خودروهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بلاتکلیفند

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
خودروهای وارداتی با ارز 4200 تومانی بلاتکلیفند

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به خاطر ابلاغ نشدن دستورالعمل اجرایی در خصوص چگونگی دریافت مابه‌التفاوت ارزی از خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، هنوز تکلیف این خودروها و زمان تحویل آن‌ها به خریداران معلوم نیست.

کوورش مرشدسلوک، اظهار کرد: در دوره‌ای، دولت دلار را در نرخ ۴۲۰۰ تومان ثابت و اعلام کرد که تمام واردکنندگان باید کالای خود را با استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند.

وی با ذکر این‌که نزدیک به دو ماه بعد از آن، تصمیم دولت تغییر کرد و ارز ۴۲۰۰ تومانی منسوخ شد، یادآوری کرد: در پی آن دولت بخشنامه جدیدی داد و اعلام کرد کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده ولی هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند، باید مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ارز بازار ثانویه را پرداخت کنند.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این در حالی است که منطقاً امکان دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از کالاهایی که در گذشته ثبت سفارش شده و به مصرف کنندگان پیش فروش شده، وجود ندارد.

مرشدسلوک با ذکر این که تمام خودروهای متوقف در گمرک پیش از این در طول قراردادهای پیش فروش به قیمت قطعی به متقاضیان فروخته شده‌اند، اظهار کرد: در این وضعیت متقاضیان نمی‌پذیرند برای خودرویی که در گذشته خریداری کرده و بخشی از پول آن را هم پرداخت کرده‌اند مجدداً مبلغی به عنوان مابه‌التفاوت ارزی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در این وضعیت واردکنندگان خودرو ناچارند به بند فورس ماژور در قراردادهای پیش فروش خودرو استناد کنند و به متقاضیان بگویند با توجه به وضعیت جدید و بخشنامه دولت، باید مابه‌التفاوت ارزی را پرداخت کنند. با این حال بسیاری از مشتریان به این موضوع اعتراض دارند و به همین خاطر موضوع بلاتکلیف مانده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: در این شرایط منتظر دستورالعمل اجرایی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هستیم تا معلوم شود در خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند، چه مقدار مابه‌التفاوت و به چه صورت باید پرداخت شود، چون هم اکنون تکلیف این موضوع‌ها معلوم نیست.

وی یادآوری کرد: طبیعتاً تا آن زمان امکان ترخیص خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی و تحویل آن‌ها به متقاضیان وجود ندارد؛ پس امیدواریم مسوولان هرچه زودتر تکلیف این موارد را روشن کنند تا هم واردکنندگان خودرو و هم خریداران از بلاتکلیفی خارج شوند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar