رویدادهای مهم خودرویی در هفته اول اردیبهشت ۹۸

بروزرسانی در: جمعه 6 اردیبهشت 98 ساعت 22:53
رویدادهای مهم خودرویی در هفته اول اردیبهشت 98

کارنامه تولید خودرو در سال پیش که همراه با کاهش ۳۹ درصدی بود، را شاید بتوان مهم‌ترین خبر هفته اخیر قلمداد کرد. اگرچه کاهش تولید در سال ۹۷ با توجه به اعمال تحریم‌های بین‌المللی قابل پیش‌بینی بود با این حال مسوولان صنعتی کشور سال جدید را سال جبران کسری‌های خودروسازی خوانده‌اند و تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال جاری پیش بینی کرده‌اند.

براساس کارنامه تولید خودروسازان در سال ۹۷، سه خودروساز مطرح کشور در مجموع ۷۹۸ هزار و ۹۲۸ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در سال ۹۶ موفق به ثبت تیراژی بیش از یک میلیون و ۳۱۶ هزار دستگاهی شده بودند. کاهش تولید ۳۹ درصدی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ در وضعیتی است که تیراژ ماهانه خودروسازان در طول اسفند سال اخیر و در مقایسه با بهمن ماه روند صعودی داشته است. بررسی آمار ماهانه خودروسازان مطرح نشان می‌دهد تیراژ محصولات سواری آنها در اسفند و نسبت به بهمن، نزدیک به ۴۲ درصد رشد کرده است. همچنین ایران خودرو و شرکت خودروسازی سایپا در مجموع در طول اسفند سال اخیر ۷۴ هزار و ۳۳۱ دستگاه محصول سواری به تولید رسانده‌اند، حال آنکه در بهمن تیراژ ۵۲ هزار و ۳۲۵ دستگاهی داشته‌اند. ولی خبر دیگری که در طول هفته جاری در خیلی از رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد پیشنهاد عضو کمیسیون صنایع مجلس برای برگزاری کمپین نخریدن خودروی نو بود.

کمپینی که نزدیک به چهار سال پیش دومین صنعت بزرگ کشور را تا لبه پرتگاه برد. در راستای اظهارنظر این نماینده مجلس در یادداشتی این سؤالات مطرح شد که آیا پیشنهاد این نماینده مجلس برای نخریدن خودرو با آگاهی از وضعیت خاص سیاسی و اقتصادی کشور عنوان شده یا تنها انتقاداتی را متوجه عملکرد خودروسازان کرده است؟ و سؤال دیگر اینکه مردم برای از سرگذراندن تحریم‌های تحمیلی باید به چه اعمالی تشویق شوند تا اقتصاد کشور بیش از این دچار رکود نشود؟ چون که به‌طور حتم نخریدن خودرو و راه‌اندازی کمپینی دیگر، جز به خطر انداختن هزاران شغل و بیکاری کارگران و رکود در دومین صنعت کشور که در زمره صنایع پیشرو هم محسوب می‌شود، نتیجه دیگری در برنخواهد داشت. چرایی اجرا نشدن قیمت‌گذاری براساس حاشیه بازار و همچنین مسیر رسیدن به تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی در سال جاری را نیز می‌توان در زمره اتفاقات خودرویی در هفته جاری خواند.

رضا رحمانی در پاسخ به سؤال در خصوص عدم اجرای آزادسازی قیمت خودرو عنوان کرده بود که فرمول پیش بینی شده برای قیمت‌گذاری تا اندازه‌ای جواب داده، اگرچه هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده و در آینده نتیجه بهتری از این روش قیمت‌گذاری خواهیم گرفت. وی همچنین در خصوص ملزومات اجرای کامل آزادسازی قیمت خودرو تاکید کرده بود که این نکته باید در نظر گرفته شود تا زمانی که تیراژ به روال عادی برنگردد به‌طور طبیعی این روش جوابگو نخواهد بود، ولی هم اکنون که تولید افزایش یافته است، آثار این روش نمایان خواهد شد. به این ترتیب رضا رحمانی زمان اجرای آزادسازی قیمت‌ها را به افزایش تیراژ خودرو در دو گروه خودروساز کشور موکول کرده است. ولی فروش اموال غیرتولیدی، مازاد و همچنین عرضه سهام خودروسازان که در بسته حمایتی دولت از زنجیره خودروسازی کشور بر آن تاکید شده از ابتدای سال جاری هم ادامه دار بوده است؛ به صورتی که در هفته جاری دو گروه ایران خودرو وسایپا گزارش‌هایی در این خصوص ارائه کردند.

در ادامه اینکه خبری هم از خودروهای ناقصی در دو گروه ایران خودرو و سایپا در هفته جاری منتشر شد با این مضمون که دو گروه از سال پیش هر کدام نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه محصول ناقص که دارای کسری قطعه هستند، در کف کارخانه دارند. با توجه به این آمار، به‌نظر می‌رسد در حال حاضر در مجموع حدود ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در دو خودروساز بزرگ کشور وجود دارد که فعلاً امکان تجاری شدن آنها نیست و ایران خودرو و سایپا باید منتظر بمانند تا قطعات لازم تأمین شود.

دنیای اقتصاد

قیمت روز خودرو

فروش نقدی ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "رویدادهای مهم خودرویی در هفته اول اردیبهشت ۹۸"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
منصور
مهمان

حالا با این قیمتا امثال انتظار فروش بیشتر هم دارن دلار که فعلا قیمتش تقریبا ثابته اگه ثابت بمونه هم خودرو سازی هم دلالا فروش وسودشون خیلی پایین میاد اینایی هم که خودرو میخرن اکثرشون تو فکر سود وفروش گرونتر تو نمایشگاه هستن نه اینکه مصرف کننده واقعی باشن

saman
مهمان

مردم نخرید نخرید نخرید
درسته چند هزارتا جوون بیکار میشن عوضش یه ملت گرون نمیخرن و از دست خودروسازای کلاه بردار راحت میشیم
این همه جوون بیکار داریم اینم روش
بخدا از دست سایپا و…خلاص شیم یچیز دیگس