دلیل مخالفت شورای نگهبان با طرح دو فوریتی سامادهی بازار خودرو چیست؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:37
دلیل مخالفت شورای نگهبان با طرح دو فوریتی سامادهی بازار خودرو چیست؟

با امضای یک فوریت طرح تعیین ضوابط و حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی به نظر می‌رسد که طرح ساماندهی بازار خودرو از اوایل هفته قبل کلید خورده باشد در حالی که به گفته یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، این طرح تا تصویب یک فوریت بعدی و اجرای قانونی آن حداقل ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد حین اینکه پیش بینی می‌شود در صورت هر نوع کاهش درآمدی دولت که بر خلاف قانون اساسی است، شورای نگهبان با ورود به این طرح مانع از اجرای آن شود.

در حالی یک فوریت طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو در مجلس به تصویب رسید که یک فوریت دیگر آن همچنان در دست بررسی است به همین دلیل عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک فوریت بعدی طرح ساماندهی بازار خودرو حداکثر ظرف یک ماه آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح می‌شود، اظهار داشت: برای ارائه یک فوریت بعدی طرح ساماندهی بازار خودرو و تصویب آن در صحن علنی مجلس، به زودی اطلاعات لازم از واردکنندگان و وزارت صنعت و معدن کسب و پس از انجام مراحل لازم، گزارش آن توسط کمیسیون تخصصی صنایع، آماده و برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود.

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به روند تصویب طرح دو فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو اظهار داشت: در جریان این طرح تا کنون صحبت‌های دو طرف از جمله دولت و واردکنندگان در کمیسیون صنایع و معادن مطرح نشده است، مسلماً کمیسیون صنایع و معادن و بنده به عنوان یکی از اعضا و متولی پیگیری این طرح، پای صحبت‌ها و دلایل دولت و واردکنندگان نشسته و سپس در این زمینه تصمیم گیری خواهیم کرد.

او با اشاره به هدف اصلی طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو است، تاکید کرد: ساماندهی بازار خودرو و متعادل کردن تعرفه‌ها از مهمترین اهداف طرح ساماندهی بازار خودرو است.

عضو ناظر شورای رقابت در مجلس همچنین با اشاره به زمان بر بودن تصویب و اجرای طرح دو فوریتی ساماندهی بازار خودرو، بیان کرد: با توجه به مشکلات حاصل از افزایش نرخ ارز و تعرفه‌ها بر بازار خودرو، پیش بینی می‌شود تصویب نهایی یک فوریت بعدی این طرح در مجلس و اجرای آن حداقل ظرف دو تا سه ماه آینده صورت گیرد.

ملکی افزود: گرچه با تصویب و قانونی شدن این طرح تا زمانی که این طرح به تصویب شورای نگهبان نرسد اجرایی نخواهد شد چرا که این احتمال وجود دارد دو فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو به دلیل کاهش درآمد دولت در این جریان مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفته و به مجمع تشخیص مصحلت ارجاع شود.

او خاطرنشان کرد: تا زمانی که این طرح به تأیید نهایی شورای نگهبان نرسد اجرایی نخواهد شد به همین دلیل پیش بینی می‌شود به دلیل مسائل و موضوعات موجود، این طرح به سرعت اجرایی نشود

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar