سرنوشت واردات ۱۰۰ هزار خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
سرنوشت واردات 100 هزار خودرو

رئیس فراکسیون مبارزه با فساد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر پایه گزارش دستگاه‌های امنیتی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو با تخلف وارد ایران شده است.

امیر خجسته در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: پیش از آنکه ثبت سفارش خودرو ممنوع شود ۵ خانواده، خودروهای مدرن وارد کرده بودند که بعد از اعلام ممنوعیت شش ماهه ثبت سفارش خودرو آنها را فروختند.

وی گفت: بعد از اعلام ممنوعیت ثبت سفارش خودرو از ۱۳ تا ۲۱/ ۹۵/۱۰ سی و چهار هزار خودرو در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت هر شب از ساعت ۲ تا ۴ بامداد ثبت شد که اسناد آن موجود است.

خجسته افزود: از این شمار وارداتِ ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو قطعی شده است.

وی گفت: اینکه می گویند سامانه ثبت سفارش در آن مدت هک شده است چنین چیزی نیست بلکه ورود به این سامانه غیر قانونی است و ورود این خودروها هم قاچاق محسوب می‌شود.

خجسته افزود: تحقیق و تفحص را با امضای ۵۰ نماینده از گمرکات آغاز کردیم و مشخص شد که گمرک از ورود این خودروها در عین ممنوعیت واردات اطلاع داشته است.

وی گفت: گروه مشخص شده به وسیله مجلس در گمرک برای ادامه بررسی‌ها مستقر می‌شود.

خجسته افزود: نباید این طور باشد که ۳۰ دستگاه نظارتی واردات غیرقانونی خودرو را می‌بینند ولی به دوش یکد یگر می‌اندازند.

وی گفت: از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم قدرتمند وارد این مسائل شوند.

خجسته افزود: در نشت با رئیس گمرک و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنان خواهیم گفت که ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو، چطور و از چه طریقی وارد ایران شده است!؟

وی گفت: چند ماه است که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته‌ایم لیست شمار آل. سی‌های باز شده، ثبت سفارش ۳۴ هزار خودرو و تضامین گمرکی که پرداخت نشده است به ما اعلام کنند ولی تا به حال چنین لیستی به ما داده نشده است.

خجسته افزود: سامانه نیما کار خوبی بود ولی از آن بد استفاده شد.

وی گفت: بر پایه این سامانه به ورود کالاها ارز دولتی اختصاص می‌یابد ولی بعضی کمپانی‌های وارد کننده کالاهای خود را با نرخ ارز آزاد در بازار می‌فروشند.

خجسته افزود: در حالی که خودروسازان داخلی با قیمت ارز دولتی قطعات را وارد می‌کنند با چه مجوزی قیمت خودروهای خود را افزایش دادند!؟

سامانه گمرک هم هک شده است

علی علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت هم در این برنامه گفت: از ۹۵/۱۰/۱۳ تا ۱۰/۲۲ همان سال بیش از ۳۴ هزار خودرو ثبت سفارش شد و در آن تاریخ سامانه ثبت سفارش به طور خودکار شناسانه بود.

وی افزود: این ثبت سفارش‌ها به طور غیر فعال درآمده و به معنای آرشیو کردن و دیده نشدن آنها در سامانه است.

علی آبادی گفت: اگر ثبت سفارش ۳۴ هزار خودرو از آرشیو خارج شود غیر قانونی است.

وی افزود: همان طور که در سامانه ثبت سفارش برای ثبت ۳۴ هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک هم این اتفاق افتاد و بیش از هزار و ۹۰۰ خودرو از گمرک ترخیص شد که غیر قانونی است.

علی آبادی گفت: در حالی که واردات ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو غیر قانونی است برای تعدادی از آنها چگونگی ایجاد شدنش اشکال دارد ولی برای بعضی‌ها مثل ثبت سفارش اولیه ۳ نماینده رسمی این مساله اصالت داشته ولی تمدید آن یا واریز کارمزد غیر قانونی بوده است.

وی افزود: بعضی هم در دوره توقف ثبت سفارش، واردات خودرو را ثبت کرده‌اند که غیر قانونی است.

علی آبادی گفت: این موضوع را با نامه رسمی به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و گمرک ارسال کردیم و هیچگاه ورود ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو و ثبت سفارش ۳۴ هزار خودرو را تکذیب نکردیم.

