شرایط فعلی خودروسازان بحرانی‌تر از مؤسسات مالی غیرمجاز است

سه شنبه 2 بهمن 97 ساعت 12:30
شرایط فعلی خودروسازان بحرانی‌تر از مؤسسات مالی غیرمجاز است

یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد؛ طرحی که اگر از خوان شورای نگهبان بگذرد اجازه می‌دهد واردات محدود خودرو شروع شود و البته تعرفه واردات خودرو هم کاهش پیدا کند به طوری که تعرفه خودروهای هیبریدی ۵ درصد شود. البته نمایندگان مجلس عقیده دارند با تصویب این طرح در مجلس، شورای نگهبان با واردات محدود خودرو و کاهش تعرفه به خاطر وضعیت تحریمی و پیشگیری از خروج ارز، موافقت نکند.

در این بین نمایندگان مجلس می‌گویند اگر واردات خودرو انجام نگیرد و وضعیت فعلی باقی بماند اجحاف خودروسازان دولتی و خصوصی به مردم بیشتر خواهد شد. نمونه این اجحاف را می‌توان در عدم تحویل خودروهای ثبت نامی و اخذ مابه‌التفاوت از پیش فروش‌های قطعی به وضوح دید.

در حالی که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به خودروسازان ابلاغ کرده است که مابه التفاوت فروش قطعی را از مردم اخذ نکنند ولی خودروسازان به گرفتن مابه التفاوت اصرار دارند و این فقط در خصوص ایران خودرو و سایپا اتفاق نیفتاده است بلکه شرکت‌های خصوصی مانند کرمان موتور هم از ثبت نامی اردیبهشت ماه خود طلب پول کرده و همچنین خریداران را تهدید کرده‌اند که اگر پول را با سرعت پرداخت نکنند، تحویل با تأخیر بیشتری رو به رو خواهد شد.

برگشت تعرفه واردات خودرو

در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو که بند اول آن روز پیش در صحن علنی مجلس تصویب شد محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: در این طرح دو موضوع مدنظر قرار گرفته است یک، بحث پیشگیری از آلودگی هوا و دوم، تنظیم بازار برای آن که مردم با وضعیت بهتری بتوانند خودرو خریداری کنند.

وی افزود: تعرفه خودروهای وارداتی باید به نرخ‌های گذشته خود یعنی کمتر از ۶۰ درصد برگردد و برای ایجاد فضای رقابتی نباید تعرفه‌ها را بالا برد. البته تصور نمی‌کنم که شورای نگهبان با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو موافقت کند. وی با ذکر این که امروز دیگر بندهای طرح ساماندهی بازار خودرو، تصویب خواهد شد، یادآوری کرد: در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان، عملکرد خودروسازان و شرایطی که تولید خودرو دارد، مورد بررسی ویژه مجلس قرار خواهد گرفت.

واردات خودرو به صورت محدود باید انجام شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اذعان داشت: اگر واردات خودرو به طور محدود آزاد شود، خودروسازان دیگر در حق مردم اجحاف نخواهند کرد.

وی با ذکر این که خودروسازان بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی و خسارت زدند، گفت: خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بدهکار هستند، ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان، ۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشت، ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت بابت مجروح شدن که بیمه مرکزی اعلام کرده است و به دلیل مصرف سوخت بالا و کیفیت پایین موتور خودروها ضررهای چند میلیون یورویی به کشور زدند.

خودروسازان تا ۵ سال آینده پیش فروش خودرو انجام دادند

منصوری در ادامه به پیش فروش‌های غیرقانونی خودروسازان اشاره کرد که بخشی از آن در صحن علنی مجلس هم مطرح شده است.

وی گفت: خودروسازان تا ۵ سال آینده خودرو پیش فروش انجام دادند. میزان پیش فروش آنها از یک میلیون دستگاه عبور کرده است و این امر تعهد بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان را برای خودروسازان ایجاد کرده است. اکنون سؤال مجلس از خودروسازان این است که پول‌های گرفته شده از مردم کجا هزینه شده است که حتی پول قطعه سازان پرداخت نشده است.

خودروسازان هیچ کاره هستند

وی گفت: با جرأت می‌گویم که شرایط فعلی خودروسازان بدتر و بحرانی‌تر از مؤسسات مالی غیرمجاز است. در این صنعت مافیای بزرگی وجود دارد که این مافیا به آسانی بازار خودرو را کنترل می‌کنند و هر گونه که می‌خواهند جولان می‌دهند. این مافیا خارج از مدیران خودروسازی است و آنها در قبال مافیا چاره‌ای جز چشم گفتن ندارند. همانگونه که دیدیم در بازار پتروشیمی، آلومینیوم، مس و... شبکه مافیای وجود دارد که بعضی از آنها منهدم شده است. لذا در حوزه خودرو هم باید چنین اتفاقی رخ دهد. وی با ذکر این که خودروسازان هیچ کاره هستند و تنها مافیا در این صنعت مدیریت می‌کنند، گفت: اگر سروش مدیر عامل سابق سایپا با مافیا خودرو همکاری می‌کرد در مدت ۳ ماه حذف نمی‌شد.

طرح ساماندهی خودرو اسم قشنگی دارد

در این بین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در خصوص طرح ساماندهی بازار خودرو، گفت: بازار خودرو به سرعت بایستی ساماندهی شود. ده‌ها هزار نفر که خودرو پیش خرید کردند با بدقولی خودروسازان رو به رو شدند. ما باید در پی راهکارهای باشیم که خودروسازان از پول‌هایی که به دست آوردند سوءاستفاده نکنند.

وی افزود: طرح ساماندهی بازار خودرو اسم قشنگی دارد ولی این طرح تا چه حد می‌تواند منجر به ساماندهی بازار خودرو شود. به نظر می‌رسد در وضعیتی که صنعت خودرو با مشکل رو به رو شده و تولید روند کاهشی دارد واردات خودرو به کمک بازار بیاید.

ساماندهی بازار با چه شرایطی

علیرضا سلیمی نماینده مجلس هم گفت: در این که بازار خودرو ساماندهی شود، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد ولی باید دید که ساماندهی بازار با چه وضعیتی است. نباید این امر منجر به بیکاری شود. صنعت خودرو با ۶۰ صنعت کشور درگیر است اگر این صنعت با مشکل رو به رو شود خیلی از بخش‌ها صدمه جدی می‌بینند.

افزایش قیمت «صاحبخانه» بازار خودرو شد

چند روزی است که تیترهای بازار خودرو به افزایش قیمت ختم می‌شود. افزایشی که فعالان بازار خودرو برای آن توقفی نمی‌بینند و حتی بعضی‌ها پیش بینی می‌کنند که با نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضای خرید، قیمت‌ها روند صعودی بیشتری به خود می‌گیرد. با رشد قیمت‌ها در بازار و کارخانه تغییر مدیران خودروسازی گرهی از مشکلات خریداران خودرو باز نمی‌کند چون که مشخص نیست سیاست‌های خودروسازان در آینده چه خواهد بود و آیا می‌خواهند برای احیای تولید کاری انجام دهند یا به گفته فعالان بازار خودرو، خودروسازان در خصوص خودروهایی که توان تولید دارند، برنامه‌ریزی کنند تا خطوط تولید متوقف نشود. روز پیش در بعضی از خودروها افزایش قیمت تا یک میلیون تومان اتفاق افتاد و پیشتاز افزایش پژو اتومات بود که قیمت آن به ۱۰۸ میلیون تومان رسید.

ایران

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

3 دیدگاه ها برای "شرایط فعلی خودروسازان بحرانی‌تر از مؤسسات مالی غیرمجاز است"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
صادق
مهمان

اگر واردات خودرو بدون تعرفه و گمرکی صورت نگیرد داشتن همین خودروهای بیکیقیت با تکنولوژی چهل ساله نیز برای ما کارمندان و کارگران تبدیل به یک آرزوی دست نیافتنی میگردد این در حالی است که در فقیرترین کشورهای جهان نیز مردم سوار خودروهای بروز و ایمن هستند ضمنا یادتان باشد با آمار ۲۷ هزار مرگ و میر و مصدومیتهای ناشی از تصادفات جاده ای نمره خودروسازی ما تاکنون صفر است.

حسن
مهمان

خدایا تو به داد ملت برس…..فردا نفس هم نمیتونیم بکشیم

علی
مهمان

جمع کنن بخدا مردم ایران ناراحت نمیشن خودرو با کیفیت خارجی سوار بشن