عامل اصلی گران شدن قیمت خوردو چیست؟

یکشنبه 5 اسفند 97 ساعت 16:51
عامل اصلی گران شدن قیمت خوردو چیست؟

یک کارشناس خودرو عقیده دارد که پشت پرده گرانی خودرو، سناریویی است که خودروسازان برای جبران خسارت‌های ناشی از نوسانات ارزی طراحی کرده‌اند.

ابراهیم مددیان، افزود: خودروسازان در عرض ۱۵ روز قیمت یک خودروی ۶۰ میلیونی را ۲۵ میلیون تومان افزایش دادند و همچنین به خاطر عدم ارائه به موقع خودرو و کاهش عرضه، قیمت‌ها در بازار افزایش یافت.

وی عامل اصلی گران شدن قیمت خوردو در بازار را سو مدیریت عنوان کرد و گفت: اقتصاد بر پایه عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌ها در بازار براین اساس تعیین می‌شود؛ از این رو اگر عرضه بیشتر و تقاضا کمتر باشد، قیمت‌ها کاهش می‌یابد ولی متأسفانه حالا برعکس این موضوع اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: طبق گفته‌ها، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودروهای داخلی، قریب به پنج هزار میلیارد تومان به دلیل نوسانات نرخ ارز بدهکار هستند؛ پس تولیدکنندگان برای جبران آن یک خودروی ۶۰ میلیونی را به قیمت ۸۵ میلیون تومان به مردم پیش فروش کرده و مدعی هستند که پنج درصد زیر قیمت بازار تحویل فوری می‌دهند؛ حال با این وضعیت اگر واقعاً خودرویی وجود دارد و تولید شده، بهتر است به تعهدات قبلی خود عمل کرده و خودروها را به موقع تحویل دهند.

وی با ذکر این‌که خودروسازان در وضعیت فعلی بازار خودرو بیشترین ظلم را به مردم می‌کنند، ادامه داد: گروه‌های ایران خودرو و سایپا که خودرو پیش فروش کرده بودند با وجود گذشت نزدیک به یک سال از قراردادها به تعهدات خود عمل نکرده و تحویل خودروها با تأخیر رو به رو شده است و در این وضعیت همچنان به پیش فروش خودرو ادامه داده و با ایجاد جو روانی قصد دارند قیمت‌ها را بالا نشان دهند.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تبریز همچنین یک عامل دیگر گرانی خودرو را نزدیک شدن به ایام نوروز دانست و گفت: اغلب هر سال در آستانه ایام عید قیمت خودر به دلیل بالا رفتن تقاضا برای خرید افزایش می‌یابد.

به گفته وی، در طول ماه‌های گذشته تولید خودرو نزدیک به ۵۰ درصد کاهش یافته و خودروسازان با مشکلات کمبود قطعه و بدهی به قطعه سازان رو به رو هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar