سرنوشت خودروهای مشارکتی در هاله‌ای از ابهام

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سرنوشت خودروهای مشارکتی در هاله‌ای از ابهام

خروج آمریکا از برجام و مواضع تعدادی از کمپانی‌های خارجی، آینده خودروهای مشارکتی تولیدی در کشور را در شک و تردید قرار داده است.

با اجرایی شدن برجام صنعت خودرو با موج درخواست خودروسازان خارجی برای مشارکت در تولید و حضور در بازار کشور مواجه شد. در پی همین تقاضاها بود که همکاری ایران خودرو با پژو، سایپا با سیتروئن و کیا، و هیوندای با کرمان موتور شروع و تولید خودروهای مشارکتی با همکاری خودروسازان داخلی و خارجی کلید خورد. حاصل این همکاری‌ها تولید و عرضه خودروهایی مانند پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3، هیوندای اکسنت و سراتو به طور داخلی‌سازی شده بوده است.

ولی خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار این کشور به کمپانی‌های بین‌المللی برای قطع همکاری با ایران، موجب ایجاد شک و تردید در سرنوشت خودروهای مشارکتی تولیدی در کشور شده است.

در این خصوص چندی پیش پژوسیتروئن اعلام کرد که به علت تحریم‌های آمریکا فعالیت‌های خود را در ایران تعلیق می‌کند. البته این کمپانی اضافه کرد که با حمایت دولت فرانسه در حال مذاکره با آمریکا برای اخذ مجوز فعالیت در ایران است.

این موضع گیری خودروساز فرانسوی سرنوشت آینده همکاری ایران خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن را در شک و تردید قرار داده است و فعلاً نه طرف فرانسوی و نه طرف ایرانی موضع گیری رسمی در رابطه با سرنوشت خودروهای مشترک تولیدی نداشته‌اند.

از آن طرف هم سرنوشت همکاری کرمان موتور با هیوندای کره جنوبی در شک و تردید قرار دارد؛ اگر چه که نه طرف خارجی و نه طرف داخلی هنوز هیچ کدام موضع گیری رسمی در خصوص آینده همکاری‌ها نداشته‌اند و سرنوشت خودروهای هیوندای آی ۲۰ و اکسنت تولیدی در ایران نامعلوم است.

علاوه بر آن کمپانی سایپا خودروی سراتو را با همکاری کیا و شرکت خودروسازی بهمن خودروی مزدا را با مشارکت مزدای ژاپن تولید می‌کنند که سرنوشت این خودروها هم نامعلوم است.

این وضعیت ابهام و مطرح بودن احتمال توقف تولید بعضی خودروهای مشارکتی موجب شکل گیری فضایی برای سوءاستفاده دلالان و واسطه‌های بازار خودرو شده است؛ به نحوه‌ای که قیمت خودروهای مشارکتی موجود در بازار در اندازه زیادی افزایش یافته است.

برای مثال در حالی که قیمت کارخانه خودروی مزدا ۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است قیمت بازار آن به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. همینطور پژو ۲۰۰۸ هم در حالی از طرف کارخانه به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان عرضه می‌شود که قیمت آن در بازار به ۱۹۳ میلیون تومان رسیده است.

قیمت کارخانه‌ای سراتو ۲۰۰۰ اتوماتیک آپشنال هم در حالی معادل ۱۱۳ میلیون تومان است که در بازار به قیمت ۱۶۲ میلیون تومان عرضه می‌شود. خودروی هیوندای اکسنت هم در حالی به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان از طرف کارخانه عرضه می‌شود که قیمت بازار آن به ۱۵۷ میلیون تومان رسیده است.

در این خصوص علیرضا پورحسنی نمایشگاه دار و کارشناس بازار خودرو دز مورد علت رشد زیاد قیمت‌ها در این بازار می‌گوید: یکی از دلایل، خارج شدن آمریکا از برجام است چون فروشندگان فکر می‌کنند خودروسازان خارجی از کشور خارج می‌شوند و تولید خودروهای مشترک متوقف می‌شود. همین مساله موجب آشفتگی بازار و رشد هنگفت قیمت‌ها شده است.

وی یادآوری می‌کند: علاوه بر این قیمت ارز هم رشد بسیار زیادی داشته است و خواه ناخواه افزایش نرخ ارز تأثیر خود را بر قیمت تمام خودروهای وارداتی و داخلی نشان می‌دهد.

در این وضعیت به نظر می‌رسد روشن شدن شرایط همکاری خودروسازان داخلی و خارجی و همینطور رفع ابهام در خصوص سرنوشت خودروهای مشارکتی تولیدی در ایران موجب قطع دست دلالان و واسطه‌ها و کاهش قیمت این خودروها در بازار خواهد شد.

البته به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، با قیمت‌های فعلی، خرید و فروش زیادی در بازار خودرو انجام نمی‌گیرد و مصرف کنندگان واقعی اقدام به خرید خودرو نمی‌کنند.

سعید موتمنی با تصریح بر اینکه قیمت‌های فعلی خودرو حبابی است به مصرف کنندگان توصیه می‌کند فعلاً از خرید خودرو خودداری کرده و بعد از برطرف شدن آشفتگی بازار و کاهش یافتن قیمت‌ها، نسبت به خرید و تأمین نیاز خود اقدام کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar