شرکت‌های خودروساز در واردات قطعه شریک هستند

پنج شنبه 23 اسفند 97 ساعت 15:22
شرکت‌های خودروساز در واردات قطعه شریک هستند

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس گفت: خودروسازان تمایلی به از بین رفتن انحصار موجود در صنعت خودروسازی ندارند و با واردات خودرو و فناوری جدید در این حوزه مخالفند.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس در خصوص عدم رغبت خودروسازان ایرانی برای انعقاد قرارداد با گروه‌های خودروسازی ژاپنی و کره‌ای علیرغم تمایل این شرکت‌ها برای همکاری با ایران پس از برجام، گفت: براساس استعلامی که از بانک مرکزی انجام گرفت بدهی خودروسازان ۳۰ هزار میلیارد تومان، نقدینگی حاصل از پیش فروش خودرو ۲۰ هزار میلیارد تومان و بدهی به قطعه سازان هم ۲۰ هزار میلیارد تومان است.

خط تولید خودرو

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه خودروسازان ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارند، افزود: اعداد و ارقام نجومی مربوط به بدهی‌ها، تعهدات معوق خودروسازان نشان‌دهنده مافیای موجود در این صنعت است.

گردش مالی خودروسازان مبهم است

وی با ذکر اینکه ابهامات زیادی در گردش مالی صنعت خودروسازی وجود دارد، اظهار کرد: هرچند خودروسازان بدهی و زیان انباشته زیادی دارند ولی یک هزار میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیردولتی کمک کردند.

کمک یک هزار میلیارد تومانی خودروسازان به نهادهای عمومی غیردولتی علیرغم بدهی‌های بسیار

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این سؤال که صنعت خودروسازی که با بدهی‌های زیادی مواجه است چرا باید یک هزار میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیر دولتی کمک کند، یادآوری کرد: در نشست کمیسیون اصل ۹۰ که با حضور مدیران خودروسازی برگزار شد از این شرکت‌ها خواسته شد اطلاعات مربوط به نحوه هزینه‌کرد پول‌های حاصل از پیش فروش خودرو را گزارش دهند. در ابتدای امر خودروسازان از ارائه این اطلاعات شانه خالی کردند اما در نهایت پس از اصرار کمیسیون مبنی بر ضرورت شفاف‌سازی در این امر، معلوم شد ۷۵ درصد مبالغ دریافتی از پیش فروش‌ها به قطعه سازان پرداخت شده است.

چند درصد از پول یک خودرو سهم قطعه‌سازان است؟

وی با طرح این سؤال که چند درصد پول یک خودرو سهم قطعه‌سازی است، ادامه داد: احتمالاً سهم قطعه ساز از خودرو یک سوم قیمت است.

پارسایی تصریح کرد: علیرغم اینکه ۷۵ درصد قیمت خودرو سهم قطعه‌سازان نیست، اما با فرض تأیید این موضوع، اگر ۷۵ درصد نقدینگی حاصل از پیش فروش خودروها به قطعه‌سازان پرداخت شده، بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان محلی از اعراب ندارد. حال این سؤال مطرح است چرا در آمار گروه‌های خودروسازی، مطالبات قطعه سازان قید می‌شود.

شرکت‌های خودروسازی در واردات قطعه شریک هستند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با ذکر اینکه شرکت‌های خودروسازی در واردات قطعه شریک هستند، یادآوری کرد: باید جزییات مطالبات واردکنندگان قطعات و قطعه‌سازان داخلی تفکیک شده و مشخص شود.

به زعم پارسایی وارد کنندگان قطعه طلبی از خودروسازان ندارد چرا که خودروسازان با واردکنندگان قطعه شریک هستند. در واقع قطعه‌سازان داخلی طلبکار اصلی هستند.

خودروسازان ایرانی اجازهٔ رقابت و حضور کشورهای خارجی را در صنعت خودروسازی نمی‌دهند

وی گفت: مادامی که رانت و سرمایه کلان در خودروسازی جریان داشته باشد گروه‌های خودروسازی نمی‌خواهند رقیبی داشته باشند به همین خاطر تمایل به همکاری با تویوتا و دیگر کمپانی‌های خارجی ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه خودروسازان ایرانی اجازهٔ رقابت و حضور کشورهای خارجی را در صنعت خودروسازی نمی‌دهند، تاکید کرد: بخش عمده مشکلات موجود در این صنعت ناشی از سهم ۱۸ درصدی دولت در خودروسازی است. حضور دولت در این صنعت تعارض منافع ایجاد می‌کند.

خودروسازان تمایلی به رقابت‌پذیر کردن صنعت خودروسازی ندارند

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: خودروسازان تمایلی به از بین رفتن انحصار موجود در صنعت خودروسازی ندارند و با واردات خودرو و تکنولوژی جدید در این حوزه موافق نیستند.

با پول‌های هزینه شده در صنعت خودرو می‌توانستیم فناوری تویوتا را وارد کشور کنیم

پارسایی با ذکر اینکه بدهی خودروسازان به باتلاقی خطرناکتر از مؤسسات مالی تبدیل شده است، اضافه کرد: با پول‌های هزینه شده در این صنعت می‌توانستیم فناوری تویوتا را وارد کشور کنیم تا مردم از خودروی ایمن استفاده کنند و حتی در این صورت توانایی صادرات خودرو هم ایجاد می‌شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با ذکر اینکه مصرف روزانه بنزین ۹۰ میلیون لیتر است، گفت: دیگر کشورها در چهار دهه اخیر مصرف بنزین خودروها را به یک چهارم رساده‌اند در صورتی که ما هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌ایم اگر مصرف سوخت در این مدت در کشور ما هم کاهش پیدا می‌کرد سالانه ۴۲ هزار میلیارد تومان به نفع کشور بود. با صرفه جویی در مصرف بنزین می‌توان هر ساله فناوری یکی از صنایع خودروسازی جهان مثل تویوتا، هیوندا را وارد کرد.

پشت پرده‌های خودروسازی روشن می‌شود

پارسایی تاکید کرد: کمیته‌ای که در کمیسیون اصل ۹۰ به منظور بررسی مشکلات صنعت خودروسازی تشکیل شده پشت پرده‌های خودروسازی را روشن می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا این کمیته می‌تواند تا سال آتی گزارشی کاملی از وضعیت خودروسازی و مشکلات آن ارائه دهد، گفت: تلاش کمیته در این راستا است؛ ولی از آنجایی که در این حوزه هر روز اتفاق جدیدی رخ می‌دهد تهیه گزارش باید مداوم به روز شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تبعیض و بی عدالتی را آزاردهنده توصیف کرده و گفت: دو سال پیش ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه صنعت و تولید کامل به خودروسازان تخصیص داده شد در صورتی که کمتر از ۵ درصد اشتغال کشور به اینحوزه اختصاص دارد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ اظهار کرد: استان فارس بیشتر از خودروسازی اشتغالزایی دارد در حالی که کمتر از ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای صنعتگران این استان در نظر گرفته شده که به صورت ۱۰۰ درصد هم تخصیص پیدا نمی‌کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "شرکت‌های خودروساز در واردات قطعه شریک هستند"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
بهمن
مهمان

خداراشکر کنیم که فناوری تویوتا را وارد نکردن اگه وارد میکردن عینا مثل پراید میشد عابروی تویوتا میرفت حیف تویوتا نیست که عابروش بره