دلایل تعویق در تحویل محصولات کارمانیا

دوشنبه 26 آذر 97 ساعت 12:17
دلایل تعویق در تحویل محصولات کارمانیا

پیرو طرح سوژه بد عهدی گروه خودروسازی کارمانیا، متقاضیان خواستار دلایل تعویق در تحویل خودرو BYDS7 توسط گروه خودروسازی کارمانیا شدند.

در این رابطه گفت‌وگویی با علیرضا زرین فکر مدیر روابط عمومی گروه خودروسازی کارمانیا؛ انجام شده که در ادامه آمده است:

ثبت نام برای خودروهای BYDS7 چه زمانی انجام شد و موعد تحویل این خودروها چه زمانی تعیین شده بود؟

زرین فکر: آذرماه سال ۱۳۹۶ طرح مشارکت پیش ثبت نام خودروی BYDS7 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برای تحویل در مرداد امسال انجام شد، ولی مشکلات اقتصادی ناشی از نوسانات شدید نرخ ارز و ثبت سفارش‌ها تقریباً از شب عید و به ویژه از اردیبهشت سال جاری گریبان‌گیر صنعت خودروسازی ایران شد.

در پی نوسانات نرخ ارز، نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای ثبت سفارش اعلام شد که متاسفانه ارز با این قیمت برای واردات قطعات به ما تعلق نگرفت، ضمن اینکه برای خودروهای BYDS6 که قطعات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کردیم، مجبور به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز شدیم که تقریباً برای هر خودرو ۱۰۰ میلیون تومان است.

شماری از خودروهای BYDS6 اکنون به متقاضیان تحویل داده شده و خودروسازی کارمانیا ضرر ناشی از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز را متحمل شده است، در حالی که متقاضیان این مسائل را نمی‌بینند.

شما ثبت نام برای خودروهای BYDS7 را سال پیش انجام دادید، چرا با توجه به زمزمه‌های تحریم در سال اخیر، همان موقع برای ثبت سفارش و واردات قطعات این خودرو اقدام نشد؟

زرین فکر: موضوع تجارت خودرو با تجارت‌های عادی دیگر تفاوت دارد و هیچ بنگاه اقتصادی معتبری دارایی‌های در گردش را به دارایی‌های ثابت تبدیل نمی‌کند. پس این گونه نیست که به محض اقدام برای پیش فروش یک خودرو، قطعات آن وارد شود.

هر گروهی برای اقدامات خود برنامه دارد. برنامه کارمانیا هم براساس زمان ثبت نام، ثبت سفارش در خرداد ماه ۹۷ بود و براساس برنامه و تجربیات پیش بینی می‌شد که ظرف ۳۰ تا ۴۰ روی قطعات CKD در کارخانه مستقر شود و تولید آزمایشی شروع شود.

همچنین براساس برنامه تدوین شده پیش بینی شده بود که حداکثر با چند هفته تأخیر خودروهای تولیدی به دست متقاضیان برسد، ولی هیچ کدام از این مسائل محقق نشد و متاسفانه BYDS7 هنوز آماده برای تحویل نیست.

با توجه به تأخیر در تحویل خودروها توسط شرکت‌های گوناگون خودروسازی این مسئله در اذهان خریداران ایجاد شده که علت به تعویق انداختن تحویل خودروها مسائلی از قبیل کمبود قطعات نیست، بلکه درخواست آنها برای افزایش قیمت از وزارت صنعت است و تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود، خودروهای خود را به متقاضیان تحویل نمی‌دهند، در این رابطه چه توضیحی دارید؟

زرین فکر: این مورد را نه می‌توانم رد و نه می‌توانم تأیید کنم، اینکه خودروسازی از عرضه خودروی خود به خاطر گران شدن امتناع کند، را اصلاً نشنیده‌ام.

گروه کارمانیا هر زمان که فروش قطعی انجام داده، حتی اگر در بازار قیمت‌ها افزایش یافته باشد، با همان قیمت‌های پیشین و براساس قرارداد خودرو را تحویل متقاضیان داده است. از سویی ما خودروی BYDS7 را به طور قطعی پیش فروش نکردیم، بلکه مشارکت در تولید بوده است.

ما نگرانی متقاضیان را درک می‌کنیم، مشکل متقاضیان اکنون تحویل خودرو نیست، چون همه می‌دانند وضعیت اقتصادی سخت شده است.

ولی اگر مشکل متقاضیان بحث قیمت است، باید بگویم که این موضوع از دست ما خارج است، چون در زمان ثبت نام به متقاضیان اعلام شده که قیمت این خودرو نزدیک به ۱۳۰ میلیون تومان براساس نرخ ارز در آن مقطع بوده است.

