صنعت خودروسازی سیاسی شده است!

شنبه 17 آذر 97 ساعت 14:28
صنعت خودروسازی سیاسی شده است!

دبیر انجمن قطعه سازان همگن گفت: کسانی که می‌گویند ما داریم باج خواهی می‌کنیم جواب این مساله را بدهند که کدام آدم عاقلی خود و خانواده‌اش را درگیر توقیف اموال و دادگاه و زندان می‌کنند ما امروز در پی سود نیستیم فقط می‌خواهیم زنده بمانیم و آبرویمان حفظ شود و اموالمان توقیف نشود و به زندان نرویم. بعضی از اعضای ما به دلیل پرداخت نکردن بدهی اموالشان توقیف شده و احکام قضایی علیهشان صادر می‌شود در حالی که همین افراد از خودروسازها چند برابر بدهی‌شان طلب دارند امروز اموال ما توقیف می‌شود دادگاه می‌رویم ممنوع الخروج می‌شویم چون صنعت خودرو سیاسی شده است.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن در مورد نامه این انجمن به رئیس جمهور گفت: این نامه که به طور سرگشاده منتشر شده بود در خصوص مشکلات قطعه‌سازان و خطر بیکاری بیشتر در این صنعت بود که متاسفانه هیچ ترتیب اثری به آن داده نشد و فقط رئیس جمهور این نامه را به مشاور وزیر صمت برای بررسی ارجاع داد.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های ما ۵۵۰ هزار نفر شاغل مستقیم در رده یک یعنی قطعه‌سازانی که مستقیم محصولات خود را به خودروسازان می‌دهند و در رده دو یعنی واحدهایی که قطعات نیم ساخته به قطعه‌سازان رده یک می‌دهند و رده سوم یعنی واحدهایی که مواد اولیه و ملزومات قطعه‌سازان رده دوم را تأمین می‌کنند مشغول به کار هستند.

محبی نژاد با اشاره به آمار افراد بیکار شده در رده‌های گوناگون گفت: در رده یک ۲۵۰ هزار نفر در قالب ۶۰۰ واحد تولیدی و الباقی در رده دوم و سوم مشغول هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال به خاطر تحریم‌های ضد انسانی اولیه و ثانویه ترامپ، صد هزار نفر تعلیق و یا تعدیل شدند که معادل ۲۰ درصد از کل اشتغال مستقیم قطعه‌سازی است. با آغاز تحریم‌های ثانویه ظرف دو هفته گذشته ۱۷ درصد که معادل ۹۰ هزار نفرند هم به جمع بیکاران این صنعت اضافه شده‌اند یعنی طی این دو موج، ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی از ۱۲۰۰ کارخانه فعال در این حوزه فعالیت خود را به حالت تعلیق درآوردند.

محبی‌نژاد با اشاره به پیش بینی انجمن قطعه‌سازان همگن در مورد موج سوم بیکاری گفت: برآورد ما در این مورد این است که ۱۵ درصد دیگر یعنی چیزی حدود ۸۰ هزار نفر ظرف دو تا سه هفته پیش رو بیکار خواهند شد در واقع حدود نصف شاغلین این صنعت در طول این سه موج بیکار می‌شوند ولی موضوع مهمی که موج سوم را حائز اهمیت کرده است این است که در طول این روند کارخانه‌ها هم تعطیل خواهند شد که ما حدود ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی را پیش بینی کرده‌ایم موضوع مهم این است که با تعطیلی این واحدها دیگر امیدی به بازگشت به کار کارگران وجود ندارد.

محبی نژاد افزود: ما ابتدای سال در طول نامه‌های گوناگون به مقامات طراز اول کشور اعلام خطر کردیم و موج اول بیکاری را تشریح کردیم در نامه سرگشاده ۲۶ آبانماه هم به رئیس جمهور در مورد موج دوم بیکاری هشدار دادیم که متاسفانه پیش بینی ما درست از آب درآمد الان هم پیش بینی ما این است که ظرف روزهای پیش رو ۸۰ هزار نفر طی موج سوم بیکار خواهند شد و به زودی شاهد مرگ قطعه سازی خواهیم بود. موضوع این است که مسئولین خودشان را به خواب زدند و آدمی که نمی‌خواهد از خواب بیدار شود نمی‌تواند اهمیت این موضوع را درک کند.

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: خودروسازی و تولید آن یک موضوع سیاسی شده بود و در این وسط فشار این سیاسی بازی‌ها بر روی دوش قطعه سازان است. وقتی قیمت گذاری خودرو تبدیل به ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی می‌شود کارگران و قطعه سازان این وسط نابود می‌شوند ما هیچ وقت نخواسته‌ایم که وارد این بازی‌های سیاسی شویم و فقط خواسته ما این است که این صنعت زنده بماند.

وی در مورد بعضی اظهارنظرها مبنی بر باج خواهی قطعه سازان از صنعت کشور و استفاده ابزاری از بیکاری کارگران برای رسیدن به سود بیشتر گفت: این افراد که این مسائل را مطرح می‌کنند چون نمی‌توانند مشکل را حل کنند سعی دارند صورت مساله را پاک کنند. ما یک سال است که به شیوه‌های گوناگون این مسائل را عنوان می‌کنیم این چه مدل باج خواهی است که بعضی مدیران قطعه سازی به خاطر بدهی اموالشان توقیف شده یا در شرف ممنوع الخروجی و زندان هستند. طول شش ماه گذشته بانک‌ها، دارایی و بیمه و ... دارایی مالکان و اعضای هیئت مدیره کارخانه‌های قطعه‌سازی که عمدتاً خانوادگی اداره می‌شوند را توقیف می‌کنند و هست و نیست زندگی آنها را دارند مصادره می‌کنند.

وی ادامه داد: آن‌هایی که می‌گویند ما داریم باج خواهی می‌کنیم جواب این موضوع را بدهندکه کدام آدم عاقلی خود و خانواده‌اش را درگیر توقیف اموال و دادگاه و زندان می‌کنند ما امروز در پی سود نیستیم فقط می‌خواهیم زنده بمانیم و آبرویمان حفظ شود و اموالمان توقیف نشود و به زندان نرویم. بعضی از اعضای ما به دلیل پرداخت نکردن بدهی اموالشان توقیف شده و احکام قضایی علیه‌شان صادر می‌شود در حالی که همین افراد از خودروسازها چند برابر بدهی‌شان طلب دارند امروز اموال ما توقیف می‌شود دادگاه می‌رویم ممنوع الخروج می‌شویم چون صنعت خودرو سیاسی شده است.

وی در مورد مشکلات کارگران این صنعت گفت: کارگری که در این صنعت مشغول است مثل کارگر نیشکر هفت تپه نیست که یک دفعه هزار نفر به خیابان می‌آیند. مثل کارگر خودروسازی هم نیست که از تعدیل و بیکاری مصون باشد. در این صنعت بعضاً واحدها ۳۰۰ نفر کارگر دارند که در طول ماه‌های گذشته ۲۰۰ نفر آنها اخراج شده و فقط ۱۰۰ نفر مانده‌اند این بندگان خدا چگونه صدای خودشان را به مسئولین برسانند.

وی افزود: یک واحد قطعه‌سازی در نظرآباد مجبور به تعدیل کردن نیروهای خود شده است از آن سو نماینده شهر نامه زده که این افراد را مجدد به کار برگردانند وقتی خودروساز ۹ ماه است پول آنها را نداده چگونه کارگران را مجدداً جذب کنند. در نظرآباد کرج ده آژانس تلفنی وجود داشت که در چند وقت گذشته به سی آژانس افزایش پیدا کرده و شمار زیادی خودروهای مسافرکش و خطی که اکثریت آنها کارگران بیکار شده هستند و حتی کار به جایی رسیده که برای گرفتن سرویس با یکدیگر درگیر می‌شوند.

محبی نژاد با توجه به هزینه بیکاری این افراد به دولت گفت: این ۲۰۰ هزار نفری که بیکار خواهند شد بیمه بیکاری می‌خواهند این یعنی دولت با این شرایط اقتصادی و محدودیت درآمدها باید سالانه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان به آنها پول بیمه بیکاری بدهند و بی‌تدبیری و ضعف سیاستگذاری و تصمیم گیری درست و سریع مسئولان، خودروسازی در کشور را به جایی رسانده‌اند که نه مردم راضی هستند و نه تولیدکنندگان وابسته به این صنعت.

وی ادامه داد: ما اگر اینقدر قوی بودیم که اتاق فکر و یا ابزاری برای گروکشی و باج‌گیری داشته باشیم کار ما امروز به جایی نمی‌رسید که برای زندگی بجنگیم و هر روز شاهد پرپر شدن کارگران و دادگاهی شدن همکاران‌مان باشیم.

وی با اشاره به اهمیت صنعت خودروسازی گفت: نزدیک به ۲۰ درصد ارزش افزوده صنایع کشور مربوط به خودروسازی است و ۶۴ صنعت به آن وابسته هستند بیش از ۳۰ درصد تولیدات فولاد مبارکه و ذوب آهن و بخش زیادی از محصولات پتروشیمی در این صنعت مصرف می‌شوند حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی کشور مربوط به خودروسازی و قطعه‌سازی است بر همین اساس بود که تیم اقتصادی و سیاسی آمریکا در نخستین تحریم خودروسازی و قطعه‌سازی ایران را هدف قرار داد.

محبی نژاد در مورد مطالبات قطعه‌سازان گفت: آخرین برآورد ما که تا دو هفته گذشته است این است که میزان مطالبات زنجیره تأمین از خودروسازان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است. اگر چک‌های برگشتی ایران خودرو و سایپا و حساب تعدیلات و ارزش افزوده و دیگر حسابهای باز و خرید دین یا قراردادهای سه جانبه زنجیره تأمین را هم حساب کنیم ۱۰ هزار میلیارد تومان هم اضافه می‌شود که خودروسازان نتوانستند آنها را پرداخت کنند و مجموعاً ۳۰ هزار میلیارد تومان به زنجیره تأمین بدهکارند.

محبی نژاد در آخر گفت: همه ما ایرانی هستیم و وظیفه داریم امنیت و ثبات اقتصادی و سیاسی کشور را به اندازه سهم خود تأمین کنیم ما به زعم خود هشدارهای لازم را دادیم حال می‌خواهند برخی آنها را به باج خواهی یا گروکشی تعبیر کنند مساله ای نیست اما پیش از آن به ۱۵ استان کشور که قطعه‌سازی در آنجا فعال است سر بزنند و ببینند که گرد مرگ بر روی کارخانه‌های قطعه سازی نشسته است. با کارگران مظلوم و بیگناه و مدیران مستأصل این صنعت به گفتگو بنشینند. پشت میز و کنج عافیت نشستن و اظهار نظر کردن با ورود به بطن جامعه و لمس مشکلات بسیار متفاوت است.

ایلنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar