است و در این وضعیت باید متولی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعمال سیاست‌هایی نسبت به حل مشکلات موجود اقدام کند ولی به نظر می‌رسد توان برخورد اساسی برای حل این مشکل وجود ندارد.

ابن فعال صنعت قطعه بدهی خودروسازان به قطعه سازان را هم اکنون ۱۵ تا ۲۰ هزارمیلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: در چنین وضعیتی پرداخت ارقامی مانند ۶ هزار میلیارد تومان که از طرف وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده دردی از دردهای صنعت قطعه را دوا نمی‌کند چون به نظر نمی‌رسد که این رقم از طرف خودروساز به قطعه ساز به طور کامل پرداخت نمی‌شود و دور از ذهن خواهد بود که این رقم به طور کامل به قطعه ساز تعلق گرفته و میان آن‌ها تقسیم می‌شود بر این اساس این رقم هم تأثیر زیادی در بهبود شرایط و رونق تولید نخواهد داشت.

رزم خواه بر ضرورت اجرایی شدن تفکر استراتژیک در صنعت خودرو و تدوین برنامه کلان تاکید و اظهار کرد: در این خصوص باید شورای عالی صنعت به عنوان تشکلی فرا قوه‌ای تشکیل شود تا این شورا با تدوین برنامه استراتژیک و تعیین هدف گذاری چرخه ۵۰ ساله صنعت خودرو را که با هر مشکل و تحریمی دچار خدشه می‌شود را نجات دهد و برای چنین وضعیتی برنامه مشخصی داشته باشد.

وی حل مشکلات صنعت خودرو را خارج از توان وزارت خانه‌ها دانست و تصریح کرد: براین اساس لازم است هرچه زودتر نسبت به تشکیل شورایی در این خصوص اقدام تا تکلیف صنعت خودرو هرچه زودتر روشن شود چون که برای در اختیار داشتن صنعت خودرو با روند فعلی به جایی نخواهیم رسید.

این قطعه ساز تاکید کرد: تولیدات قطعه سازان ایرانی باید به عنوان یک برند شناخته شده بین المللی از نظر قیمت و کیفیت در بازارهای بین المللی قابل رقابت باشد کاری که کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها در سال‌های اخیر انجام داده و چینی‌ها هم در حال حرکت به این سمت هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar