طرح پیشنهادی گران شدن بنزین در برابر کاهش تعرفه واردات خودرو

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
طرح پیشنهادی گران شدن بنزین در برابر کاهش تعرفه واردات خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی با بازگو کردن اینکه در برنامه مبارزه با خودمحوری باید قیمت سوخت افزایش و تعرفه ورود اتومبیل کاهش یابد گفت: در سال قبل شمار تلفات جاده‌ای ۳ درصد افزایش یافت.

مهرداد تقی‌زاده در نشست خبری تشریح استراتژی‌های قسمت حمل و نقل با اشاره به جزئیات این سند اظهار داشت: محل استراتژی‌های حمل و نقل چند روز پیش از طرف وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد و این سند ما را به هدف نهایی در قسمت حمل و نقل می‌رساند.

وی با بیان اینکه تضمین استراتژی‌های حمل و نقل باید به دست سازمان‌های مرتبط به اجرا برسد، گفت: وقتی از مبارزه با خودرومحوری و رشد حمل و نقل عمومی حرف می‌زنیم نباید در این وضعیت تولید خودرو افزایش یابد.

وی با اشاره به اولویت‌های حمل و نقلی در وزارت راه و شهرسازی گفت: اختصاص بودجه باید متناسب با اولویت‌ها باشد و وقتی که شعار می‌دهیم حمل و نقل ریلی در اولویت است بودجه بخش جاده‌ای افزایش یابد.

وی افزود: هم اکنون در بخش حمل و نقل عمومی ریل در اولویت قرار دارد و بعد از آن حمل و نقل هوایی و جاده‌ای قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمیته پیاده‌سازی استراتژی‌های ترانزیت تشکیل شده است، گفت: راهبردهای این کمیته باید به تصویب برسد و نمی‌توان برای تمام مساله ها یک نسخه واحد پیچید و به همین علت شورای ترانزیت تشکیل شده است که در این شورا ۷۷ مشکل ترانزیتی شناسایی شده است که توانستیم ۱۵ مشکل را حل کنیم ولی تعدادی از مشکلات از بخش ما فراتر است.

تقی‌زاده با اشاره به افزایش تولید شمار خودروهای سواری اظهار داشت: در حالی که هدف ما توسعه حمل و نقل عمومی است شاهد افزایش تولید شمار خودروهای سواری هستیم و در عین حال آمارها نشان می‌دهد که تولید اتوبوس‌های بین‌شهری و درون‌شهری در حال کاهش است که این یک رویداد ناگوار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیشنهاد افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از مشکلات حمل و نقل جاده‌ای اعم از حوادث و کاهش کشته‌ها و تصادفات گفت: هر بار که به سمت کاهش قیمت سوخت حرکت کردیم موانع بسیار زیادی رو به روی ما قرار گرفت و این طرح محقق نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استراتژی‌های حمل و نقلی ایران ۱۸۰ درجه با استراتژی‌های حمل و نقلی کشورهای مدرن اختلاف دارد گفت: در کشورهای مدرن قیمت خودرو ارزان است و هزینه استفاده از آن گران است ولی در ایران شاهد آن هستیم که قیمت خودر زیاد است و قیمت سوخت بسیار کم است البته اصلاح این استراتژی در اختیار ما و دولت نیست و این بخش در مجلس و حتی نهادهای امنیتی دنبال می‌شود.

تقی زاده افزود: در کشورهای مدرن نرخ بیمه بر مبنای پیمایش محاسبه می‌شود به این معنا هر اتومبیلی که رفت وآمد و پیمایش بیشتری داشته باشد به علت ایجاد آلایندگی بیشتر و استهلاک در جاده‌ها باید بیمه بیشتری بپردازد ولی در کشور اینطور نیست.

وی تصریح کرد: باید سیاست افزایش قیمت سوخت در قبال کاهش تعرفه‌های ورود خودرو را دنبال کنیم. در حوزه تدوین استراتژی‌های حمل و نقل ۹۴ اقدام پیش بینی شده است که هم اکنون ۴۴ اقدام در حال اجرا است و ۵۰ اقدام جزو برنامه‌های آینده در این سند است.

وی با اشاره به دیگر عملکرد این سند در بخش حمل و نقل گفت: از دیگر موضوعات مکان‌یابی هاب‌های لجستیک در ایران است که نزدیک به ۵۰ مرکز با یک مدل ریاضی انتخاب شده‌اند.

همینطور با اشاره به طره‌های این بخش برای کاهش کشته‌های حوادث جاده‌ای گفت در این سند به بحث ایمنی هم اشاره شده و در این سند نقشه راه کاهش تصادفات جاده‌ای از سال ۹۷ تغییر می‌کند البته نباید انتظار داشته باشیم که تصادفات جاده‌ای یک باره کاهش پیدا کند.

تقی‌زاده ادامه داد: سال ۸۴ کشته‌های تصادفات جاده‌ای چیزی نزدیک به ۲۷ هزار نفر بود که با افزایش قیمت سوخت و سهمیه‌بندی سوخت در آن سال‌ها روند کشته‌های جاده‌ای نزولی شد و توانستیم با افزایش قیمت جریمه‌ها این روند را کنترل کنیم ولی اخیراً شیب کشته‌های جاده‌ای متوقف شده است.

وی ادامه داد: در حالی که پیش‌بینی می‌کردیم که شمار کشته‌های جاده‌ای از سال ۹۷ افزایش یابد ولی طبق آمار از سال ۹۶ نزدیک به ۳ درصد افزایش در شمار کشته‌های جاده‌ای نسبت به سال پیش آن داشته‌ایم.

وی ادامه داد: طبق این سند راهبردی استراتژیک بخش حمل و نقل می‌توان طرحی را برای کاهش شمار کشته‌های جاده‌ای تنظیم کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar