نقد و بررسی تخصصی نیسان لیف ۲۰۱۸: نسل دوم محبوب‌تر!

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
نقد و بررسی تخصصی نیسان لیف 2018: نسل دوم محبوب‌تر!

نیسان لیف جدید اکنون نه تنها رنج حرکتی بیشتر معادل ۳۸۰ کیلومتر، بلکه یک تجربه رانندگی بهتر و جذاب‌تری را هم در اختیار راننده‌ها قرار می‌دهد. این خودرو همچنین اولین مدل نیسان است که از یک سیستم الکتریکی اقتصادی جدید بهره می‌برد که طبق ادعای کمپانی، سیستم‌های مختلف بازیابی انرژی در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ما با اطمینان نمی‌توانیم بگوییم که آیا نسل دوم نیسان لیف در اروپا موفق خواهد شد یا نه، ولی ما اخیراً نسخه اروپایی آن را تست کرده‌ایم و ایده‌ای کلی در مورد آن داریم. در این نقد و بررسی تخصصی، ما در جاده‌های کوهستانی تنریف اسپانیا برای آزمایش پرفورمنس خودرو رانندگی کردیم و برای بررسی دقیق توانایی‌های آن برای بازیابی انرژی، زمان زیادی را در انگلستان سپری نمودیم.

تفاوت‌های نیسان لیف ۲۰۱۸ نسخه اروپایی با دیگر نسخه‌ها چیست؟

نسخه اروپایی که علیرغم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان شامل بریتانیا هم می‌شود، یک تیونینگ شاسی ویژه برای ارائه تجربه‌های رانندگی پویاتر دارد.

در مقایسه با نسخه ژاپنی، نسخه اروپایی فنرهای نرم‌تری دارد، کمک فنرها و میل موج گیرهای آن سفت‌تر هستند (فقط ۸ درصد سفت‌تر) و ساختار کلی خودرو مقاوم‌تر شده تا به سیستم تعلیق بتواند با بهره وری بیشتری کار کند. همه این موارد روی هم رفته، از نظر ما، سواری با نسخه اروپایی نیسان لیف ۲۰۱۸ را بسیار بهتر کرده است.

در نسخه اروپایی این خودرو همچنین ضریب Lock-to-Lock فرمان، به جای ۳.۲ نسخه ژاپنی ۲.۶ است و تغییرات کلی دیگر اعمال شده روی سیستم فرمان، موجب عملکرد بهتر آن سر پیچ‌ها شده است.

روی هم رفته، این یک پکیج فوق العاده است. به لطف این تغییرات اعمال شده و تخصص بالای مهندسان نیسان، بادی رول خودرو فوق العاده بوده و خودرو همیشه چسبندگی خوبی به سطح جاده دارد و به طور کلی، راحتی سواری می‌توان گفت بالاتر از استانداردهای خودروهای ژاپنی است. همه این موارد در کنار پرفورمنس بالای خودرو که اکنون از موتور جدید خودرو بدست می‌آید، باعث شده تا نیسان لیف ۲۰۱۸ در مقایسه با نسل قبلی خود یک پیشرفت فوق العاده رو به جلو محسوب شود.

بیشتر در مورد پرفورمنس نیسان لیف ۲۰۱۸ به من بگو

پک باتری خودرو ۴۰ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و نیسان، خروجی‌های موتور آن را به ۱۴۸ اسب بخار نیرو و ۳۲۰ نیوتن متر افزایش داده که در مقایسه با مدل قبلی به ترتیب ۳۸ و ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

با این خروجی‌ها، اکنون خودرو قادر است صفر تا صد را در ۷.۹ ثانیه پر کند که در مقایسه با ۱۱.۵ ثانیه مدل قبلی پیشرفت فوق العاده خوبی محسوب می‌شود.

این خودرو هنوز هم در مقایسه با یک مدل مجهز به موتور احتراق داخلی حداکثر سرعت بالایی ندارد و در نیسان لیف ۲۰۱۸، این عدد در حال حاضر حدوداً ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. ولی به دلیل گشتاور بالایی که به صورت لحظه‌ای در اختیار راننده است، شتاب گیری خودرو فوق العاده بوده و از این نظر، مخصوصاً هنگام سبقت گرفتن در جاده‌های بین شهری خودرو عملکرد فوق العاده ای از خود نشان می‌دهد.

چقدر باید در مورد رنج حرکتی الکتریکی نگران باشم؟

باید در مورد این که چقدر می‌توانید با یک بار شارژ رانندگی کنید واقع بین باشید، ولی آپگریدهای اعمال شده روی خود ظاهراً لیف جدید را به خودرویی خوب از این نظر، برای خیلی‌ها تبدیل کرده است.

این که چقدر بتوانید به آن رنج حرکتی ۳۸۰ کیلومتر ادعا شده برسید به نحوه رانندگی شما و این که کجا می‌خواهید رانندگی کنید بستگی خواهد داشت. موتور را تحت فشار قرار دهید و رنج حرکتی کلی کاهش زیادی پیدا خواه کرد؛ کمی آرام‌تر با خودرو رفتار کرده و از تمامی سیستم‌های کمکی که برای کاهش مصرف انرژی لیف طراحی شده‌اند استفاده کنید و هیچ وقت نگرانی‌ای در این مورد نخواهید داشت.

بدون شک با گذر زمان، اصطلاحاً قلق تمام این موارد را به دست خواهید آورد. از این رو، بهتر است با صبر و حوصله و تمرین و تکرار، این قلق‌ها را پیدا کنید. از آن جایی که رانندگی با لیف به طور کلی یک تجربه بسیار آرامش بخش است، تلاش کردن و یافتن روشی برای این که چگونه خواهید توانست با آن مسافت بیشتری را رانندگی کنید می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

بیشتر در مورد این سیستم‌های کمکی که می گویید صحبت کنید

قابل توجه ترین آن‌ها حالت Eco است، که پرفورمنس خودرو را کاهش می‌دهد تا باتری خودرو بیشتری ظرفیت ممکن را داشته باشد، مورد دیگر یک حالت B گیربکس است که در لیف قبلی هم ارائه شده بود. این حالت میزان بازیابی انرژی از موتور خودرو را هنگام کاهش سرعت در مقایسه با حالت D گیربکس بیشتر می‌کند.

شاید مهم‌ترین تغییر نسل دوم لیف، e-Pedal جدید آن باشد. e-Pedal به نوعی مانند همان حالت B گیربکس عمل می‌کند، البته میزان بازیابی انرژی آن بیشتر است. به میزانی که نیسان ادعا می‌کند در صورت فعال شدن آن، شما می‌توانید ۹۰ درصد مواقع بدون نیاز به گرفتن پدال ترمز رانندگی کنید. به جای آن، شما می‌توانید از پدال گاز خودرو هم برای افزایش سرعت خودرو و هم برای کاهش آن استفاده کنید.

این سیستم حتی قادر است خودرو را به طور کامل متوقف هم بکند، نحوه کار آن بدین صورت است که درگ موتور الکتریکی در کنار فعال شدن الکتریکی ترمزها به هنگام کاهش سرعت، این توانایی را در اختیار e-Pedal قرار داده است. به همین دلیل است که سیستم حتی زمانی که باتری‌ها کاملاً پر هستند هم کار می‌کند. در سیستم‌های ترمزی که به قابلیت بازیابی انرژی مجهز هستند، در زمان پر بودن باتری‌ها امکان فعالیت آن‌ها وجود ندارد.

ولی این سیستم در مقایسه با دیگر سیستم‌های بازیابی انرژی موجود در رقبای که از پدل شیفترها استفاده می‌کنند خیلی تفاوتی ندارد و داشتن پدل شیفتر (شیفتر روی فرمان) می‌تواند کنترل بیشتری در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که e-Pedal همیشه فعال باشد، بدون شک شما آن لذت رانندگی بالا را تجربه نخواهید کرد، ولی این روش یک راه دیگر برای استفاده حداکثری از ظرفیت پک باتری خودرو محسوب می‌شود.

از این رو برای این که بتوانید به بهینه‌ترین شکل ممکن از ظرفیت باتری خودرو بهره برده و حداکثر رنج حرکتی با یک بار شارژ را داشته باشید، باید تمامی امکانات موجود را مورد استفاده قرار دهید. چیزی که روش دکمه‌ای نیسان به راحتی به شما اجازه انجام دادنش را نخواهد داد. روش دکمه‌ای...؟ منظور ما آن چهار مورد Eco، حالت D، B و e-Pedal است که در واقع نقش چهار حالت رانندگی را بازی می‌کنند. نیسان آن‌ها دقیقاً به این شکل طراحی نکرده، ولی در واقع آن‌ها مشابه حالت‌های رانندگی مختلف هستند. همه آن‌ها با سه کنترل مختلف فعال می‌شوند که دو مورد از این کنترل‌ها در جایی مشابه روی کنسول مرکزی خودرو قرار گرفته‌اند. سومی روی فرمان واقع شده است.

روی هم رفته، داخل کابین ما ۵۰ دکمه مختلف را توانستیم بشماریم. و این تنها مشکل کابین خودرو نیست.

کابین نیسان لیف ۲۰۱۸ چگونه است؟

در مقایسه با نسل قبلی خودرو، بدون شک کابین بسیار بهتر شده است. هنوز هم در برخی بخش‌های کابین شاهد استفاده از پلاستیک سخت هستیم، ولی کیفیت کلی بسیار بهتر شده است و طراحی عادی‌تر خودرو احتمالاً نظر مشتریان محافظه کارتر را به راحتی به خود جلب خواهد کرد.

با این حال هنوز هم تعداد دکمه‌های کابین بالاست و صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی آن در مقایسه با آن چه در نسل جدید فولکس واگن گلف یافت می‌شود بسیار کوچک است. این سیستم گاهی اوقات بسیار کند عمل می‌کند و مثلاً در سوئیچ کردن بین نقشه و منوی اصلی، تأخیر زمانی قابل توجهی وجود دارد که گاها به بالای یک ثانیه هم می‌رسد.

چیزی که بدتر از این مورد ما را اذیت می‌کند، موقعیت قرارگیری صندلی راننده است. به دلیل استفاده از پک باتری در کف خودرو، صندلی‌های جلو ارتفاع بالایی دارند که میدان دید راننده را بهتر کرده است. متاسفانه، ارتفاع فرمان خودرو قابل تنظیم نیست و به همین دلیل، نمی‌توانید آن را به خود نزدیک‌تر کنید. از این رو، عادت کردن به رانندگی با آن ممکن است کمی زمان بر باشد.

فضای بار خودرو با داشتن ظرفیتی برابر با ۴۳۵ لیتر در مقایسه با قبل بهتر شده و بیشتر از رقبای پلاگین هیبریدی این خودرو در بازار فعلی است. ولی باز هم، به دلیل وجود پک باتری در کف خودرو، هنگامی که صندلی‌های ردیف عقب را می‌خوابانید خبری از یک کف صاف نیست و اگر آپشن سیستم صوتی بوز را خریداری کرده باشید، یک جعبه بزرگ بخشی از فضای بار خودروی شما را خواهد گرفت.

شارژ کامل پک باتری‌های نیسان لیف ۲۰۱۸ چقدر طول می‌کشد؟

فقط به پریز معمولی دسترسی دارید؟ اگر این گونه است، تقریباً ۲۱ ساعت! خوشبختانه، همه مشتریان بریتانیایی این خودرو یک شارژر ۷ کیلوواتی را به صورت استاندارد دریافت می‌کنند؛ اگر در گاراژ خود جایی برای نصب آن داشته باشید، با کمک این شارژر کل پروسه شارژ کامل باتری‌های نیسان لیف ۲۰۱۸ به ۷.۵ ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. شب موقع خواب خودرو را به شارژ بزنید. تمام!

آیا عجله بیشتری برای شارژ باتری‌ها دارید؟ این بار به یک شارژر سریع نیاز خواهید داشت که می‌تواند فقط در ۴۰ دقیقه ۸۰ درصد ظرفیت باتری را شارژ کند.

قیمت گذاری و ارزش خرید نیسان لیف ۲۰۱۸

نیسان لیف ۲۰۱۸ در بریتانیا در چهار تریم مختلف به نام‌های ویزیا، آسنتا، ان کانکتا و تکنا و یک نسخه ویژه به نام ۲.Zero عرضه می‌شود که جایگاهی بین دو مدل قوی ان کانکتا و تکنا دارد؛ در این تریم ها میزان تجهیزات و آپشن های ارائه شده بسیار خوب بوده و قیمت گذاری خودرو هم در مقایسه با مدل قبلی و حتی رقبای لوکس‌تری مانند فولکس واگن e-Golf و بی ام و i3 بسیار رقابتی‌تر می‌باشد. به عنوان مثال، آسنتا در مقایسه با مدل قبلی تقریباً ۱۵۰۰ پوند ارزان‌تر شده است.

قیمت پایه این نسخه اکنون از ۲۱ هزار و ۹۹۰ پوند آغاز می‌شود (شامل ۴۵۰۰ پوند یارانه دولت) و همین آن را به خودرویی بسیار باارزش تبدیل کرده است.

چیز دیگری هست که باید در مورد نیسان لیف ۲۰۱۸ بدانم؟

اگر سیستم پرو پایلوت پارک را برای خودرو سفارش دهید، لیف ۲۰۱۸ قادر خواهد بود با فشردن یک دکمه توسط شما خود را پارک کند. این سیستم فقط به عنوان یک آپشن روی تریم قوی تکنا قابل سفارش است و بسیار سیستم باهوشی می‌باشد. در آن از سیستم دوربین ۳۶۰ درجه نیسان استفاده شده و حتی می‌تواند در پارکینگ‌هایی با فضای نه چندان خوب و موقعیت نامناسب هم به خوبی خودرو را پارک کند.

تکنا همچنین تنها مدلی است که از سیستم نیمه خودران جدید پرو پایلوت به صورت استاندارد بهره می‌برد. این سیستم درتریم ان کانکتا به صورت یک آپشن ارائه شده است. این سیستم که ترکیبی از کروز کنترل هوشمند و سیستم کمکی حفظ مسیر می‌باشد، به گونه‌ای طراحی شده که رانندگی با خودرو در بزرگراه بسیار راحت‌تر باشد.

سیستم‌های بسیار پیچیده‌تر در مقایسه با پرو پایلوت هم اکنون در بازار و روی مدل‌های رقیب وجود دارد و از این رو، خیلی نباید در مورد آن هیجان زده باشید.

نتیجه گیری

نیسان لیف نسل دوم را می‌توان یک مدل تکامل یافته از یک خودرویی که خود فوق العاده بود معرفی کرد، نیسان در حالی نسل دوم اولین خودروی تمام الکتریکی خود را روانه بازار کرده که بسیاری از شرکت‌های دیگر هنوز در طراحی و ساخت اولین خودروهای الکتریکی خود به مشکل خورده‌اند.

این مدل بدون شک در مقایسه با خودروی قبلی جذابیت‌های بیشتری در بازار دارد و این موضوع به لطف ظاهر عادی‌تر و بسیار شیک تر آن، به علاوه پرفورمنس بهتر و افزایش رنج حرکتی خودرو به دست آمده است.

ولی نیسان لیف از سویی دیگر در چند مورد، مانند طراحی کابین ایرادهایی دارد که برطرف شدن آن‌ها می‌تواند به بهتر شدن خودرو کمک شایانی بکند. ما انتظار داریم رقبای آینده این خودرو بخواهند به بهترین شکل ممکن، از این نقطه ضعف‌های لیف ۲۰۱۸ بیشترین بهره را به نفع خود ببرند.

نیسان ادعا می‌کند در حال حاضر ۹۴ درصد از مشتریان لیف ۲۰۱۸ از خودروی خود رضایت دارند، عددی که بیشتر از همه رقبای خودرو است. مدل قبلی نیسان لیف هم خودروی بسیار مطمئنی بود و به طور کلی، نیسان مشتریان بسیار وفاداری دارد. این که وفاداری مذکور تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد مشخص نیست، ولی چیزی که واضح است این که، شرکت‌های رقیب نیسان، می‌خواهند به بهترین شکل ممکن با لیف ۲۰۱۸ به رقابت بپردازند و این شرکت ژاپنی، کار بسیار سختی پیش رو دارد.

منبع ترجمه: مجله خودرو بریتانیا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "نقد و بررسی تخصصی نیسان لیف ۲۰۱۸: نسل دوم محبوب‌تر!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر
مهمان

به نظرتون به پراید می رسه؟؟؟