سایپا زه روی درب پراید را به عنوان آپشن می‌فروشد

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سایپا زه روی درب پراید را به عنوان آپشن می‌فروشد

تأثیر بالا رفتن قیمت ارز آنقدر بر قیمت قطعات خودرو تأثیر گذاشته که خودروسازان کم کم قطعات خودرو مانند زه پراید را از روی خودروهای صفر کیلومتر حذف می‌کنند و همان قطعات حذف شده را به عنوان آپشن به متقاضی تحمیل می‌کنند.

منظور از تحمیل شرایطی‌ است که خودروساز برای متقاضی به وجود می‌آورد تا اگر خریدار آن را قبول نکرد و خواست بیرون از کارخانه آن را نصب کند، خودرو از گارانتی خارج می‌شود.

در جدیدترین اقدام سایپا، زه بغل پراید از دایره قطعات خوردو خارج شد و به گروه اپشن‌های خودرو پیوست. درصورتیکه متقاضیان بخواهند از زه بغل پراید بهره‌مند شوند، باید به طور جداگانه در محل تحویل خودرو ۳۷ هزار تومان بپردازند.

البته این مسئله برای خریداران تازگی ندارد، چون که قبل از این شاهد حذف جعبه ابزار، ضبط و دزدگیر در هنگام تحویل خوردو بودند. ضمن آنکه خودرو کاملاً صفر کیلومتر یعنی با باک خالی به آنها تحویل داده می‌شد. این درحالیست که اگر متقاضی بخواهند ضبط و دزدگیر را خارج از کارخانه نصب کنند، خودرو از گارانتی خارج می‌شود و بابت دیگر مشکلات هم نمی‌تواند به نمایندگی مراجعه کند. از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که تاثیرگذاری ایربگ نصب شده روی بسیاری از خودروهای داخلی به ویژه پراید، در شک و تردید است.

در چند هفته پیش که قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت، مجلسیان و وزارت صنعت اعلام کردند که خودروسازان مجاز به افزایش بی‌رویه قیمت محصولات‌شان نیستند چراکه نزدیک به ۸۰ درصد قطعات مصرفی آنها تولید داخل است و فقط ۲۰ درصد قطعات از خارج کشور تأمین می‌شود. همینطور به بسیاری از تأمین کنندگان قطعه، ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفته است. پس افزایش قیمت ارز نباید تأثیر زیادی در قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

از همین روی وزیر صنعت افزایش نرخ تا ۹.۶ درصد و مجلسیان تا ۵ درصد افزایش قیمت را برای خودروسازان داخلی مجاز و منطقی اعلام کردند. این رقم‌ها برخلاف نظر خودروسازان بود، آن‌ها اعتقاد داشتند که قطعات مصرفی بیش از این افزایش قیمت داشته و همین امر هفته گذشته خودروسازان را به مجلس کشاند تا علت‌های افزایش قیمت خودرو را آنالیز کنند.

بعد از آن «سعید باستانی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، منشاء افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو را نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه تولید، افزایش قیمت خودروهای وارداتی و آثار تورمی ناشی از آن و تنوع آپشن خودروها دانست. یعنی مواردی که باعث شدند تا زه بغل پراید هم از قطعات اصلی بدنه حذف شود و به عنوان اپشن به حساب بیاید.

با آنکه خودروسازان قیمت محصولات‌شان را بر پایه هزینه‌های تولید محصول افزایش می‌دهند و نه الزامات مسئولان، ولی گویا این افزایش نرخ که در هفته‌های پیشین به ۱۰ درصد رسید، پاسخگوی هزینه‌های خودروسازان نیست و آنها را مجبور کرده تا وسایل و قطعات محصول، نظیر زه بغل که امکان آسیب دیدگی به در را کاهش می‌دهد، حذف کنند.

با این حال نباید از نظر دور داشت که زه، قطعه‌ای روی بدنه است که حذف آن در ظاهر خودرو قابل تشخیص است ولی درصورت حذف قطعات فنی و کاهش کیفیت آنها، متقاضیان بی خبر از تغییرات اتفاق افتاده با مشکلات عدیده‌ای رو به رو خواهند شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

22 دیدگاه ها برای "سایپا زه روی درب پراید را به عنوان آپشن می‌فروشد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
kia
مهمان

دو سال دیگه پراید می خری ی دونه لاستیک بهت میدن میگن اگه می خوای رینگ و قالپاق بندازیم سرش(به عنوان آپشن)
البته این رو هم میگن که اگه بخوای آپشنال بخری فلان تومان بریز حساب ی چوب هم بهت بدیم که باهاش لاستیک رو برونی

علی
مهمان

بخدا اینا گدایی رو از حد گذروندا اند من بخاطر کارم که مربی آموزشگاهم مجبور شدم پراید صفر بگیرم الان خر هم ار بغل ماشین رد میشه رنگ درهاش میره اینا باید روز قیامت جواب مردمو بدن

javad
مهمان

اگه الان حضرت ایوب در ایران بود کاسه صبرش لبریز شده بود . هر کسی این آشغال ها رو بخره هم به خودش هم به خانوادش و هم به مردم ظلم کرده . خدایی نگیرین برید دست دوم سوار شید امتحانش روپس داده باشه کم کار کرد بگیرین . دو سال صفر نگیریم .

مجید
مهمان

مصرف پرایدهای ۹۴ به بالا فوق العاده بالاس به این ملت خر هر چقدر سوار شی کمه خودشون سوار دادن به اینا کاش درد ملت فقط ماشین بود

صادق
مهمان

هم مرگ بر جهان شما نیز بگذرد
هم رونق زمان شما نیز بگذرد

اب اجل که هست گلوگیر خاص و عام
بر حلق و بر دهان شما نیز بگذرد

ای تیغتان چو نیزه برای ستم دراز
این تیزی سنان شما نیز بگذرد

چو داد عادلان به جهان در بقا نکرد
بیداد ظالمان شما نیز بگذرد

سیف فرغانی

Reza
مهمان

من چن ماهی میشه گرفتم ماشینو البته مجبور شدم بگیرم.اشغال تر از این وجود نداره.همه چیش ضعیفه.الحق که حروم خورن اونایی که تو رأس قدرت سایپان

یک ایرانی
مهمان

اپشن؟؟؟؟؟؟ مثلا اسمش میشه اپشن فوق العاده پراید :زه در واقعا ۲۵۰۰سالو تو ۳۰-۴۰سال به فنا دادیم اخه این اپشنه؟؟؟

mehdi
مهمان

به یزدان اگر ماخرد داشتیم
کجااین سرانجام بدداشتیم
متاسفم

مهمان
مهمان

امام زمان خودت ظهور کن

farbod
مهمان

منتظر ظهور کسی نباش
خودمون باید ظهور کنیم امام زمان خود ماییم فقط کافیه یک ماه تحریم کنیم اشغال سازهای وطنی رو بخدا قسم رو پراید سانروف و دوربین عقب با صندلی هشت جهته تمام برقی میزارن

سپهر
مهمان

نخر برادر,نخر تا درست بشه

سینا
مهمان

هر دم از این باغ بری میرسد تازه تر از تازه تری میرسد!!!