وی افزود: سامانه ثبت سفارش بجز خودرو برای ۸ هزار تعرفه گمرکی است و بر این پایه اِشکالاتی که در ثبت سفارش‌ها انجام می‌شود به حراست و گروه پیمانکار اعلام می‌شود.

علی آبادی گفت: در جریان این بررسی‌ها به واردات غیر قانونی ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو پی برده شد.

وی افزود: پیش از ۹۶/۴/۲۸ ثبت سفارش‌های قانونی که ۶ ماه اعتبار داشتند وجود داشت و بر این پایه خودروهایی که از گمرک ترخیص می‌شدند معلوم نبود چه زمانی ثبت سفارش شدند.
علی آبادی گفت: زمانی که گمرک از ما استعلام کرد علناً به آنان اعلام کردیم از ۴/۲۸ تا ۹۶/۱۰/۹ هیچ ثبت سفارش خودرویی انجام نشده است.

وی افزود: هر کس که از ما موضوع را پیگیری کند شفاف جواب می‌دهیم ولی اینکه گفته می‌شود در نیمه شب سامانه ثبت سفارش باز شد و عده‌ای ثبت سفارش خودرو کردند تشویش ذهن مردم است چون اگر کسی توان نفوذ به سامانه داشته باشد در روز هم می‌توانست این کار را انجام دهد.

علی آبادی گفت: پیش از دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام‌ها را در خصوص واردات غیرقانونی ۶ هزارو ۴۸۱ خودرو انجام دادیم و آن را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

وی با ذکر اینکه من از متخلفان اطلاعی ندارم افزود: در نشست روز گذشته با بازرسی ویژه ریاست جمهوری موارد را مطرح و اسنادی را برای آنها ارسال کردیم و حال مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری موضوع است.

علی آبادی گفت: لیست افراد ثبت سفارش کننده ۳۴ هزار خودرو و وارد کنندگان ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو را به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ ارائه کرده‌ایم.

علی معقولی مدیرکل مرکز واردات خودرو هم در این برنامه گفت: در خصوص ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو که نا متعارف ثبت سفارش شد به گمرک ابلاغ کردیم که این خودروها متوقف شوند و مرجوع هم نشوند.

وی افزود: برای هزار و ۹۰۰ خودرو ترخیص نشده هم به گمرکات ابلاغ شد و آنها اقدامات قضایی را انجام می‌دهند و در حال پیگیری هستیم.

معقولی گفت: به محض اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را به ما اعلام کرد بخشنامه را به گمرکات ابلاغ و اقدامات قضایی را در مورد این خودروها شروع کردیم.

وی در خصوص ترخیص بعضی خودروها با تعهد ثبتی افزود: این موارد جزئی است چون در گمرکات تا ثبت سفارش دیده نشود اقدامی برای ترخیص خودروها انجام نمی‌شود ولی ممکن است از هزار و ۹۰۰ خودرو ترخیص شده یکی دو مورد با تعهد ثبتی انجام شده باشد.

معقولی گفت: هزار و ۹۰۰ خودرو ترخیص شده ضوابط فنی را داشت، حقوق گمرکی را پرداخت کردند و ارزیابی دقیق در مورد آنها انجام شد.

سرنوشت ارزهای دولتی پرداخت شده را پیگیری می‌کنیم 

مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی هم در این برنامه گفت: خودرو در گروه چهارم کالاها و ورود آن ممنوع است و ارزی به آن تخصیص داده نمی‌شود.

وی افزود: از ۲۲ فروردین امسال که سیاست‌های ارزی ابلاغ شد برای واردات خودرو به وسیله بانک‌ها ۱۹ درصد از ارز اختصاص یافت که ۸۱ درصد آن مربوط به واردات آمبولانس بود.

کسرایی پور گفت: ۸۱ درصد ارز واردات خودرو را هم سامانه نیما تخصیص داده است.

وی با ذکر اینکه در خصوص این واردات تا به حال هیچ تخلفی اتفاق نیفتاده است افزود: اگر خودرو تا مهلت قانونی وارد نشود یا خارج از مقررات و بیشتر از قیمت تمام شده با ارز دولتی فروخته شود تخلف است.

کسرایی پور گفت: زمان واردات خودرو ۶ ماه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بانک‌ها سرنوشت ارزهای تأمین شده برای واردات کالاها را پیگیری می‌کنند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar