رویدادهای مهم خودرویی در هفته دوم اسفند ۹۷

پنج شنبه 9 اسفند 97 ساعت 13:32
رویدادهای مهم خودرویی در هفته دوم اسفند 97

مرور اخبار این هفته صنعت و بازار خودرو کشور نشان می‌دهد «تحمیل قیمت به خودروسازان»، «کاهش تولید و سهم خودروسازان خصوصی»، «حضور قریب‌الوقوع پژو در بازار آمریکا»، «دپوی ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو داخلی» و همچنین «تزریق پول به قطعه‌سازان»، در صدر اتفاقات قرار داشته‌اند.

تحمیل قیمت به خودروسازان

یکی از مهم‌ترین اخبار خودرویی در هفته جاری، اظهارات احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران مبنی‌بر تحمیل قیمت به خودروسازان از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. وی تاکید کرد که «ایران خودرو و سایپا با دستور مستقیم وزارت صنعت، قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از بازار را برای فروش فوری محصولاتشان لحاظ کرده‌اند.» نعمت بخش عنوان کرد که «به‌طور مثال، شرکت خودروسازی سایپا مجبور شده با دستور وزارت صنعت، پراید را که در بازار ۴۵ میلیون تومان است، ۳۷ میلیون تومان بفروشد.» مرور قیمت‌های ارائه شده از طرف خودروسازان در فروش فوری گذشته و مقایسه آنها با نرخ‌های بازار، اظهارات دبیر انجمن خودروسازان را تأیید می‌کند. خودروسازان قرار بود محصولات خود را طبق فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار» به فروش برسانند، ولی فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروها نشان می‌دهد این فرمول رعایت نشده است. کارشناسان عقیده دارند تداوم دخالت وزارت صنعت در بازار خودرو، نه تنها آرامش را به آن باز نخواهد گرداند، بلکه موجب آشفتگی و افزایش قیمت بیشتر هم خواهد شد. خودروسازان از اواخر هفته پیش و به دستور وزارت صنعت، طرح فروش فوری روزانه را در دستور کار قرار داده‌اند، به طوری که هر روز برای ۲۰ درصد تولید خود که رقمی نهایتاً هزار دستگاه در مجموع است، فروش فوری می‌گذارد. ازآنجاکه این فروش فوری‌ها با قیمت‌های دستوری وزارت صنعت انجام می‌شوند، چندان امیدی به اثرگذاری آنها در کاهش قیمت‌ها در بازار و حذف دلالی و واسطه‌گری نیست.

آب رفتن سهم خصوصی‌ها در بازار

در هفته جاری ولی اعلام آمار تولید خودروسازان بخش خصوصی نشان داد سهم آنها در بازار کاهشی شده است. خصوصی‌ها در آمارهای قبلی سهمی ۱۷ درصدی از بازار داشتند، ولی آمار جدید نشان می‌دهد سهم آنها به حدود ۱۳ درصد رسیده است. طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت که به ۱۰ ماه امسال مربوط می‌شود، شرکت‌های بخش خصوصی توانسته‌اند در مجموع ۸۵ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. با این حساب، تولید خصوصی‌ها در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال اخیر نزدیک به ۱۸.۵ درصد کاهش را تجربه کرده است. بعضی از این شرکت‌ها در دی ماه هیچ تولیدی نداشته‌اند و معلوم نیست آیا شرکای عمدتاً چینی‌شان می‌خواهند در ایران بمانند یا قصد رفتن دارند.

کاهش تولید و سهم بازار خودروسازان خصوصی ولی ظاهراً از چشم وزارت صنعت، معدن و تجارت پنهان نمانده است، چه آنکه این هفته اعلام شد احتمالاً دولت اعتباراتی را برای بخش خصوصی صنعت خودرو در نظر خواهد گرفت. آن طور که فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اوایل هفته در واکنش به مشکل سرمایه در گردش و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد، احتمالاً از محل ۴۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای توسعه صنایع، اعتباراتی هم برای خودروسازان بخش خصوصی در نظر گرفته خواهد شد.

آمریکا مزد پژو را داد

ولی این هفته مدیرعامل پژوسیتروئن خبر از بازگشت این خودروساز به بازار ایالات متحده آمریکا داد. بنا بر اعلام کارلوس تاوارس، به زودی یکی از برندهای این شرکت خودروسازی به بازار آمریکا بازمی‌گردد. اگر این اتفاق رخ دهد، پژوسیتروئن می‌تواند بعد از نزدیک به سه دهه، مجدداً به بازار آمریکا وارد شود، اگرچه البته کار خیلی سختی برای رقابت با غول‌های این بازار خواهد داشت.

بازگشت پژوسیتروئن به آمریکا ولی برای ایرانی‌ها یادآور دوبار خروج این خودروساز از صنعت و بازار خودرو کشور است. پژویی‌ها یک بار در سال ۲۰۱۲ و به خاطر برقراری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و همچنین خرید بخشی از سهام این کمپانی توسط جنرال موتورز آمریکا، ارتباط خودروسازی خود را با ایران قطع کردند. این برند اروپایی در پسابرجام به ایران برگشت، ولی همان طور که مدیران ارشدش پیش‌تر هشدار داده بودند، به خاطر تحریم صنعت خودرو کشور از طرف آمریکا، برای بار دوم چمدان‌ها را بستند و رفتند. در همان روزهایی که پژوسیتروئن به ایران برگشته و مشغول فعالیت بود، یکی از مدیران ارشد این کمپانی اعلام کرد «اگر دوستان آمریکایی ما مجدداً کشور شما را تحریم کنند، چاره‌ای جز ترک ایران نداریم.» این گفته وی را مسوولان وزارت صنعت و ایران خودرو خیلی جدی نگرفتند، ولی با خروج آمریکا از برجام، پژوسیتروئن نخستین شرکتی بود که آماده رفتن شد و رفت. اکنون به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به نوعی مزد پژوسیتروئن را داده‌اند، چه آنکه قصد دارند در ازای پشت کردن این خودروساز به ایران، سهم احتمالاً ناچیزی از بازار خود را در اختیار این کمپانی قرار دهند.

دپوی ۱۲۰ هزار خودرو

در این هفته ولی دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در اظهارات خود خبر از دپوی ۱۲۰ هزار دستگاه محصول در ایران خودرو و سایپا هم داد. به گفته آرش محبی‌نژاد، اگر این تعداد خودرو راهی بازار شود، قیمت‌ها شکسته خواهند شد. این بخش از اظهارات وی چندان هم بی‌حاشیه نبود، چه آنکه خیلی‌ها گمان می‌کنند ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو دپویی، به عمد از طرف خودروسازان راهی بازار نمی‌شوند تا قیمت‌ها بیشتر بالا برود. با این حال ممکن است منظور دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی از ۱۲۰ هزار خودرو دپویی، محصولات ناقص و دارای کسری قطعه باشد.

محبی‌نژاد ولی در بخش دیگری از اظهاراتش، خبر از پرداخت بخشی از نقدینگی وعده داده شده از طرف دولت به قطعه‌سازان داد. بنا به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از کمک چهار هزار میلیاردی که دولت برای زنجیره خودروسازی کشور در نظر گرفته، پرداخت شده است. ازآنجاکه اظهارات آرش محبی‌نژاد به اواسط هفته مربوط می‌شود، احتمالاً تا به امروز رقم موردنظر افزایش یافته است. دولت چندی پیش تصمیم گرفت در راستای کمک به زنجیره خودروسازی، چهار هزار میلیارد تومان با محوریت تسویه بخشی از بدهی خودروسازها به قطعه‌سازان پرداخت کند. قرار است کل این مبلغ در اختیار قطعه‌سازان گذاشته شود تا آنها بتوانند روند تأمین قطعات را تسریع و در نتیجه، تیراژ افزایش یابد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

2 دیدگاه ها برای "رویدادهای مهم خودرویی در هفته دوم اسفند ۹۷"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
امیر 77
مهمان

ثبت نام نمی کنید؟؟؟

امیر 77
مهمان

ثبت نام کنین؟؟؟