همچنین در خصوص زمزمه‌های تحریم باید بگویم این زمزمه‌ها در صنعت گم است، چون یک واحد صنعتی نمی‌تواند براثر این زمزمه برنامه ریزی صنعتی خود را تغییر دهد.

این مسائل به ما آسیب زد و یکی از آسیب‌ها شکایات متقاضیان بود که البته به آن‌ها کاملاً حق می‌دهیم.

ما همیشه در کنار متقاضیان خود خواهیم بود و تاکنون هم اگر قیمت قطعی را تاکنون اعلام نکرده‌ایم، به این علت است که می‌خواهیم مناسب‌ترین حالت لیزینگ بین ما و متقاضی ایجاد شود تا هم متقاضیان ما راضی باشند و هم شرکت در این دوران بحران به بهترین شکل کار خود را ادامه دهد.

چه شمار BYDs6 را تحویل داده‌اید و چه شمار BYDs7 را پیش فروش کرده‌اید و باید تحویل متقاضیان بدهید؟

زرین فکر: شماری از s6 ها را تحویل نداده‌ایم، اما تاکنون هیچ s7 را تحویل نداده‌ایم، ضمن اینکه اعلام شمار ثبت نام و شمار تحویل‌ها جزء اطلاعات محرمانه گروه است و نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

ولی ما شنیده‌ایم که نزدیک به ۴ هزار خودرو BYDS7 توسط شرکت پیش فروش شده است. چگونه قرار است پاسخگوی متقاضیان باشید و چه طرحی را برای جلب نظر آن‌ها دارید؟

زرین فکر: این تأخیر مورد تأیید ما نیست ضمن اینکه به ازای هر یک روز تأخیر ضرر بزرگی را متحمل می‌شویم، ولی به هرحال با توجه به وضعیت فعلی کشور این مشکل برای ما و دیگر خودروسازان کشور به وجود آمده است.

در پی راه حلی هستیم تا بتوانیم تحویل‌ها را انجام دهیم و یکی از راه‌هایی که مدیران ارشد گروه در خصوص آن فکر کرده‌اند پرداخت تسهیلات به خریداران خودرو BYDs7 با سود صفر درصد است تا از این طریق بخشی از افزایش قیمت جبران شود.

این وام را چه کسی قرار است به خریداران پرداخت کند؟

زرین فکر: گروه کارمانیا، البته پیش از این هم یکبار دیگر گروه کارمانیا به خاطر افزایش قیمت یک محصول به متقاضیان خود وام ۱۰ میلیون تومانی یک ساله پرداخت کرد.

مبلغ این وام چقدر است چون با توجه به وضعیت فعلی پیش بینی می‌شود افزایش قیمت رقم قابل توجهی باشد؟

زرین فکر: در خصوص جزئیات آن هنوز تصمیم گیری نشده است، ولی قطعاً پرداخت این وام بدون سود خواهد بود.

شما برای عمل به تعهد خود در مقابل متقاضیان باید قطعات مورد نیاز این خودرو را وارد کشور کنید، آیا اکنون برای ثبت سفارش و واردات با مشکل خاصی رو به رو هستید؟

زرین فکر: هم اکنون نه نرخ ارز نیمایی مشخصی است و نه ثبت سفارش برای قطعات خودرو باز شده است. ولی امیدواریم با رفع مشکل این دو مورد و قیمت گذاری دقیق امکان تحویل خودرو به متقاضیان و خریداران فراهم شود.

در مجموع نوع و نگرش گروه ما در قیمت گذاری این است که قیمت‌ها رقابتی و منصفانه باشد.

آیا گروه تولید کننده چینی پس از اعمال تحریم‌های جدید حاضر به عمل به تعهد خود است؟

زرین فکر: مشکل را باید در وهله اول تعریف کرد، بطور کلی تا زمانی که بین دولت ایران و چین مشکلی وجود نداشته باشد، ما هم مشکلی خاصی نخواهیم داشت. تحریم‌ها جدی است، ولی ما مشکل خاصی برای واردات این قطعات نداریم.

ولی مشکلاتی برای حمل کالا وجود دارد و هم اکنون تنها راه ارتباطی حمل کالا خط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که آن هم با توجه به حجم واردات فرآیندی زمان‌بر خواهد بود.

در خصوص نقل و انتقالات مالی آیا مشکلی وجود دارد و آیا بانک کنلون چین همکاری لازم را انجام می‌دهد؟

زرین فکر: مشکل نقل و انتقالات مالی به قوت خود باقی است، چون اگر بانک کنلون چین هم در خصوص مراودات مالی خود را از سربگیرد این موضوع در خصوص مراودات مالی کالاهایی صادق است که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار ندارد و از آنجا که قطعات CKD در فهرست تحریم قرار دارد، مبادلات مالی آن از طریق این بانک امکان پذیرنیست.

از گفت‌وگویی که با شما انجام شد نتیجه‌ای دقیقی در خصوص زمان تحویل خودروها و همچنین قیمت آن استنباط نشد، لطفاً در یک جمع بندی بفرمایید متقاضیان تا چه زمانی برای تحویل این خودروها باید صبر کنند؟

زرین فکر: زمان و قیمت معلوم نیست ولی تمام سعی ما جلب نظر متقاضی است و قطعاً برحسب وضعیت سعی می‌کنیم بهترین تصمیم را برای برآورده شدن نظر متقاضی اتخاذ کنیم. زمان تحویل این خودرو وابسته به تمام مواردی است که یاد کردم.

هم اکنون خط تولید آماده است و کارگران ما آموزش‌های لازم را برای تولید این خودرو کسب کرده‌اند، فقط ما منتظر درست شدن وضعیت تولید هستیم و به محض اینکه این وضعیت فراهم شود تولید را شروع خواهیم کرد.

مشتری در صورت انصراف چقدر سود انصراف دریافت می‌کند؟

زرین فکر: سود انصراف مطابق قرارداد به متقاضی تعلق می‌گیرد.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها برای "دلایل تعویق در تحویل محصولات کارمانیا"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
رضا
مهمان
دوباره با دروغ های پیاپی کارمانیا گذشت و گذشت و گذشت و سالها گذشت ولی هنوز هزاران خوانواده اسیر کارمانیا هستند. و هیچ کس نیست که به داد ما مالباختگان برسه ابتدای سال ۹۷ گفته بودند خط تولید بی وای دی اس ۶ را دارند و ما رفتیم با خیال راحت ثبت نام با قیمت قطعی ۱۱۴ میلیون انجام دادیم و به این امد که ۳ ماه بهد در ماه شهریور آن سال تحویلملن می دهند اول مدام امروز فردا کردند و بعد کم کم بهانه هایشان شروع شد و گفتند تحریم هستیم در خالی که در سال ۹۸ تعداد… بیشتر
وحید
مهمان

وقتی هر بچه ای فقط بخاطر ارتباطات سیاسی خودشون میشن تولید کننده خودرو همیشه. وزارت صنعت و دادگستری باید اینها رو سر جاشون بنوشته دزدکی کلاهبردار رو.

جواد
مهمان

متاسفم برای اون ابهت واعتمادی که کرمانی ها به خانواده برازوان داشتند.همان ابتدا کرمان خودرو خواهان ادغام با آنها بود.اما محسن براز وان و…..ازسرغرور نخواستند ونتیجه شد کلاه گشادی سر مردم رود.حال بیکار ننشینید وباشکایت وتحسن به حقوق خودمان برسیم

م
مهمان

از کارمانیا کلاه بردار تر خودروساز نداریم
نخرید ازش نخرید

محسن
مهمان

چرا اینقدر دروغ ، میگه مشکل متقاضیان الان تحویل خودرو نیست ؟!!!!!!! از پارسال ثبت نام کردیم ، یکسال بیشتر گذشته !!! حتما مشکلمون گرون بودن آجیل شبه یلداست از نظر آقای زرین فکر ، کارمانیا دیگه گندشو دراورده

علی
مهمان

دولت وسازمان حمایت از مصرف کننده قدری هوای مشتریان. ایران خود رو وسایپا را داره ولی. به نظر می رسد کاری برا ما نکند
ماضرر بزرگی می کنیم باید از قوه قضاییه بخواهیم کمکمان کند.

علی
مهمان

بهتره خریداران کارمانیا بخصوص اس ۷ با هم یک گروه تشکیل دهند و پیگیر ضررمالیشان باشند لااقل همه ضرر را ما نکشیم.

صفر ناصری
مهمان

باسلام وعرض ارادت بنده از کلیه عزیزانی که برای بی وادی اس ۷ ثبت نتم کردند تواهش دارم بیایین نسبت به اعتراض در جلوی مارمانیا از حق و حقوق خودمان دفاع کنیم در غیر این صورت هر روز با یه مشت دروغ مارا سر کار کذاشته با پول ما به سرمایه گذاری خود در شرکتهای خصوصی ادامه خواهند داد