شرط ورود خودروسازان روسیه به ایران

یکشنبه 12 اسفند 97 ساعت 10:07
شرط ورود خودروسازان روسیه به ایران

روس‌ها می‌آیند و چینی‌ها می‌روند؟ صنعت خودروی ایران امروز با ابهامات بسیاری در عرصه داخلی و بین المللی مواجه است.

در وضعیتی که احتمال خروج خودروسازان چینی از کشور وجود دارد، اخباری مبنی بر حضور یکی از خودروسازان روس و تولید خودروی لادا در ایران به گوش می‌رسد.

احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این خصوص می‌گوید: با توجه به وضعیت فعلی، دولت به هیچ وجه اجازه واردات خودروی خارجی را نخواهد داد و اگر قرار باشد فقط خودروی لادا به ایران وارد شود و اینجا تولید نداشته باشد، این احتمال وجود ندارد.

وی تصریح کرد:‌ مگر اینکه با یک شرکت داخلی قرارداد ببندند و در واقع به صورتی که ترکیبی از ساخت داخل، تولید محصولات لادای روسیه را در دستور کار قرار دهند.

خبرهای رسیده ولی حکایت از دستیابی به چنین توافقی دارد. اگرچه در این سو گروه سایپا و پارس خودرو، در برابر انتشار خبر توافق با کمپانی خودروسازی آوتوواز (لادا) سکوت اختیار کرده‌اند ولی منابع روسی اخباری را در این مورد انتشار می‌دهند.

 نعمت بخش با اعلام اینکه از جزییات موضوع اطلاعات دقیق و جزئی ندارد و هنوز خبری در این زمینه به طور رسمی انتشار نیافته، می‌گوید: آنچه مسلم است اینکه مطمئناً دولت اجازه واردات خودروی ساخته شده را نمی‌دهد و همکاری ایران و روسیه در این حوزه باید منجر به انعقاد قرارداد تولید خودرو در داخل شود.

نعمت بخش بیان کرد: در وضعیتی که اروپایی از بازار ما خارج شده‌اند و چینی‌ها هم در واقع همکاری نمی‌کنند؛ ممکن است لادای روسی با شرکت‌های ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند چون بنده اطلاعات جزیی ندارم و معلوم نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کنند ولی احتمال اینکه با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد کنند، وجود دارد. باید جزییات این قرارداد مشخص شود چون سهم داخل حداقل باید ۳۰ درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.

این نکته از طرف مقامات شرکت روسی هم مورد تاکید قرار گرفته و در رسانه‌های خارجی بازتاب یافته است، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی روسیه اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود با ایران گفت و گوهایی را انجام داده است.

 ویکتور کلادوف، مدیر سیاست‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان فناوری‌های پیشرفته روسیه «روستک» اعلام کرد که این شرکت برای تولید و مونتاژ خودروهای خود در بازار بعضی از کشورها مانند ایران آماده بوده و بدین منظور گفت و گوهایی را هم با مقامات ایرانی مربوطه در این زمینه داشته است.

با انتشار این خبر، خیلی از تحلیلگران احتمال ورود خودروهای روسی به ایران را بسیار بالا عنوان کردند و ضمن اشاره به احتمال تداوم تحریم‌های اقتصادی و تجاری خصمانه دولت آمریکا علیه ایران و خروج و عدم همکاری بعضی از شرکت‌های اروپایی فعال در این کشور پس از اعمال و بازگشت‌های تحریم‌ها، احتمال ورود و موفقیت شرکت‌های خودروسازی جایگزین که اغلب از دو کشور چین و روسیه است، به بازار ایران قوت گرفته است. داستان اما وارد فاز تازه‌ای شده است چرا که اخباری در مورد خروج خودروسازان چینی از ایران منتشر شده است.

خروج خودروسازان چینی از ایران

نعمت بخش در خصوص احتمال خروج چینی‌ها از بازار خودروی ایران توضیح داد: شرکت‌هایی که خودروی چینی تولید می‌کنند از قبل نسبت به تدارک قطعات اقدام کرده‌اند؛ اما به یقین نمی‌توان گفت ایران را ترک خواهند کرد. اکنون از طریق چین قطعات یدکی به راحتی وارد کشور می‌شود. برای ما هم قطع همکاری چینی‌ها مسجل نشده است ضمن اینکه براساس آمار تولیدات سهم شرکت‌های چینی در تولید خودرو به خصوص در بخش خودروهای سواری در ایران حداکثر برابر با ۱۲ درصد است. آنچنان جای نگرانی ندارد ولی حتم داشته باشید چینی‌ها هم درپی این هستند که ارتباط برقرار باشد و همکاری‌ها قطع نشود. گروه مدیران خودرو که از خودروسازان موفق انجمن هست، شریک چینی دارد که سرمایه به کشور واردات کرده و متعهد است که تولیدات آن ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ۱۲ درصد سهم چینی از تولید ۹۰۰ هزار خودرو یعنی ۱۰۸ هزار خودرو را شامل می‌شود، گفت: بله منظور ۱۲ درصد از کل تولیدات است.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar