خودروهای وارداتی مانده در گمرک ۱۳ بهمن ترخیص خواهند شد

شنبه 29 دی 97 ساعت 10:33
خودروهای وارداتی مانده در گمرک 13 بهمن ترخیص خواهند شد

تصویب ‌نامه هیئت وزیران در مورد تعین تکلیف خودروهای وارداتی ناشی از ثبت سفارش‌های غیرمجاز، ۲۷ دی در "روزنامه رسمی" منتشر شده که طبق قانون، ۱۵ روز بعد از انتشار یعنی از ۱۳ بهمن امسال، اجرایی می‌شود.

مصوبه هیئت وزیران که به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک مرکزی و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی به تصویب رسیده است، هفت بند و یک تبصره دارد و توسط اسحاق جهانگیری معاون نخست رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

در بند اول این مصوبه آمده است: ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب ‌نامه دارای قبض انبار اماکن گرمکی، مناطق آزادی تجاری  صنعتی یا ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشاء ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بلامانع است همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرو( اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود.

در تبصره بند نخست مصوبه مزبور آمده است: خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب ‌نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه ‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند و هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

بند دوم مصوبه هیئت وزیران می‌افزاید: خودروهای با ارز بیش از ۴۰ هزار دلار با محاسبه و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس شرایط بند یک این تصویب ‌نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص هستند.

بند سوم مصوبه یاد شده تاکید کرده است: فرصت ترخیص خودروهای موضوع بندهای یک و دو این تصویب‌ نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ تعیین می‌شود.

در بند چهارم تصریح شده است: در جهت صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، پیش از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب ‌نامه، گمرک بعد از اخذ تأییدیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام می‌کند.

بند پنجم می‌افزاید: ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی کماکان امکان ‌پذیر نبوده و مشمول این تصویب‌ نامه نیست.

در بند ششم هم تأکید شده اشت: اجرای این تصویب ‌نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد بود.

در بند پایانی و هفتم مصوبه هیئت وزیران هم آمده است: ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب ‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوط، ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar