دولت باید اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را بدهد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:35
دولت باید اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را بدهد

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو باعث شده تولید قطعه برای قطعه سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد.

ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: به طور طبیعی در وضعیتی که آمریکا صنعت خودروی ما را تحریم کرده است ما هم باید شاهد تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای مقابله با تحریم و حمایت از صنعت خودرو و قطعه سازی باشیم.

وی با ذکر این که با این حال حداقل به طور رسمی تشکیل چنین کارگروهی اعلام نشده است، یادآوری کرد: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای است که دولت نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه در مواردی با قوانین مزاحم برای این صنایع مانع تراشی هم می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: نمونه روشن این وضعیت دو موضوع توقف طولانی مدت مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه و خودرو در گمرک و همچنین قیمت گذاری دستوری این محصولات است.

وی افزود: در یکی دو ماه گذشته به خاطر ناهماهنگی دستگاه‌های دولتی، مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع خودرو و قطعه سازی برای مدت طولانی در گمرک متوقف شد و تأثیر منفی در روند طبیعی تولید خودرو در کشور داشت.

خلخالی با ذکر این که قیمت گذاری دستوری و پیشگیری از واقعی شدن قیمت خودرو از دیگر مشکلات تحمیلی به این صنایع است، تصریح کرد: در چند ماه گذشته نرخ ارز و همچنین مواد اولیه صنعت خودرو و قطعه مانند محصولات پتروشیمی و فولاد افزایش بیش از دو تا سه برابری داشته است، ولی دولت اجازه واقعی سازی قیمت خودرو متناسب با افزایش هزینه‌های تولید را نمی‌دهد.

وی ادامه داد: قیمت گذاری دستوری و سرکوب قیمتی خودرو باعث شده تولید قطعه برای قطعه سازان و تولید خودرو برای خودروسازان با زیان همراه باشد و طبیعی است که هیچ بنگاه اقتصادی برای مدت زمان طولانی نمی‌تواند با زیان به فعالیت خود ادامه داد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران یادآوری کرد: هم اکنون به خاطر قیمت گذاری دستوری و زیان‌ده بودن تولید قطعات، شمار قابل توجهی از واحدهای قطعه‌سازی تعطیل و پرسنل آنها بیکار شده‌اند. شرکت‌های خودروسازی نیز به خاطر دولتی بودن با زیان مشغول به فعالیت هستند، در حالی که این وضعیت، صنعت خودروی ما را در برابر تحریم‌های آمریکا آسیب‌پذیرتر می‌کند.

وی اظهار کرد: دولت باید اجازه واقعی شدن قیمت خودرو را بدهد تا شرکت‌های خودروسازی از زیان فعلی خارج شده و بتوانند سود فعالیت خود را صرف داخلی سازی قطعات و تولید داخل کردن خودروها کنند و این تنها راه مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه صنعت خودرو است. با یک صنعت زیان‌ده نمی‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد.

براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar