خودروهایی که پس از ۱۶ مرداد ۹۷ به کشور وارد شدند اجازه ترخیص ندارند

بروزرسانی در: سه شنبه 25 دی 97 ساعت 14:26
خودروهایی که پس از 16 مرداد 97 به کشور وارد شدند اجازه ترخیص ندارند

درحالی وزیر صنعت از اجازه ترخیص خودروهایی که در گمرک مانده‌اند خبر می‌دهد که قرار است با اصلاح مصوبه گذشته دولت، خودروهایی که پس از ۱۶ مرداد وارد شده‌اند مشمول این بخشنامه نشوند و ظاهراً وزیر صنعت از تصمیم دولت برای این اصلاحیه اطلاعی ندارد.

طبق اخبار رسیده رییس کل بانک مرکزی باترخیص خودروهای وارداتی که پس از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده‌اند مخالفت کرده است پس دولت اجازه ورود بدون انتقال ارزخودروهای واردشده به گمرک به تاریخ بعد از سیاستهای جدید ارزی را نخواهد داد.

این درحالی است که رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در مورد بخشنامه گذشته هیئت دولت در خصوص ثبت سفارش‌های خودرو در گمرک گفته است:‌ به خودروهایی که در گمرک بودند اجازه ترخیص داده می‌شود ولی ثبت جدیدی انجام نخواهد گرفت. پرونده وارد کنندگان متخلف هم در قوه قضاییه مفتوح است و در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

کسب اطلاع از بانک مرکزی ولی حکایت از آن دارد که مصوبه دولت بناست اصلاح شود و مشمول خودروهایی که بعد از ۱۶ مرداد وارد گمرکات شده‌اند، نمی‌شود. این خودروها تنها به شرطی می‌توانند وارد کشور شوند که انتقال ارز را انجام دهند.

 تصویب نامه مصوب نشست مورخ ۹ دی ماه ۹۷ هیئت وزیران در مورد ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری، در طول نامه شماره ۱۳۷۱۶۱ در تاریخ ۱۶ دی ماه ۹۷ توسط معاون نخست رئیس جمهور ابلاغ شد.

پس از تغییر سیاستهای ارزی از خرداد ماه سال جاری بر اساس مصوبه دولت واردات بیش از ۱۳۳۰ قلم کالا از جمله خودرو به کشور ممنوع شده است، این در حالی است که نزدیک به ۱۲۰ میلیون دلار ارز دولتی در ۳ ماهه نخست سال برای واردات خودرو تخصیص داده شده ولی پس از ممنوعیت واردات، عملاً قسمت مهمی از خودروهای واردشده به گمرک امکان ترخیص پیدا نکرد.

همچنین در موضوع ثبت سفارشهای فاقد اعتبار که در سازمان توسعه تجارت ایران انجام شده بود نزدیک به ۶۵۰۰ خودرو با ثبت سفارشهای جعلی وارد کشور شدند که از این شمار نزدیک به ۱۹۰۰ دستگاه ترخیص و حدود ۱۴۰۰ دستگاه هم در محوطه‌های گمرکی توقیف شد.

۱۳ هزار خودرو در محوطه‌های گمرکی دپو شده است که طبق اعلام مسئولان زیربط با مصوبه یاد شده سازوکار لازم برای ترخیص این خودروها ایجاد شده است. واردات خودرو به همراه بیش از ۱۳۰۰ قلم کالای دیگر از خرداد ماه سال جاری با قرار گرفتن در گروه ۴ کالایی ممنوع شده است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar