صعود قیمت در بازار خودرو

بروزرسانی در: پنج شنبه 5 اردیبهشت 98 ساعت 23:05
صعود قیمت در بازار خودرو

بازار خودروی ایران این روزها همچنان در مدار صعود می‌چرخد و منحنی قیمت رو به افزایش است، به طوری که گفته می‌شود کف قیمت در بازار آزاد به بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده است. این روند صعودی در وضعیتی است که خودروسازان در سال جدید هم طرح فروش فوری روزانه خود را ادامه داد و پس انتظار می‌رفت قیمت‌ها شکسته شود، ولی عکس این گمانه زنی رخ داد.

در باب اینکه چرا منحنی قیمت خودروهای داخلی با وجود فروش فوری روزانه خودروسازان، رو به افزایش است، دلایل گوناگونی عنوان می‌شود که مهم‌ترین آنها اثرپذیری از قیمت ارز و سکه، اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار خودروها و البته تورم انتظاری است. در طول این هفته قیمت‌ها در بازار ارز و سکه رو به افزایش رفته و این موضوع به هر حال بر بازار خودرو هم اثرگذار بوده است. در واقع ممکن است بعضی به این نتیجه رسیده باشند که سرمایه‌گذاری در بازار خودرو پرسودتر و کم‌ریسک‌تر از ارز و سکه است؛ پس نقدینگی خود را به سمت خودروهای داخلی برده‌اند. در کنار این موضوع ولی اختلاف بالا بین قیمت کارخانه و بازار خودروها هم دلیل دیگری است که موجب شده منحنی قیمت صعودی شود. با وجود آنکه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، مصوب شده، خودروسازان همچنان محصولات خود را با نرخ‌هایی بسیار کمتر (نسبت به بازار) می‌فروشند؛ بنابراین چند میلیون تومان فاصله میان قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود دارد. این فاصله چند میلیونی موجب شده تقاضا برای خرید خودرو کماکان بالا باشد و خیلی‌ها به هوای کسب سودی بزرگ و بی‌دردسر و به اصطلاح یک‌شبه، در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند.

هم اکنون قیمت محصولاتی که در قالب طرح‌های فروش فوری روزانه خودروسازان ارائه می‌شوند، چند میلیون تومان کمتر از نرخ بازار است و پس برای خیلی‌ها می‌صرفد که با شرکت در این طرح‌ها، کسب سود کنند. در نتیجه این جذابیت قیمتی، تقاضا برای خرید خودرو بالا مانده، آن هم در وضعیتی که تولید گروه های خودروساز در فروردین ماه کندتر از قبل بوده است. خودروسازان همواره در ماه ابتدایی سال به خاطر تعطیلات نوروزی، با کاهش تولید رو به رو می‌شوند و به تبع آن، عرضه محصول به بازار کاهش پیدا می‌کند. طبعا وقتی عرضه کم و تقاضا بالا باشد، امکان ایجاد تعادل قیمتی نیست و در نتیجه، بازار ملتهب می‌شود. به عقیده خیلی از کارشناسان، منحنی قیمت در بازار خودرو زمانی نزولی خواهد شد که اولا تولید روالی عادی داشته و عرضه متناسب با تقاضا باشد و ثانیا قیمت فروش خودروها نزدیک به نرخ‌های بازار تعیین شود. هم اکنون هیچ‌کدام از این دو پیش‌شرط رعایت نمی‌شود و طبیعی است که قیمت خودروهای داخلی با توجه به بالا بودن تقاضا و کم بودن عرضه و وجود فاصله فاحش بین قیمت کارخانه و بازار محصولات، بالا برود.

ولی جدا از بحث عرضه و تقاضا، تورم انتظاری و تحلیل شهروندان از اتفاقات سیاسی و اقتصادی هم در ملتهب شدن بازار خودرو موثر است. هم اکنون خودرو حکم کالایی سرمایه‌ای را پیدا کرده و شهروندان وقتی اخبار سیاسی و اقتصادی (از جمله سخت‌تر شدن تحریم‌ها و عدم تمدید معافیت نفتی ازسوی آمریکا) را می‌شنوند، قیمت‌هایی نامتعارف و به اصطلاح نجومی را برای خودروهای خود در نظر می‌گیرند. هرچه هست در مجموع بازار خودرو کشور این روزها ملتهب شده و قیمت‌هایی نامتعارف از دل آن بیرون آمده است، اگرچه البته گفته می‌شود خرید و فروش چندانی با این قیمت‌ها انجام نمی‌شود.

دنیای اقتصاد

قیمت روز خودرو

قیمت خودروهای ایران خودرو

قیمت خودروهای سایپا

فروش نفدی ایران خودرو

فروش فوری سایپا

قیمت پراید مدل ۹۸

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها برای "صعود قیمت در بازار خودرو"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
کیارش
مهمان

واقعا دست نمایندگان زحمت کش مجلس و سازمانهای نظارتی درد نکنه.واقعا سنگ تموم گذاشتین و مردم هم با خرید و سرمایه گذاری های کلان در این عرصه زحمات شما را جبران میکنند.انشاالله بیشتر زحمت بکشین قیمت های بروزتر و وسوسه برانگیزتر بزارین که بیش از بیش مشتاقان این سرمایه گذاری مطمین رغبت به خرید کنند. بنده همانند تمامی مسولین حساس کشوری که کاملا ریلکس و راضی از شرایط ممکن هستند،واقعا ممنونم از این تدبیر و سیاست تولید.خداوند منان پشت و پناهتان.

ی
مهمان

سیاست دولته. برای اینکه بازار خودرو داغ بمونه وقتی قیمت کارخانه با بازار اختلاف داشته باشه جذابیت داره برای دلال و میره برای خرید خودرو و کارخانه هم به نفعشه و کسایی هم که خودرو ثبت نام کردن باعث میشه که از پس گرفتن پولشان منصرف بشن به دلیل اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار پس آگه این روند رو کارخانه در پیش نگیره در عرض یک هفته ورشکسته میشه

saman
مهمان

ببینید داره میگه تقاضا بالاست و تولید کم
پس واضحه مشکل از مردمه.. یه عده میگن پول بی ارزش شده درست
ولی اخه دو سال پیش چرا عرضه انقد بالا نبوده؟؟
خب هرکی واسه سود و جیب خودش ماشین میخره و دو برابر میفروشه
مشکل از ماست نه کس دیگه تحریما هر چقدم شدید باشن اینطور تو ۷…۸ ماه تااثیر نمیذارن
تاکید میکنم تقصیر خوده ماست این وسط فقط اون کارند بدبختی که داره از شکم زن و بچش میگیره که ماشین بخره هی بدبدخت تر میشه و چهار تا جوون بدبختی مثل من
خدا به داد هممون برسه

کیارش
مهمان

برادر من شماهم ریسک کن بخر اگر هم پول نداری خوشحال باش که مایحتاج زندگیت تامین میشه که بعدش به خرید ماشین فکر کردی.این صنعت لوکسی هستش که همه اقشار تواناییشو ندارند برادر من

کیهان
مهمان

چرا نداره.وقتی نظارتی نیست و خود دولت داره علنی احتکار میکنه و گرون فروشی همین میشه دیگه.طرف جلو مجلس به قیمت بالای ۲۰۷صندوقدار اعتراض میکنه…اونوقت ماشین تحویلی خودشو میزاره ۱۵۰باسه فروش……بعدم میگه چرا گرونه ..

کیارش
مهمان

برادر وقتی تا الان بسیار سودهی داشته و نون خوب میده چرا این روند متوقف بشه ؟

ارش
مهمان

ملته ما جونه اون کسی که میپرسید به خودتون بیاید نخرید ماشین نمیمیرید چقدر آخه بگیم تا بره تو مختون ماشبن ۱۰۰ تومنی شده ۳۰۰ بازم نفهمیدید دارید چی کار میکنید

کیارش
مهمان

داداش ما فقط پول رو می‌پرستیم که پول جون هم میگه بخر