خودروهای در گمرک مانده با ثبت سفارش مجدد ترخیص می‌شود

یکشنبه 14 بهمن 97 ساعت 16:13
خودروهای در گمرک مانده با ثبت سفارش مجدد ترخیص می‌شود

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با ذکر اینکه آمار خودروهایی که قرار است از گمرک ترخیص شود، فعلاً به سازمان اعلام نشده است، گفت: خودروهای در گمرک مانده با ثبت سفارش مجدد ترخیص می‌شود.

محمدرضا مودودی امروز در جمع خبرنگاران در جواب به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کاهش شدید صادرات در آذرماه برآورده‌ها از وضعیت صادرات چگونه است، گفت: تمام پیش بینی‌ها این بود که وقتی تحریم‌های مجدد و یکجانبه آمریکا علیه ایران شروع شود، ایران در بحث توسعه صادرات دچار سقوط خواهد شد، ولی می‌بینیم که واقعاً روند صادرات کشور طیاین ماه‌ها همچنان مثبت بوده و روند تجارت خارجی کشورمان منفی نبوده است.

وی با اشاره به کاهش صادرات در آذرماه گفت: این افت ناشی از افت نرخ رشد صادرات بوده است، یعنی به جای اینکه رشد صادرات ۱۳ درصد باشد این رشد ۲ درصد بوده است، همچنین عامل دیگر در این مسئله این بوده که قیمت‌های پایه گمرکی اصلاح شد و بعضاً قیمت پایه گمرکی بعضی اقلام تا ۷۰ درصد کاهش یافته که قطعاً بر روی آمار صادراتی تأثیر گذار بوده است.

مودودی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت دیگر در این موضوع این است که ما هر چه در این زمینه جلوتر می‌رویم دشمنان وضعیت تجاری ایران را سخت‌تر می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه صادرکنندگان یکی از عوامل کاهش صادرات را پیمان سپاری ارزی عنوان می‌کنند، گفت: من فکر نمی‌کنم این مساله خیلی مطرح باشد، چون هیچ کس نباید با شفاف سازی مخالف باشد و هیچ کس نباید مخالف بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور باشد. پس من در تمام جلساتی که با بخش خصوصی و صادرکنندگان و تجار داشته‌ام، به این نکته تاکید کرده‌ام که صادرکنندگان روی مکانیزم برگشت ارز صادراتی فکر کنند و به این مساله فکر نکنند که با توجه به تعهدات ارزی دیگر نباید صادرات داشته باشند.

مودودی با ذکر اینکه اکنون با توجه به افزایش نرخ ارز بهار صادرات است، گفت: واقعاً بخش خصوصی باید قدر این فرصت را بداند و از آن استفاده کند، آن‌هایی که خیانت می‌کنند و ارز را از کشور خارج می‌کنند و بر نمی‌گردانند، باید از برخورد دولت و قوه قضائیه بترسند و کسانی که همواره به این مملکت خدمت کرده‌اند و سالیان سال به فکر تولید و صادرات بوده‌اند و ارز خود را در قالب مواد اولیه به کشور بازگردانده‌اند، نباید دغدغه‌ای داشته باشد و دراین دوران باید بیش از هر زمان دیگری به تولید و صادرات فکر کنند.

اختصاص کانال ویژه مالی اروپا ایران برای انتقال مالی کالاهای غیرتحریمی چندان خوشایند ایران نیست

وی همچنین در جواب به سوالی مبنی بر اینکه ایا ایجاد کانال مالی ویژه اروپا ایران می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای اروپایی در دوران تحریم‌های مجدد کمک کند، گفت: امروز شاهد این هستیم که سه کشور اروپایی فرآیندی را ایجاد کرده‌اند تا از طریق یک کانال مالی ویژه بعضی مبادلات مالی انجام شود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: اینکه بعضی‌ها مطرح می‌کنند، این کانال مالی برای نقل و انتقالات مالی غذا و دارو و بعضی دیگر عنوان می‌کنند که این کانال مالی برای نقل و انتقالات مالی کالاهای غیر تحریمی است، چندان خوشایند ما نیست.

وی گفت: چون ما در ماجرای برجام تخلف نکردیم و به هیچ کدام از معاهدات و تعهدات پشت پا نزدیم، پس نباید در اینجا اقلام تحریمی و غیرتحریمی مطرح شود، چون اگر اروپایی‌ها بپذیرند که اقلام تحریمی از فهرست تجارت خارج شود، به معنی آن است که آنها پذیرفته‌اند که آمریکایی‌ها درست می‌گویند و این خلاف معاهده و امضایی است که با ما داشته‌اند.

مودودی گفت: این کانال مالی بیش از اینکه برای ایران باشد به معنای اعاده حیثیت برای اروپاست و من عقیده دارم که باید اروپایی‌ها نشان می‌دادند که امضا آن‌ها حتماً دارای اعتبار است، چون اگر در فرآیند برجام اروپا خنثی عمل کند به این معناست که نظر آمریکا ارجج تر به نظرات تمام دنیاست و این مساله تمام معاهداتی که اروپایی‌ها امضا می‌کنند را می‌تواند زیر سؤال ببرد.

وی افزود: پس من فکر می‌کنم بیش از اینکه ما به این کانال مالی امید داشته باشیم، اروپایی‌ها به آن امیدوارند و آنها از این طریق باید نشان دهند که رأی قالب دارند و در مقابل اقدامات یکجانبه آمریکا مقاومت می‌کنند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ولی در مجموع این اقدام، اقدام خوبی بود و امیدواریم توسعه یابد و بتواند به اهدافی که قول آن را به ایران داده‌اند، عمل کند.

ترخیص خودروهای در گمرک مانده با ثبت سفارش مجدد

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگاران در خصوص اینکه آخرین خبرها از ترخیص خودروهای در گمرک مانده چیست، گف: پس از حکمی که هیئت وزیران و معاونت نخست ریاست جمهوری اعلام کرد مقرر تا خودروهایی که تا پیش از تاریخ ۹۷.۵.۱۶ ثبت سفارش شده‌اند، اجازه یافتند که براساس روند قانونی ترخیص شوند.

مودودی بیان داشت: فرآیند قانونی ترخیص بدین ترتیب است که واردکنندگان باید مجدداً ثبت سفارش را انجام دهند و آنهایی که ارز بانکی باید دریافت کنند، باید تعهدات لازم را بابت پرداخت مابه‌التفاوت به بانک مرکزی بدهند که این روند شکل گرفته و کسانی که خودروهایشان در گمرکات دپو شده و تا قبل از ۹۷.۵.۱۶ وارد گمرکات شده می‌توانند از طریق ثبت سفارش مجدد خودروهای خود را ترخیص کنند.

گمرک آمار خودروهایی که قرار است ترخیص شود را به سازمان توسعه تجارت اعلام نکرد

وی همچنین در پاسخ به این سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه چه تعهداد از این خودروها پیش از تاریخ یاد شده وارد گمرک شده‌اند و براین اساس چه تعهداد خودرو ترخیص می‌شود، گفت: طی نامه‌ای سازمان توسعه تجارت از گمرک خواستار شد، تا این آمار را در اختیار ما قرار دهند، ولی گمرک اعلام کرد که هم اکنون قادر به ارائه آمار دقیق نیست.

وی افزود: گمرک اعلام کرد که بعضی از این خودروها ثبت سفارش نشده است و بعضی دیگر به طور ترانزیت است، پس آمار دقیق ندارد.

مودودی اظهار داشت: ولی قطعاً با ثبت سفارش مجدد دوباره می‌تواند این آمار را به ما اعلام کند.

وی همچنین در رابطه با روند ثبت سفارش اظهار داشت: روند ثبت سفارش در حال انجام است و از وقتی ثبت سفارش به استان‌ها تنفیذ شد سهولت بیشتری یافته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سؤال که دلایل وجود کانتینرهای مانده در گمرک و عدم ترخیص آنها چیست گفت: بخشی از این مشکلات با تغییر اعتبار زمان ثبت سفارش از ۳ ماه به ۶ ماه حل شده و بر این اساس برای ترخیص واردکنندگان نیاز به ثبت سفارش مجدد ندارند.

وی افزود: ولی بخشی از کانتینرهای موجود در گمرکات که فرآیند ثبت سفارش آنها به کندی انجام گرفته، مربوط به تأمین ارز بوده و از آنجا که کشور در وضعیت خاصی قرار دارد باید حتماً منابع ارزی صرف واردات محصولاتی شود که یا مواد اولیه است و یا تجهیزات مورد نیاز تولید است، پس باید تخصیص ارز برای واردات بر اساس اولویت انجام شود که اگر سه وزارتخانه صنعت، بهداشت و جهاد کشاورزی تخصیص ارز برای واردات آن کالاها را تأیید کند، قطع یقیین سازمان توسعه تجارت هم در زمینه ثبت سفارش به واردات آن کالاها کمک می‌کند.

مودودی با اشاره به برگزاری یک نمایشگاه دائمی در کشور عراق اظهار داشت: عملکرد این نمایشگاه تا امروز رضایت بخش بوده است و اگر نتایج خوبی از آن استخراج شود قطعاً برای برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشورهای دیگر هم برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی افزود: البته برای برگزاری نمایشگاه در عمان گفت و گو هایی انجام شده و پیگیری لازم برای برگزاری چنین نمایشگاهی در افغانستان هم انجام گرفته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: ضمن اینکه ظرفیت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در کشورهایی مثل ترکیه و روسیه را هم داریم.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar