صنعت خودرو در خرداد ۹۸ بحرانی خواهد بود

بروزرسانی در: یکشنبه 22 اردیبهشت 98 ساعت 17:47
صنعت خودرو در خرداد 98 بحرانی خواهد بود

نیمه‌های بهمن ماه بود که ستاد اقتصاد مقاومتی و هیات وزیران تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو و قطعه را به تصویب رساندند و گام‌های اجرایی باهدف دریافت این تسهیلات شروع شد که توانست ظرف دو هفته تا اندازه چشمگیری از شمار خودروهای غیرتجاری بکاهد و بازار شب عید را آرام کند.

ولی اکنون پس از گذشت دو ماه از شروع سال جدید ۷ هزار میلیارد تومان از تسهیلات پیش‌بینی‌شده هنوز وارد فاز اجرایی برای پرداخت‌نشده و این در حالی است که فعالان صنعت خودرو و قطعه عقیده دارند در صورت عدم‌حمایت از این صنعت و فراهم نکردن شرایط پرداخت این تسهیلات، از خردادماه شاهد اتفاق‌های ناگواری در این صنعت خواهیم بود. خودروسازان هم عقیده دارند زیان وارده از عدم حمایت به مثابه سیل وارده خواهد بود و زیانی به‌مراتب بیشتر از آن را به دولت تحمیل خواهد کرد. چون که اشتغال نزدیک به ۸۰۰ هزارنفری و معیشت نزدیک به سه‌میلیون‌نفری به این صنعت پیشران اقتصاد وابسته است که هرگونه کوتاهی در حمایت از آن می‌تواند بحران اجتماعی را به دنبال داشته باشد.

مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تأکید بر این‌که انجمن قطعه سازان بارها نظر خود را مبنی بر ضرورت حمایت از صنعت خودرو اعلام کرده است، گفت: در این زمینه مکاتباتی با رئیس‌کل بانک مرکزی انجام و رونوشت آن را برای دیگر مسئولان ارسال‌شده است که به‌زودی این نامه رسانه‌ای خواهد شد.

وی افزود: در اظهارات خود بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که اگر، مبالغی که قرار بود در قالب تسهیلات به صنعت خودرو و قطعه پرداخت شود را با تسهیلات کشورهای خارجی به صنایع خودرویی در زمان وقوع حادثه یا مشکلی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که عدد تعیین‌شده برای حمایت از صنعت خودرو عدد چندان بزرگی نیست.

این فعال صنعت قطعه با تأکید بر این‌که در صورت عدم پرداخت تسهیلات تعیین‌شده به قطعه سازان شاهد بیکاری نیروی کار خواهیم بود، تصریح کرد: عدم پرداخت در کنار دولت از طریق قیمت‌گذاری دستوری و مدیریت بازار منجر به بیکاری ۵۵۰ هزار نفر در صنعت قطعه و ۱۵۰ هزار نفر در صنعت خودرو خواهد شد.

بیگلو ادامه داد: بنابراین عدم حمایت از صنعت خودرو بیکاری ۷۰۰ هزار نفر را به دنبال دارد این در حالی است که از این تعداد کارگر دست‌کم سه میلیون نفر ارتزاق می‌کنند که با بیکاری آن‌ها، این شمار دچار مشکل می‌شوند.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با تأکید بر این‌که هم اکنون ایده‌ای در خصوص بیکاری و گرسنگی سه میلیون نفر وجود ندارد، اظهار کرد: بدون تردید این‌یک بحران اجتماعی است بر این اساس هزینه‌ای که عدم‌حمایت از صنعت خودرو به همراه دارد معادل هزینه سیل وارده به ایران است و پس درزمینهٔ ضرورت حمایت از صنعت خودرو با نظر خودروسازان همسو هستیم.

وی افزود: انجمن قطعه سازان چند نکته و درخواست را چه در قالب دولت، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح کرده که عدم انجام هریک از آن‌ها از طرف این نهادها، شاهد چالش‌هایی در صنعت خودرو از خردادماه خواهیم بود که اثرات آن جز کاهش تولید خودرو، بازار آشفته و شروع بیکاری چیز دیگری نخواهد بود.

این فعال صنعت قطعه یادآور شد: این ادعا زمانی رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که نگاهی به اثرات پرداخت سری نخست تسهیلات داشته باشیم که ظرف مدت ۴ هفته تولید و تحویل خودرو به خریداران دو برابر شد.

بیگلو در ادامه با تأکید بر ضرورت حمایت هرچه زودتر از صنعت خودرو و قطعه گفت: در صورت پرداخت تسهیلات پیش‌بینی‌شده در صنعت قطعه، حذف قیمت‌گذاری دستوری از طرف دولت و عدم ورود به مدیریت بازار و همچنین فراهم کردن وضعیت برای واردات بدون انتقال ارز بدون محدودیت، هیچ‌کدام از تحریم‌های آمریکا حتی سخت‌ترین آن‌ها هم مؤثر نخواهد بود و صنعت قطعه و خودرو راه خود را ادامه خواهد داد.

به گفته وی، به‌طورقطع حمایت بیشتر از صنعت خودرو مانع از ایجاد بحران اقتصادی خواهد شد.

بر اساس این اظهارات، صنعت خودرو و قطعه بیشتر از هر وقت دیگری به حمایت‌های دولتی نیاز دارد. شاید به عقیده بعضی از کارشناسان این صنعت تاکنون حمایت‌های زیادی دریافت کرده باشد اما تجربه دیگر کشورها در موقعیت‌های مشابه نشان می‌دهد که دولت‌ها هیچ‌گاه هیچ ابایی از حمایت این صنعت اشتغال‌زا و حیاتی نداشته‌اند که این امر در کشور ما به گونه دیگری است. در چنین شرایطی دولت باید ضمن تسهیلات پیش‌بینی‌شده نسبت به فراهم کردن وضعیت برای تأمین مواد اولیه و تسهیل آن، گام دیگری در جهت حمایت از تولید بردارد.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar